• Anonym (illa till mods)

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

• Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
  • tankfull
    Anonym (moi) skrev 2015-05-18 07:59:05 följande:
    Shit! Loose the 'tude!
    OMG! Let´s speak english! O forse italiano se preferisci! Stronzo.
  • Jennie med ie
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 08:05:42 följande:

Tycker att det finns väldigt många här som är oförstående till hur psykiskt svårt det är att vara ofrivilligt barnlös. Jag har under sju års tid gratulerat och försökt vara glad för andras skull men ibland brister man tyvärr eftersom den psykiska pressen från andra och sig själv är så stor.

Personligen tycker jag att ultraljuds bilder är privata och något man visar upp endast för närmaste familj och vänner inte för de tusentals som får tillgång till bilden på Facebook (vänners vänner osv) detta liknar jag med att man ställer sig på ett torg fullt av folk med bilden och skricker ut att man ska ha barn och blir sur för att inte alla bryr sig. Det är faktiskt så att ert barn inte är centrum av världen även om barnet är allt för er! Om jag någonsin får barn kommer inte en enda bild komma ut på Facebook då jag är familjealbum typen, mitt liv är privat men jag delar gärna med mig till nära IRL så att säga! När det kommer till Facebook borde flera fundera på vad som delas eller inte, jag skulle kunna kartlägga alla på Facebook och göra inbrott hos dem när de är på semester, överfalla dem när de går ensam genom parken, på gymmet eller kidnappa era barn eftersom jag vet allt om dem.. Vad de heter, vilket dagis de går på, hur gamla de är, vilka deras kompisar är.. Inte bara snälla typer hänger på Facebook. Kanske lite OT men min poäng är väl att fler borde tänka, du och din vän borde kanske lyssna på varandra.. Ingen av er har vare sig 100% rätt eller 100% fel. Det finns alltid fler sidor än din!

Och ni som kommenterar här, ni borde få en läxa i empati!

Jag har väldigt stor erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och hade under en period svårt att glädjas med andra gravida eller nyblivna föräldrar och då sa jag ungefär ingenting alls. Men steget därifrån till att fara ut mot dem så som TS vän gjort är steget långt. Mycket långt.

UL-bilder må vara privata, och tycker man de är för privata för att läggas ut på fb (där mängden personer som kan se det som sagt kan styras och variera väldigt, det behöver inte alls delas med kreti och pleti) så lägger man inte ut några sådana. Att begära att andra ska dra gränsen på samma ställe och att de ska avstå för att det är jobbigt för den barnlöse att påminnas om att andra ska få det man själv inte kunnat få är att ta det ett par steg för långt. En stor del av grejen med Facebook är som sagt att dela med sig av saker ur sitt liv, erfarenheter, åsikter o s v.

Att en del bör tänka sig för både en och tre gånger över vad de lämnar ut av sig själva och framför allt andra är sant. Absolut. Men det är en vidare fråga än att just handla om graviditetsbesked.
  • Anonym (ofrivilligt barnlös)
    Jennie med ie skrev 2015-05-18 08:15:43 följande:

Jag har väldigt stor erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och hade under en period svårt att glädjas med andra gravida eller nyblivna föräldrar och då sa jag ungefär ingenting alls. Men steget därifrån till att fara ut mot dem så som TS vän gjort är steget långt. Mycket långt.

UL-bilder må vara privata, och tycker man de är för privata för att läggas ut på fb (där mängden personer som kan se det som sagt kan styras och variera väldigt, det behöver inte alls delas med kreti och pleti) så lägger man inte ut några sådana. Att begära att andra ska dra gränsen på samma ställe och att de ska avstå för att det är jobbigt för den barnlöse att påminnas om att andra ska få det man själv inte kunnat få är att ta det ett par steg för långt. En stor del av grejen med Facebook är som sagt att dela med sig av saker ur sitt liv, erfarenheter, åsikter o s v.

Att en del bör tänka sig för både en och tre gånger över vad de lämnar ut av sig själva och framför allt andra är sant. Absolut. Men det är en vidare fråga än att just handla om graviditetsbesked.

Tycker inte att du har rätt att bestämma hur en person får fara ut eller inte, ibland kommer känslorna utan att man kan kontrollera det. Dock hoppas jag att de kan mötas och prata så att vännen förhoppningsvis kan och vill be om ursäkt!

Håller med dig till vis del, dock kanske man om man väljer att dela med sig till så många räkna med att inte bara få positiv respons?

För mig är Facebook endast ett verktyg att hålla kontakt med vänner som bor långt bort.. Vilket jag gör i privata meddelanden men jag accepterar att vi alla har olika syn på vad forumet "borde" vara till för. Jag följer inga småbarns föräldrar längre, gör för ont, så det är väl min kompromiss de får lägga upp vad de vill bara jag slipper se!
  • Jennie med ie
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 08:37:10 följande:
    Tycker inte att du har rätt att bestämma hur en person får fara ut eller inte, ibland kommer känslorna utan att man kan kontrollera det. Dock hoppas jag att de kan mötas och prata så att vännen förhoppningsvis kan och vill be om ursäkt!

