Inlägg från: Penguinlover |Visa alla inlägg
  • Penguinlover

BF februari 2016

Jag köpte idag den här nalleoverallen på lindex i storlek 56: www.lindex.com/m/se/barn/baby-44-86-cl/nyfoedd-(44-68-cl)/7123343/Overall/

Jag hoppas att det ska bli bra. Jag är osäker på om den kommer att vara tillräckligt varm men jag har även en åkpåse som jag tänkte ha i vagnen.

Idag gick jag in i vecka 23 och jag har läst att nu definieras barnet juridiskt sett som ett barn och inte längre som ett foster vilket känns lite som en milstolpe. En annan rolig sak är att min man igår kunde känna barnet sparka för första gången! Själv har jag känt både inuti och utanpå i några veckor men varje gång han försökt känna tidigare har det inte kommit några tydliga rörelser.

• Penguinlover

Jag började också handla tidigt, men jag tror att jag väntade till ungefär vecka 11. Nu har jag köpt ganska mycket och det är nästan bara större inköp som babyskydd, spjälsäng och skötbord som återstår. Det har vi sagt att vi ska ta i januari.

• Penguinlover

Är det bara jag som tycker att ansökan om föräldrapenning är förvirrande? Min arbetsgivare har precis lämnat om uppgifter min inkomst och arbetstid till försäkringskassan och jag har gått in och godkänt uppgifterna. Nu läste jag precis följande på deras hemsida: "Om det är första gången du ansöker om föräldrapenning eller om din lön har förändrats så ska du skicka med en lönespecifikation.".

Det kan väl inte behövas att jag skickar in en lönespecifikation när min arbetsgivare redan har gett dem mina inkomstuppgifter? Alla får väl en blankett som arbetsgivaren fyller i antingen på papper eller digitalt, så jag förstår inte varför någon ska behöva skicka in en lönespecifikation. Är det någon här med barn sedan tidigare som kan förklara så jag förstår?

• Penguinlover

Är det bara jag som tycker att ansökan om föräldrapenning är förvirrande? Min arbetsgivare har precis lämnat om uppgifter min inkomst och arbetstid till försäkringskassan och jag har gått in och godkänt uppgifterna. Nu läste jag precis följande på deras hemsida: "Om det är första gången du ansöker om föräldrapenning eller om din lön har förändrats så ska du skicka med en lönespecifikation.".

Det kan väl inte behövas att jag skickar in en lönespecifikation när min arbetsgivare redan har gett dem mina inkomstuppgifter? Alla får väl en blankett som arbetsgivaren fyller i antingen på papper eller digitalt, så jag förstår inte varför någon ska behöva skicka in en lönespecifikation. Är det någon här med barn sedan tidigare som kan förklara så jag förstår?

• Penguinlover

Hur mycket har ni andra gått upp i vikt? Jag är i vecka 23 och har gått upp 6-7 kg redan vilket jag tror är lite för mycket. Jag har väldigt bra aptit och småäter en hel del plus att mitt sötsug har ökat.

• Penguinlover

Behöver man ha en skötväska? Kan man inte använda vilken väska som helst? Har de andra funktioner mer än att man kan transportera saker i dom?

• Penguinlover
    Linda8110 skrev 2015-10-29 06:57:44 följande:

Självklart kan man använda vilken väska som helst. Det som kan vara bra att tänka på är att det är en väska med någorlunda lång rem så den går att hänga över vagnen och är lätt att komma åt. Många fack är bra eftersom man har med sig många olika småsaker som annars blir jobbiga att leta efter i ett och samma stora fack. Det är också bra om det är en väska som är lätt att öppna med en hand om du behöver komma åt något medan du samtidigt håller ditt barn.

Jennsan84 skrev 2015-10-29 08:00:35 följande:

Det brukar också ligga en tunnare skötdyna i dom. Ifall man är på stan och behöver byta så har man alltid med sitt egna så man inte behöver lägga bebis på något ofräscht underlag.

Tack för förklaringen! När jag tänker efter så har jag faktiskt inte någon väska som skulle passa speciellt bra. Nu har jag gått från att tänka att en skötväska är ett onödigt köp till att titta på ganska dyra modeller. Jag är ganska kräsen med väskor och vill ha en som fungerar bra men som också är snygg. Jag har fastnat lite för modellen Caroline från Storksak.
  • Penguinlover
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-11-04 19:45:42 följande:

Jag tror man kan börja plocka fl-dagar 2 veckor innan bf. Men sen kan man gå längre också och måste därför plocka fler dagar . Så mitt tips är att vara inskriven på AF 's program fram tills du föder. Då slipper du gå miste om dagar. Utan du börjar plocka när bebis kommit :)

Vad för papper har du fått hem?? Har du skickat in moderskapsintyget?

Nej, det stämmer inte. 60 dagar innan BF kan man som gravid börja ta ut föräldrapenning.
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-04 20:14:29 följande:

Ja jag tänkte me de att vara inskriven där tills dess för å inte gå miste om pengar elr dagar "/ Men de ja undrade över var om de gick igång automatiskt men de kan de väl inte göre utan ja måste väl själv fylla i när jag vill gå på mamma ledigt, tänkte göre de i början av januari elr nåt isf för de jag är inskriven på måste ja va aktiv å hitta praktikplats elr så å de är ju inget ka gör de sista dagarna :p ja min bm skickade in moderskapsintyget och fick då ett papper men eftersom ja är arbetslös så var de inte de pappret ka skulle ha så ringde dit å fick ett nytt men var fel de me så efter ringt 4 ggr å dom skickat alla papper dom har så tror jag ja fick rätt nu tillslut !:)

Du får inte föräldrapenning automatiskt, du måste ansöka om vilka dagar du vill ha ersättning för. Det kan du göra via internet eller via en blankett som du postar till försäkringskassan.
  • Penguinlover
    Linda8110 skrev 2015-11-04 21:22:52 följande:

Nu låter det som om du blandar ihop föräldrapenning med gravidpenning? Eller?

Nej. På försäkringskassans hemsida står det: "Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."

Det man måste tänka på är man bara har ett visst antal dagar och tar man ut dagar före barnet är fött så innebär det att man har färre kvar att ta ut för att vara hemma med barnet.
  • Penguinlover

Jag ska mäta första gången nästa vecka. Jag tycker att min mage är väldigt stor så jag är lite nervös. För någon månad sedan träffade vi en bekant som är gravid och ska ha barn i november och vi hade typ lika stora magar nästan.

• Penguinlover

Jag ska börja vattenträning för gravida på onsdag. Det är en barnmorska som håller i det och det är 30 min träning följt av 30 min avslappning och tips och tricks inför förlossningen. Jag har blivit rekommenderad denna kurs av kollegor som gått den tidigare och som varit väldigt nöjda. Sedan var jag och simmade förra veckan och tänkte försöka göra det en gång per vecka.

• Penguinlover
    minneli skrev 2015-11-11 10:37:11 följande:

Var hos bm idag, vecka 26 (25+1)

10 kg upp och 25 mätte magen.

Åh då är vi ganska lika. Jag var där igår på 25+3. Jag har gått upp cirka 10 kg och mitt mått var på 24 cm. Jag väger mig dock inte hos BM utan hon frågar mig bara vad jag väger. Jag väger mig rätt ofta hemma eftersom att jag är orolig över att gå upp mycket under graviditeten som jag sedan kommer att ha svårt att gå ner.Jag har förstått att vissa går ner allt väldigt fort medan andra får kämpa mycket för att återgå till sin vanliga vikt. Jag hoppas på att inte sluta på mer än +15 kg totalt men det blir säkert mer.
  • Penguinlover
    minneli skrev 2015-11-11 20:31:03 följande:

Jag gick upp 18 kg med första och 25 kg men andra (men tog Tag i det då jag slutat amma och gick ner allt plus lite till)

Försök att inte oroa dig! Man går ju upp av en bra anledning!

Är väl ganska få ggr man kan få tänka så :)

Ja så länge man lyckas gå ner det igen efteråt så spelar det egentligen inte så stor roll hur många kg det blir :)

Jag var på vattenträning för gravida igår och det var jätteskönt! Rekommenderar det verkligen. Det var dessutom roligt att träffa andra gravida.

Idag har jag vaccinerat mig mot säsongsinfluensan efter rekommendation från min BM.
  • Penguinlover

Till er som är nervösa inför vaccinsprutan kan jag säga att det gick jättefort att få vaccinet och det kändes inte mer än ett vanligt blodprov. Nu dagen efter känner jag mig fortfarande lite öm där jag fick sprutan men inte alls så att det är ett problem.

Jag vill egentligen inte ge mig in i någon diskussion kring vaccin här, men jag tycker att man kan fråga sin barnmorska om man känner sig osäker. Jag tror också på att man bör lita på att socialstyrelsen och de som jobbar inom vården faktiskt vet vad de gör. Visst kan man göra egna efterforskningar om man vill och anser sig ha kompetensen att göra en egen bedömning om riskerna, men det finns så mycket skrämselpropaganda mot allt möjligt på internet som ofta grundar sig i okunskap.

• Penguinlover

Idag är jag irriterad. På jobbet är det många som frågar när det är dags och det är ju inget konstigt med det. Däremot är jag trött på att höra negativa kommentarer. Ett exempel är då jag på frågan hur jag mår svarat att jag mår bra och då får höra att det kan ändras väldigt snabbt. Idag fick jag höra kommentaren "det är vad du tror ja" när jag svarade på frågan om hur länge jag ska jobba. Har man inget trevligt att säga kan man väl vara tyst? Dessutom är det många kommentarer om min storlek vilket också irriterar mig. Många har frågat hur det kan vara så långt kvar med den magen och ett par gånger har jag fått frågan om jag är säker på att det inte är tvillingar. Det känns konstigt att så många kommenterar min kropp och dessutom antyder att den inte är "normal". Hur tänker folk egentligen? Jag blir nästan orolig för att jag ska vara onormalt stor, men när jag var hos barnmorskan för två veckor sedan i vecka 26 var mitt sf-mått 24 cm vilket jag har förstått inte är större än medel.

• Penguinlover

För oss lutar det emot Pebble plus. Alternativet är Besafe izi modular. Anledningen till att det blir någon av dessa är att de är de enda babyskydden på marknaden som uppfyller nya europeiska säkerhetsstandarden i-size. Tyvärr är de jättedyra att köpa med bas men vi resonerar att vi har råd och därför bör köpa det säkraste på marknaden. Basen kan sedan användas med deras i-size bilbarnstol så den används längre än babyskyddet.

Svar på tråden BF februari 2016