Inlägg från: Penguinlover |Visa alla inlägg
  • Penguinlover

BF februari 2016

Anonym (Småland) skrev 2015-09-25 18:28:20 följande:

På Ullared köpte jag Besafes bälte för gravida! Har det i våra bilar men inget på jobbet, det är väldigt stor skillnad i hur långt ner bilbältet går då! Med besafe så är den nere på blygdbenet istället för över nedre delen av magen, ser det som en investering i bebisens säkerhet om man skulle krocka/bli påkörd.

Jag kommer köra med öppen jacka till och från jobbet. På jobbet så har jag en gigantisk ullkappa utan ärmar, armarna har man utmed kroppen, tänk rödluvans cape fast till hälarna

Jag var på Ullared för inte så länge sedan, det var dåligt med babykläder, mammabyxorna hade hemska mönster som jag inte kan ha på jobbet, hittade bara 2 t-shirts för gravida. Magen ser iaf större ut i de

Kolla priserna, vissa grejer var ordentligt dyrare än i fackhandeln är mitt tips!

Åh, hoppas att de har fått in bättre mammakläder för det behöver jag. Tänkte kolla efter oversize bland de vanliga kläderna också. Tack för tipset om priserna, ska googla och jämföra innan köper! Beroende på vad det är såklart ;)
  • Penguinlover
    Anonym (Ja då) skrev 2015-10-02 14:03:20 följande:

Precis, jag är i gränslandet januari-februari så har liksom hängt i båda men inte skrivit så mycket i denna. Tråkigt att alla verkar ha så mycket krämpor, känner därför inte att jag har så mycket att prata om här som tur är, mina funderingar är mer hur länge ska jag jobba, osv.

Jag känner precis likadant. Jag har inga krämpor alls än så länge så de diskussionerna kan jag inte relatera till. Jag brukar kika in i januaritråden och läsa då jag tycker att det är många intressanta diskussioner där. Det som snurrar i mitt huvud är namn, inköp, hur den första tiden ska bli och planering av föräldraledighet.

Jag har hela tiden tänkt att jag ska jobba fram till två veckor innan BF förutsatt att jag mår tillräckligt bra vilket jag hoppas på. Min man vill inte att jag jobbar längre då jag har 35-40 min pendling med bil till jobbet och han vill inte att jag ska befinna mig så långt bort om vattnet går eller värkarna sätter igång. Mitt jobb är mestadels kontorsarbete så det är inte fysiskt påfrestande.
  • Penguinlover
    Anonym (Småland) skrev 2015-10-03 22:43:52 följande:

Vi har köpt vagn, gjorde vi redan i v8 då vi var på tidigt ul och fick se ett tickande hjärta

Lite kläder har det också blivit, storlek 50-56. Vi har gjort så att vi har kollat upp allting vi ska ha, men sedan har det inte blivit att vi har köpt det än då det är från så många olika ställen och vi har dessutom svårt att bestämma oss för färger

Vi känner en press att få allt färdigt till årsskiftet, jag ska föda i en annan stad än där vi bor så just nu vill jag ha väskan till förlossningen färdig. Annars är det spjälsäng och babyskydd som saknas samt bröstpump.Namn har vi ett alternativ för pojke och ett för flicka, dock tycker vi att det är svårare med flicknamn så vi saknar fortfarande ett andranamn där :-/

Föräldraledighet är planerad för 2016, sedan finns planer för resten men vi låser oss inte vid det. Jag får höra ganska mycket om att jag kommer ändra mig med föräldraledigheten när barnet kommer och att jag inte kommer låta min sambo vara hemma (ja, jag jobbar med fossil!).

Jag pendlar också, 50 min med bil när det är sommarväglag. Jag har tänkt jobba till 11 dagar före bf medan min chef gärna ser att jag tar havandeskapspenning, men då kommer jag bli tokig av att gå ensam hemma hela dagarna :-/

Vi har precis tvärtom. Flera alternativ på flicknamn, men ett gemensamt favoritnamn. Vi har mycket svårare att hitta pojknamn som båda gillar. Typiskt nog så är barnet en pojke ;) Vi skojade innan vi visste om att det säkert skulle vara en pojke just eftersom att vi hade så lätt att bestämma oss för flicknamn.

Föräldraledigheten har vi planerat att jag är hemma nästan ett år till och med januari 2017 och att maken sedan tar över. Tanken är att han ska vara hemma till och med inskolning på förskola i augusti 2017. Jag hoppas att vi ska klara av att leva snålt så att vi klarar av detta. Vi har ganska bra inkomster så vi båda når taket i föräldraförsäkringen vilket leder till ett stort inkomstbortfall under föräldraledigheten.

Vi har köpt en hel del saker redan. Barnvagnen beställdes för en vecka sedan då det var en kampanj på den som slutade sista september. Det blev en kronan city och vi sparade 2000 kronor på att beställa den under kampanjen. Som tur är kunde vi välja leverans först i slutet av januari. Utöver det köpte jag då jag var på Ullared förra veckan babygym, babyvakt, bröstpump, åkpåse och babynest samt lite småsaker. Kläder har jag köpt en del i storlek 56 som jag köpte ganska tidigt. Nu har vi fått veta att vi kommer att få ärva kläder från en kollega som har två barn så vi har inte tänkt köpa mer själva innan han är född. Säng, skötbord och babyskydd kommer vi att vänta lite med.
  • Penguinlover

Jag tror att jag kommer att vaccinera mig mot årets influensa om min barnmorska rekommenderar det. Jag har aldrig tidigare vaccinerat mig mot någon typ av influensa då jag inte tillhör någon riskgrupp och vad jag vet har jag heller aldrig blivit smittad. Men det är annorlunda nu under graviditeten eftersom att kan få allvarliga konsekvenser för barnet om jag skulle bli smittad vilket jag inte vill riskera.

• Penguinlover
    Erna90 skrev 2015-10-07 21:48:50 följande:

Inte varit så aktiv på ett tag så missat en hel del inlägg. Tiden bara rusar iväg ju!

Tänkte höra lite hur långt innan bf ni tänkt gå hem och vad ni har för typ av arbetsuppgifter? Väldigt fysiska eller mer stillasittande? Stressigt?

Två veckor innan BF. Har kontorsjobb som stundvis kan vara stressigt.
  • Penguinlover
    Pennie87 skrev 2015-10-08 21:45:13 följande:

Hej,

Jag har bf 7/2, tanken är att förhoppningsvis jobba januari ut. Kanske blir deltid på slutet. Dock har senaste månaden varit tuff, all energi är som bortblåst och stressen på jobbet börjar bli jobbig att hantera. Till saken hör att jag tidigare i år var sjukskriven på deltid samt hade terapi och stresshanteringskurs pga utmattningsdepression. Att vara extra stresskänslig är inte så lägligt... Har varit hemma idag och troligtvis imorgon för att få en paus och rensa huvudet. Blev erbjuden sjukskrivning igen av bm/läkare men vill helst klara av att jobba. Dum stolthet blandad med snålhet kanske...

Mycket stress är aldrig bra, men speciellt inte under en graviditet. Jag har en person i min omgivning vars barn kom 6 veckor för tidigt och de tror att det var på grund av att mamman var väldigt stressad. Kan du inte prata med din chef om situationen och få lite avlastning eller hjälp att prioritera dina arbetsuppgifter?
  • Penguinlover

Jag var hos BM i fredags och fick lyssna på hjärtslag och fick mitt moderskapsintyg som jag skickat in till försäkringskassan. Vi har bokat in tider ända fram till BF nu. Det är långt mellan besöken ett tag till men det tycker jag bara är skönt efter att jag mår bra och det är omständigt att behöva vara borta från jobbet.

Jag försöker att bestämma hur länge jag ska jobba. Tyvärr så är det ju omöjligt att veta redan nu hur jag kommer att må mot slutet. Jag har ett kontorsjobb och jag tror inte att de kommande månaderna kommer att vara speciellt stressiga då jag har uppgifter som avslutas och jag tar inte på mig nya saker utan fokus kommer att vara på att avsluta, rapportera och lämna över. Min plan är att gå hem två veckor innan BF. Låter det vettigt?

• Penguinlover

Förresten så var jag med om en märklig situation idag som fick mig att känna mig obekväm. Jag stod och pratade med en kollega som mycket väl vet om min graviditet. Under hela samtalet stirrade hon ned på min mage. Hon lyfte då och då blicken och såg mig i ögonen men den återvände hela tiden till magen. Samtalet varade flera minuter och efter ett tag kändes det riktigt konstigt och jag började undra om något var fel. Är det vanligt att folk beter sig så? Borde jag ha sagt något om det? Jag drog lite nervöst i tröjan och jag tycker att hon borde ha lagt märke till att jag kände mig obekväm.

• Penguinlover
    Erna90 skrev 2015-10-14 11:11:18 följande:

Tycker med att folk har en tendens att kika ner på magen under samtal eller om man bara möts i korridoren. Så länge folk håller tassarna borta från magen känns det ok ändå. Fått en klapp hittills av en jag inte är speciellt nära, va på träningen så man har ju bara pratat lite ibland..

Tänkte höra vad ni tänker om overall till de små? När har ni bf? Funderar på en fleece overall men är osäker på storlek, 56? Har bf 9e februari

Ja det är ok att titta lite tycker jag, men verkligen inte att tokstirra! Jag har hört det med att folk spontant får för sig att känna på magen men har som tur är inte upplevt det själv. Jag vet inte hur jag skulle reagera på det riktigt. Jag skulle verkligen inte uppskatta det i alla fall. Troligtvis skulle jag instinktivt rygga tillbaka då det är viktigt för mig att folk respekterar min personliga sfär.
  • Penguinlover

Jag har fått mitt moderskapsintyg registrerat av försäkringskassan nu. Någon som vet hur jag anmäler min inkomst? Gör barnets pappa på samma sätt?

Svar på tråden BF februari 2016