• Aqq1

Så rädd för missfall

WiMe06 skrev 2015-08-26 09:58:14 följande:

Har varit på RUL nu och allt såg bra ut. Det verkar som att vi väntar en liten flicka smile2.gif

Stort grattis
  • Aqq1

Så roligt att tråden är aktiv och det gått så bra för nästan alla själv går jag in i v.21 på tisdag. Lillebror i magen sparkar varje dag. Moderkakan var i framvägg precis som sist så därför kände jag inget förrän lite senare. Har eran oro minskat? Det har min, jag oroar mig lite grann än mest för att barnet ska vilja ut för tidigt o liknande men inte alls som förut, känner mig ganska lugn efter rul o efter att jag känner honom varje dag o det är såå skönt.

• Aqq1
    AnneliR skrev 2015-08-29 07:06:20 följande:

Känner också att oron är en annan slags oro än innan, är just nu orolig över det här med ledighet från jobbet. Jobbar inom hemtjänsten med tunga lyft och har redan nu börja känna av rygg och fogar :( är livrädd att behöva jobba länge för att graviditetspenning eller sjukskrivning inte ska gå igenom. Börjar tyvärr känna mig rätt nere pga alla tankar jag har. Hakar upp mig på vikten (gått upp över 6 kg) ledighet från jobb och hur det ska bli när bebisen kommer, främst hur mina pojkar ska reagera.. Jag känner bebisen tydligt varje dag, min man kände en spark på magen för nån vecka sen också :) Sorry för mitt tråkiga inlägg men skönt att skriva av sig till andra gravida!

Jag känner också oro över hu sonen ska reagera, han kommer vara drygt två år. Därav min oro över att bebis ska komma förtidigt, att jag ska behöva vara i från honom för många dagar, han är väldigt mammig och vill helst vara med mig hela tiden. Men går allt bra med mig och bebis vill jag åka hem efter de där obligatoriska timmarna och annars brukar man oftast få familjerum där även storasyskon får sova över.
  • Aqq1

Jag har bara vart på rul inget mer sen, när brukar man få moderskapsintyget? Kommer inte ihåg sen sist men har för mig jag fick de rätt tidigt.

• Aqq1
    fruannie skrev 2015-09-04 02:07:13 följande:
    Jag fick de av bm när jag var där i v 18. Du borde nog kunna ringa din bm och be henne skicka de hem till dig. Om du inte ska dit på ett tag.
    Okej ja det kanske jag borde göra kommer inte ihåg, men brukar det ta väldigt lång tid innan fk behandlar det osv? Vill ju görna ha föräldrapenningen klar när bebisen föds.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-10-18 10:26:19 följande:

Hur mår ni andra såhär nu? Jag vet inte riktigt hur jag mår egentligen. Har smärtor lite överallt i kroppen, när jag jobbar så får jag nästan alltid ont i magen och ryggen. Har börjat få ont i övre delen av magen typ och vid revbenen. Sen blir jag liksom helt matt ibland, känns som attacker som kommer så man liksom bara måste sätta sig ner och vila. Är orolig att jobbet påverkar bebis negativt, jobbar sex dagar nästa vecka varav en dag är delad tur och tror ärligt talat inte min kropp orkar det. Har ni ont i magen?

Blir så orolig för bebisen. Är rädd att värken i övre delen utav magen ska bero på havandeskapsförgiftning, har ju haft det en gång innan men då kom den först i v 37.

Jag mår väldigt bra, men det gjorde jag i min förra graviditet också. Börjar bli ganska tungt dock men kan hålla igång som vanligt även med min träning osv så jag har nog haft tur dock så jobbar jag inte utan är föräldraledig ännu. Men om några veckor är det dags för tillväxtultraljud och jag är såå nervös redan, hoppas att bebis ligger inom normalvärdet, går in i v 28 på tisdag.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-10-18 18:04:33 följande:
    Vad skönt att du mår bra. För mig har detta varit tyngsta grav. hittils utav mina.
    Ska också på tul men först i slutet på november så det är ganska många veckor kvar.
    Ja det är jag tacksam för. När får du sluta jobba? Om du fått något besked? 6 dagar låter verkligen tufft när du har har ont. Har på tul pga av ev stort/litet barn? Jag ska dit i början på november så är ett par veckor kvar här.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-10-18 22:15:46 följande:
    Jag jobbar min sista dag den 16 november, så en månad kvar. Hoppas bara jag kan klara ut den månaden, hade ju varit skönt att få en sista hel lön. Men bebisen hälsa går i första hand.
    Första sonen var tillväxthämmad för sin vecka han föddes i och andra sonen var inte jättestor han heller så jag ska på tul pga utav det. Ska du också av den anledningen?
    Okej, skönt att du får gå då iallafall, ja precis och din hälsa såklart Ja precis sonen vägde strax under 2 kg när han kom ut fullgången trots normalt sf mått så jag hoppas sen här är större, nervös att dem ska vilja plocka ut tidigare annars. Var ditt andra barn lite större än första?
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-10-19 11:18:35 följande:
    Ja, det blir skönt. Första vägde under 2 kg och andra vägde strax över 2 kg i v 35. Så andra sonen var större. Att första var liten trodde dem berodde på att navelsträngen var jättetunn och nästan lite skrumpen på nåt ställe, så näringen gick inte hela vägen fram.

Ja, det är ju inte roligt när man behöver sätta igång eller så, hoppas att allt ser bra ut på ditt ul iallafall.
    Hoppas ditt med går bra!
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-12-06 14:36:08 följande:
    Usch, jobbigt med sömnen och viruset, hoppas det går över för dig väldigt snart. Sover inte särskilt bra heller om nätterna. Varje morgon jag vaknar har jag ont i halsen men känner inte av ngt på dagarna, så jag vet inte om det är halsbränna eller ngt annat skit jag fått. I övrigt är man rätt energilös så man gör inte mer än nödvändigt om dagarna, har också en del sammandragningar men inga som gör direkt ont.

Var det du som kanske skulle bli igångsatt v 38, isåfall är det ju verkligen inte långt kvar!! Så skönt tänk att bebis snart är hos er
    Jag går in i v 35 imorgon (34+0). Ska på tul på tisdag och mäta bebis igen. Var på tul för drygt 1,5 vecka sedan å det visade att bebis är liten och kanske inte växer som hon ska, så vi får se vad det visar på tisdag.
    Får jag fråga hur mycket tillväxthämmad din bebis verkar vara? Min första var runt 45 % när han kom ut i v. 38+0. Nu ska jag på tul varannan vecka men denna är endast runt 15 %.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-12-06 20:59:58 följande:
    Oj, 45%, det låter ju jättemkt :-O det kan inte varit en stor bebis då, får man fråga vad den lille vägde vid födseln?

Min första son var tillväxthämmad när han föddes i v 37+0, fick aldrig ngn exakt % då men han vägde 1950gr.
    Denna lilla tös (om det nu är det) låg på -24% nu för 1,5 vecka sedan, så vi får se hur det ser ut på tisdag.
    1900 gram, så det är inte så stor skillnad mot din bara att han kom lite senare. Men han är fortfarande väldigt liten så antagligen ligger det hos honom och inte hos mig eftersom denna bebis verkar större men det är ju svårt o veta denna vägde iaf ca 1800 gram för 1,5 vecka sen o då är jag i v . 33+6 nu.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2015-12-07 10:38:24 följande:
    Men han mådde bra och så när han föddes?
    Våra killar har tagit igen sig bra, nu var ju iofs andra normalstor för att vara född v 35+0. Dem är kanske nåt mindre än sina jämnåriga så dem följer sina kurvor iallafall.

Jag är v 34+0 idag, fick ingen uppskattad vikt när jag var på tul men om din låg på 15% ungefär borde ju min lille väga ngt mindre då, får se hur det ser ut imorgon. Idag hade iallafall magen växt 1 cm sedan förra ggn jag träffade bm. Ska du på ngt mer tul snart?
    Hej! Hur går det för dig? Hade missat ditt svar, ja han mådde toppenbra men han är fortfarande liten och vi har en del matproblem men det behöver ju inte höra ihop. Imorgon ska jag på tul igen sist låg den fortfarande på -15 % och då vägde den 2200 gram i vecka 35+2 ???? har du vart på fler?
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:58:26 följande:
    Vad skönt att allt blev bra.
    Var på tul i måndags och då hade inte vår lille tös vuxit knappt ngt alls sedan tulet innan. Hela dagen slutade med att 23.08 föddes en liten tös på 2148gr och 43 cm efter igångsättning. Vi är inskrivna på neo men har fått komma hem med hemsjukvård. Tjejen mår bra, fokus ligger på att hon ska gå upp i vikt nu så hon kan bli av med sonden.
    Hoppas allt ser bra ut på ditt tul <3
    Åh stort grattis till lilltjejen, härligt att hon mår bra! Hoppas hon går upp i vikt snart och blir av med den. Gick förlossningen bra? tack så mycket <3 bebis hade växt okej, men mitt blodtryck är lite högt så dem har lite extra koll nu ändå.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-06 09:54:59 följande:
    Vad skönt att bebis växt. Jobbigt med blodtrycket, hoppas det inte stiger mer för dig, men skönt att dem håller koll på dig. Vilken v är du i nu?

Jodå,'förlossningen gick bra men den var lite jobbig. Blev igångsatt vid 13.30 med cytotec, sedan fick jag en liten del av en tablett varannan timme. Hände typ ingenting, hade lite småvärkar som mest kändes som mensvärk så dem var inge jobbiga. Även att jag inte kände av så mkt öppnade jag mig ändå, så runt 22.30 var jag öppen 8-9 cm men bm kunde vidga det helt. Vid 22.53 valde dem att ta hål på hinnorna och i samma ögonblick som bm drog ut den där stickan hon tagit hål med kom världens värsta värk, jag var inte ett dugg beredd på den. Sen hade jag värkar hela tiden utan en enda paus till krystvärkarna kom vid 23.03, och vid 23.08 var hon ute. Så förlossningen var ju inte särskilt lång på ngt sätt men att gå från nästan mensvärkskänningar till så kraftiga värkar var jättejobbigt. Sen var jag nog inte riktigt beredd heller, hade nog liksom inte fattat att dem startat förlossningen. Men 19 min med jättekraftiga värkar. Har nog inte riktigt förstått än att vi faktiskt har vår lilla tjej här. Man är som i en bubbla.
    Ja jätteskönt ???? jag är i vecka 38+2 och bebis verkar väga 2700 gram så det känns jättebra. Ja kan förstå att man inte är riktigt beredd då och när saker och ting går så hastigt. Men skönt att slippa ha allt för ont för länge. Min första förlossning gick med fort så får se om denna går ännu fortare. Ja det klart vilken vecka var du i nu när hon kom? Härligt att lilltjejen mår okej iallafall och du mår bra med?
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:14:58 följande:
    Det var ju en bra vikt, hoppas det stämmer någorlunda sedan när bebis kommer.

Jodå, lilltjejen mår bra. Hade sköterskan här idag från hemsjukvården som vägde och lite så, hon har gått upp jättebra i vikt och vi kan nu börja minska mängden som vi sondmatar. I övrigt mår hon också bra. Själv har jag en liten down period, försöker bearbeta allt som hänt senaste veckan och sen spelar väl hormonerna en ett spratt också. Hon föddes i v 37+0. Så fullgången iallafall var hon.

Inte långt kvar nu då, om du inte går över eller så. Mår du bra annars?
    Ja det hoppas jag med felmarginalen var på 10 % sa dem. Skönt att hon går upp i vilt som hon ska ja det klart hormonerna kan ju vara jobbiga som dem är i början och kan tänka mig att allt gick väldigt hastigt för er nu när hon behövde komma ut och var liten och allt. Hoppas du snart mår lite bättre och kan njuta fullt ut Ja jag mår bra förutom att blodtrycket är lite högt och jag börjar bli lite nervös för förlossningen men det går nog bra när det är dags.
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-13 06:11:50 följande:
    Skönt att du mår bra har dem koll på ditt blodtryck så det inte stiger mer?

Ja, jag hängde nog inte riktigt med den här ggn. Känner mig lite snuvad på dem sista 3 veckorna.

Förlossningen kommer nog gå jättebra ska du se. Håller tummarna för dig när det börjar bli dags
    Nu inatt kom min lilla prins till världen allt gick bra som tur var han vägde precis över 3 kg så det var ingen liten plutt denna gången. Hur går det för dig?
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-15 07:59:59 följande:
    Åh, vad härligt, jättestort grattis!!! <3
    Vad skönt att allting gick bra

Vi började amma fritt i måndags och det hade gått sådär i onsdags. Hade gått upp ytterst lite så vi blev kvar i hemsjukvården. Nu kontroll idag, får se om hon ökat mer då. Har hon inte det får vi börja tilläggsmata igen fast med flaska, inte sond. Men vi kommer troligtvis bli utskrivna från hemsjukvården idag.

Njut nu! Kram
    Tack så mycket <3 skönt o ha de gjort! Haha. skönt att slippa sonden och duktigt av dig att kämpa på med amningen (-: inte lätt alltid när de är små ju. Härligt måste kännas som ett steg framåt att bli utskrivna!
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-15 13:51:34 följande:
    Gick förlossningen bra? Tog det lång tid?

Idag blev vi utskrivna, nu är hon bara vår (-:
    Sköterskan tackade så mkt för lånet utav vår lilla trollunge. Känns jätteskönt men märkligt att ingen längre kommer och kollar henne.
    Ja den gick bra, inskriven och öppen 5 cm 22.15 och ute kl 2.01 efter krystvärkar i 11 min. Fick sy två stygn bara (-: åh vad härligt (-: ja det förstår jag men det kommer ni klara galant! Sover hon okej oså?
  • Aqq1
    AnneliR skrev 2016-01-19 09:28:46 följande:

Nu har min lilla tjej kommit ut också! :) den 18 Jan (39+3) kl 00:19 efter en hel dag med värkar. Hoppas att ni andra mår bra, äntligen får vi njuta av våra bebisar vi som fått! :)

Stort grattis ((-:
  • Aqq1
    WiMe06 skrev 2016-01-18 11:38:34 följande:
    Nja, hon har sina tider på nätterna. Ofta är hon vaken mellan 01-04 och sen sover hon jättebra på em. Så vi får se lite när hon kan tänkas vända rätt på dygnet

Hur går det för er nu då?
    Okej, hoppas hon vänder rätt snart (-: nä än så länge funkar det bra, vaknar och äter 3-4 ggr på natten och sover helt okej resten av tiden. Storebror vaknar fortfarande flera ggr på natten så det är skönt att det funkar såpass bra ännu med liten, så får vi se om det håller i sig.
Svar på tråden Så rädd för missfall