Mamma till två gullegrisar skrev 2015-11-04 19:45:42 följande:
Jag tror man kan börja plocka fl-dagar 2 veckor innan bf. Men sen kan man gå längre också och måste därför plocka fler dagar . Så mitt tips är att vara inskriven på AF 's program fram tills du föder. Då slipper du gå miste om dagar. Utan du börjar plocka när bebis kommit :)
Vad för papper har du fått hem?? Har du skickat in moderskapsintyget?
Nej, det stämmer inte. 60 dagar innan BF kan man som gravid börja ta ut föräldrapenning.
Anonym (orolig) skrev 2015-11-04 20:14:29 följande:
Ja jag tänkte me de att vara inskriven där tills dess för å inte gå miste om pengar elr dagar "/ Men de ja undrade över var om de gick igång automatiskt men de kan de väl inte göre utan ja måste väl själv fylla i när jag vill gå på mamma ledigt, tänkte göre de i början av januari elr nåt isf för de jag är inskriven på måste ja va aktiv å hitta praktikplats elr så å de är ju inget ka gör de sista dagarna :p ja min bm skickade in moderskapsintyget och fick då ett papper men eftersom ja är arbetslös så var de inte de pappret ka skulle ha så ringde dit å fick ett nytt men var fel de me så efter ringt 4 ggr å dom skickat alla papper dom har så tror jag ja fick rätt nu tillslut !:)
Du får inte föräldrapenning automatiskt, du måste ansöka om vilka dagar du vill ha ersättning för. Det kan du göra via internet eller via en blankett som du postar till försäkringskassan.