Anonym (Småland) skrev 2015-10-03 22:43:52 följande:
Vi har köpt vagn, gjorde vi redan i v8 då vi var på tidigt ul och fick se ett tickande hjärta
Lite kläder har det också blivit, storlek 50-56. Vi har gjort så att vi har kollat upp allting vi ska ha, men sedan har det inte blivit att vi har köpt det än då det är från så många olika ställen och vi har dessutom svårt att bestämma oss för färger
Vi känner en press att få allt färdigt till årsskiftet, jag ska föda i en annan stad än där vi bor så just nu vill jag ha väskan till förlossningen färdig. Annars är det spjälsäng och babyskydd som saknas samt bröstpump.Namn har vi ett alternativ för pojke och ett för flicka, dock tycker vi att det är svårare med flicknamn så vi saknar fortfarande ett andranamn där :-/
Föräldraledighet är planerad för 2016, sedan finns planer för resten men vi låser oss inte vid det. Jag får höra ganska mycket om att jag kommer ändra mig med föräldraledigheten när barnet kommer och att jag inte kommer låta min sambo vara hemma (ja, jag jobbar med fossil!).
Jag pendlar också, 50 min med bil när det är sommarväglag. Jag har tänkt jobba till 11 dagar före bf medan min chef gärna ser att jag tar havandeskapspenning, men då kommer jag bli tokig av att gå ensam hemma hela dagarna :-/
Vi har precis tvärtom. Flera alternativ på flicknamn, men ett gemensamt favoritnamn. Vi har mycket svårare att hitta pojknamn som båda gillar. Typiskt nog så är barnet en pojke ;) Vi skojade innan vi visste om att det säkert skulle vara en pojke just eftersom att vi hade så lätt att bestämma oss för flicknamn.
Föräldraledigheten har vi planerat att jag är hemma nästan ett år till och med januari 2017 och att maken sedan tar över. Tanken är att han ska vara hemma till och med inskolning på förskola i augusti 2017. Jag hoppas att vi ska klara av att leva snålt så att vi klarar av detta. Vi har ganska bra inkomster så vi båda når taket i föräldraförsäkringen vilket leder till ett stort inkomstbortfall under föräldraledigheten.
Vi har köpt en hel del saker redan. Barnvagnen beställdes för en vecka sedan då det var en kampanj på den som slutade sista september. Det blev en kronan city och vi sparade 2000 kronor på att beställa den under kampanjen. Som tur är kunde vi välja leverans först i slutet av januari. Utöver det köpte jag då jag var på Ullared förra veckan babygym, babyvakt, bröstpump, åkpåse och babynest samt lite småsaker. Kläder har jag köpt en del i storlek 56 som jag köpte ganska tidigt. Nu har vi fått veta att vi kommer att få ärva kläder från en kollega som har två barn så vi har inte tänkt köpa mer själva innan han är född. Säng, skötbord och babyskydd kommer vi att vänta lite med.