Håller med dig till vis del, dock kanske man om man väljer att dela med sig till så många räkna med att inte bara få positiv respons?

För mig är Facebook endast ett verktyg att hålla kontakt med vänner som bor långt bort.. Vilket jag gör i privata meddelanden men jag accepterar att vi alla har olika syn på vad forumet "borde" vara till för. Jag följer inga småbarns föräldrar längre, gör för ont, så det är väl min kompromiss de får lägga upp vad de vill bara jag slipper se!
    Ingen har sagt nåt om att inte få, det är inte olagligt så visst får hon. Men att det är över gränsen för vad som är okej och rimligt beteende är uppenbarligen de flesta överens om.

Att själv välja bort att ta del de saker som är jobbiga för en är rätt väg att gå, att förvänta sig att andra avstår från att dela med sig av dem är fel väg.
  • Anonym (moi)
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 08:05:42 följande:

Och ni som kommenterar här, ni borde få en läxa i empati!

Varför då?
  • Donum
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-17 17:58:25 följande:

Haha, du är rolig du.. Undrar vad det är man skulle vara avundsjuk på? Jag behöver inte höra, åh va fina bilder! Åh va duktig du är! Åh vilka söta barn du har osv osv.. Jag har inte Facebook, kommer aldrig att skaffa. Jag lever i verkligheten och har ett bra liv. Tänk lite på rapporten om barnen som nu har kommit till tals, som känner sig kränkta av att föräldrarna lägger ut bilder på dom. Sorgligt, det är vad det är. Adjö på er :)

Det är väl bra om du trivs med ditt sätt att hantera verkligheten. Det är när du missunnar andra att visa glädje som du biter dig själv i svansen. Lägg mer tid på att vara glad så blir livet roligare. Den missunnsamme är sin egen bödel.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • tankfull
    Jennie med ie skrev 2015-05-18 08:15:43 följande:

Men det är väl INGEN här som har sagt att TS vän har betett sig bra som spydde galla? Det som diskuteras är väl hur man kan delge nyheten om graviditet till ofrivilligt barnlösa på olika sätt?

Men vem bestämmer vad som är ett lämpligt sätt? Är det du? Är det jag?
    Finns det aldrig skäl att visa extra hänsyn?
    Jag har försökt att föreslå ett mellanting: att försöka delge nyheten på ett lite mjukare sätt till den som kan bli ledsen och därefter lägga ut det på nätet?
    Detta är hur jag själv vill ha det och hur en del kan tänkas vilja ha det och inte facit för hur alla andra tvunget måste göra, men jag tycker inte att du heller har rätt att bara avfärda den lösningen för att du personligen hellre skulle få besked via facebook.

När individerna inte längre är viktiga utan det gäller att samla 300 gillande kommentarer av "vänner" på facebook tycker jag, personligen, att man har tagit det hela ett par steg för långt.
  • Anonym (moi)
    tankfull skrev 2015-05-18 09:02:48 följande:
    Men det är väl INGEN här som har sagt att TS vän har betett sig bra som spydde galla? Det som diskuteras är väl hur man kan delge nyheten om graviditet till ofrivilligt barnlösa på olika sätt?

Men vem bestämmer vad som är ett lämpligt sätt? Är det du? Är det jag?
    Finns det aldrig skäl att visa extra hänsyn?
    Jag har försökt att föreslå ett mellanting: att försöka delge nyheten på ett lite mjukare sätt till den som kan bli ledsen och därefter lägga ut det på nätet?
    Detta är hur jag själv vill ha det och hur en del kan tänkas vilja ha det och inte facit för hur alla andra tvunget måste göra, men jag tycker inte att du heller har rätt att bara avfärda den lösningen för att du personligen hellre skulle få besked via facebook.

När individerna inte längre är viktiga utan det gäller att samla 300 gillande kommentarer av "vänner" på facebook tycker jag, personligen, att man har tagit det hela ett par steg för långt.
    Skulle du inte sluta?
  • Jennie med ie

Nu har jag liksom ö h t inte skrivit något om hur jag själv skulle vilja få besked om jag varit i vännens sits.

Däremot om jag vore i TS sits. Såhär:

"Hade jag varit du TS så hade jag inte bett om ursäkt eftersom jag inte tycker att du gjort fel utifrån vad du skrivit här, däremot hade jag svarat att jag tycker det är tråkigt att hon känner som hon gör och att tanken aldrig varit att kasta något i ansiktet på andra. Ungefär så. Kanske har hon redan insett eller så kommer hon av ditt svar inse att hon tog i för mycket och gjorde dig ansvarig för sina känslor på ett felaktigt sätt, och då har du möjligen öppnat upp för en fortsatt vänskaplig relation genom att vara "the bigger man" liksom. Kan det inte vara värt det? "

• Anonym (getreal)

Sluta prata om att ni har Facebook!! Tänk på de som inte har råd med varken dator eller smartphone och som blir stötta av att ni gnider ert välstånd i deras ansikte!

Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet