• moruri

BF december 2015 :-)

Låg bara på soffan hela morgonen och tittade serier, såååå välbehövt! Gav mig inspiration till att fortsätta treat'a mig själv :p så mannen hämtar på dagis och jag ska ta mig en tur till ett köpcenter och ta en fika och kolla lite affärer! :)

• moruri

Min senaste förlossning blev jag iofs igångsatt men fick första värken 19.30 typ och så var han ute 23.41. Så det var en väldigt intensiv förlossning. Jag funderar på epidural denna gång (innan har jag haft lustgas och morfin), men bm tror inte jag kommer hinna med det. Känns som jag kommer kräva att få komma in till förlossningen efter första värken denna gång så jag hinner om jag vill. Tur det bara är 3 min till sjukhuset med taxi.

• moruri

Jag hade gått över en vecka och var väldigt överviktig då. Var öppen typ 1,5 cm på morgonen och de satte igång mig vid 16 tiden, men första värk kom inte förrän 19.30.

• moruri

Gah!! Tycker att jag känner mindre rörelser sedan igår i magen.. Vet ju att rörelserna förändras nu när det inte finns lika mycket plats, men tycker inte att det är så mycket hålligång som innan.. :/ men tror han vänt sig så hans ben ligger mot ryggen till. Har förstått man inte känner lika mycket då.
    Han rör sig bara inte lika intensivt. Tror jag måste ringa kvinno kliniken imorgon och fråga om jag får komma in (total glömde bort min tid hos bm imorse).

• moruri

Oron har släppt. Han har nog lagt sig bättre till nu så jag känner mer sparkar! Men usch man blir verkligen orolig.
    Nu har jag istället börjat inbilla mig att han kommer födas med downsyndrome. Man har sett att en liten liten procent av de som föds med bäcken dendilation också har ds. Hatar denna oro av att något är fel. Vill bara att han ska komma ut NU, helst igår!

• moruri

Oj, njurbäcken dilation skulle de stå.
    Det är något fel på vägen mellan njurarna och urinblåsan, de är omogna så en del urin åker tillbaka upp till njuren vilket kan leda till att njurbäckenet blir vidgat. Ökad risk för uvi. Men vissa mer sällsynta komplikationer. En liten procent har man kopplat ihop med down syndrome.
    Det upptäcktes på tul. 95% av de som föds med de växer ifrån det, 2 % kräver operation.
    Så statistiken är ju bra så att säga. Men kan inte sluta tänka på att det är "typiskt min otur".

• moruri

Velvet: ja, oddsen är ju toppen, men hjälper föga :p. Som du säger, så mycket som går att missa med ultraljud. Som jag har förstått de så om de kommer visa sig att urinvägarna inte mognat vid nästa ultraljud, (runt den 20e) så kommer vi att efter förlossningen få gå på massa uppföljning. Bra såklart men stressande tanke redan nu. Vill ju bara hem direkt efter förlossningen, inte stanna kvar på
    BB.

• moruri

Velvet: här i Malmö får man dela rum och ens partner får bara stanna till typ 7-8 på kvällen. Helt värdelöst. Inge kul att starta upp amningen och knyta an när man har en annan mamma med bebis i rummet samt dennes man. :p vill komma hem till mitt lugna! Sist åkte vi hem 6timmar efter förlossningen, var så skönt! Så hoppas verkligen att vi får gå hem direkt efter denna gång också.

36+0 idag!

• moruri

velvet: Lyx! :D här får man dela dusch/toalett med den som föder i rummet bredvid på förlossningen också! Jag höll på att bli galen på det då jag bara ville sitta i duschen hela tiden, men det va ju upptaget, så släpade mig korridoren ner för att gå på toaletten stup i ett! Nej fy, hade det inte bara varit så praktiskt att vi bodde så nära malmö sjukhus så hade vi nog åkt till lund istället. 
    Amningen har inte fungerat för mig heller, första ammade jag i tre månader + ersättning, andra slutade jag försöka med amningen när han va ca en månad för det blev för jobbigt. Denna gång vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. All press utifrån och på förlossningen/bm osv skriker ju att man måste amma typ. En del av mig vill nästan i ren protest inte ens prova denna gång. Men en annan del säger "kanske fungerar det denna gång", tar det som det kommer men kommer garanterat köpa hem ersättning och flaskor. 

SsJj: Wow, låter som en riktigt tuff start! Blir så jäkla trött på folk som jobbar inom vården som uppenbarligen har valt helt fel yrke. 

Svar på tråden BF december 2015 :-)