• elvira78

4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?

Min 4åring har fått två hål i tänderna redan. Hon har alltid varit oerhört kräsen så därför har vi varit glada bara hon äter. Tyvärr har det resulterat i att hon helst äter Mannafrutti eller sötat yoghurt till frukost och mellanmål. Inte blir det bättre av att vi är riktiga fika-människor, dvs gärna kanelbulle till mellanmål och/eller en glass efter maten på kvällen. MEN för att inte hennes hål nu ska behöva lagas så måste vi skärpa till oss och sluta med sött varje dag! Frågan är bara vad sjutton jag ska bjuda henne på.

Så jag önskar tips på frukost och mellanmål som en söttokig unge kan acceptera. (Gröt vägrar hon och enbart frukt ger henne för lite kcal - hon är smal som en sticka)

• Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?
  • elvira78

Ägg hade ju varit toppen om hon åt, men det  vägrar hon i alla former. 

Lax var jättebra tips, det gillar hon. 

Testade med turkisk yoghurt och färska blåbär. Funkade inte alls. Hon grinade illa och tyckte det var jättesurt. Lär ju bli ännu värre med osötad kvarg tänker jag då. Usch, detta är såååå svårt!

• Alexi
    elvira78 skrev 2015-05-30 23:00:57 följande:

Testade med turkisk yoghurt och färska blåbär. Funkade inte alls. Hon grinade illa och tyckte det var jättesurt. Lär ju bli ännu värre med osötad kvarg tänker jag då. Usch, detta är såååå svårt!

Men går hon inte på förskola? Vad äter de till mellis där?
  • Fjäril kär
    elvira78 skrev 2015-05-30 23:00:57 följande:

Prova vanlig naturell yoghurt istället. Det är inte lika syrligt som kvarg och turkisk yoghurt.
  • Anonym (Anna)

Gör egen risifrutti och servera med en jordgubbssås. Såsen gör du så att du mixar jordgubbar tillsammans med en nypa vaniljpulver (inte vaniljsocker!).

• phillipha

Rysk yoghurt! Den är så pass fet att den inte smakar sött. Dessutom tror jag ni måste köra en nedtrappning av allt sött. Ex om hon vill ha söt yoghurt till frukost så ta 1 dl av hennes favorit och 1 dl rysk yoghurt. Sen kan du trappa ut den söta efter hand.

Stek pannkakor med grovt mjöl och många ägg och smaksätt med vaniljpulver och servera med bär.

Däremot tycker jag inte att hennes vikt är något att oroa sig för. Min 4,5åring väger knappt 16 kg och ingen som är orolig.

• Anonym (Frukt)

Frukt? Blåbär, banan, apelsin, jordgubb?
    Pannkakor med frukt i?
    Gör egen mannagryn? 

Våra mellisar ser ut i tre delar, även maten.
    Mellisar för de mesta består av: Äggröra med frukt, eller pannkakor med banan och smörgåsrån efter.
    Maten: Kött/fisk med pasta/potatis med sås, samt grönsaker.
    Sena eftermiddagar kan han få 1-2 leverpastej mackor med yoghurt. 

• Anonym (ggg)

Om ni börjar med att ta bort allt fikabröd och glass och bara ha sånt på lördagar så har ni ju kommit en lång bit på vägen. smoothies med naturell yoghurt, banan och bär är väl mycket nyttigare och mer mättande än vad mannafrutti och sötad yoghurt är!

• Anonym (ggg)

Banan pannkaka till mellis kanske?

• Tokfrans

Håller ungefär samma som "Frukt" fast dock är min bara 2 år. så bulle och saft brukar han få ytterst sällan, kanske om man är ute och drar en picknick eller aa speciella tillfällen kan han få en bulle.
    Men försök dra bort fikat och lägg till pannkakor? de brukar vara en stor hit.

Men alla är olika, min sambos syrra proppar i sin 2 åring med m&ms och fått cola ibland så, vilket är fel socker intag, bör va mer frukt socker som ska in i dom små kropparna, men jag kan inte säga till henne, för hon lyssnar inte. Blir nog inte så kul att laga hål på en 4 åring kan jag tänka mig..Lycka till, men tänk FRUUUKT. Sen ett tips, om hon inte vill ha mat, säg då så lillan förstår att äter man inte de mamma lagat så får man gå hungrig, kolla om du kan va konsekvent, typ - jaha vill du inte ha pannkakorna? men är du en stor flicka och äter lite så ska vi hitta på något kul eller ge någon form av belöning., får bolla lite med henne.

• Anonym (Veronica)

om ni tycker det känns rörigt och inte vet hur ni ska göra så skulle jag rent konkret göra så här: 

Efterrätter, fika och godis enbart på lördagar. Då har ni halva jobbet redan klart. 

Strukturera upp era måltider hemma , ni behöver inte alls krångla med massa merjobb bara för att hon ska äta mellis.  Om hon äter en bra lunch  med lagad mat och kompletterar med mjölk och en smörgås till det behöver melliset inte vara en hel komplett måltid utan det räcker kanske att ge henne något att dricka och en frukt. 

Börja laga ordentlig mat och fuska inte med era måltider.  Ni är vegetarianer säger du, men har ni koll på vad ni borde äta då?  jag vet många vegetarianer som fuskar och lever på äggmackor, köpta sallader på Ica,  kaffe och bullar och dricker mängder med coca cola och trycker i sig chips och väljer fiskburgare på mcdonalds... Det är ju inte riktigt att vara vegetarian tycker jag. 
    Det är bara dålig mathållning. 

Prova quorn och sojaprodukter, det är god mat, bra mat och fantastiskt bra för er lilla flicka. Makaroner och köttbullar tycker dom flesta barn om. Kör med sojabullar eller quornbullar. 

Ni säger att hon förmodligen äter dåligt pga alla sötsaker hon äter och får ni ordning på ett bra matschema så kommer hon per automatik att äta bättre och förmodligen kommer att börja gilla mer saker. 

• Knackamackadam

Jag skulle helt ha tagit bort det som smakar sött och bara serverat det som exempelvis lördagsgodis en gång i veckan. Alltså inte sötningsmedel, banansötning och så vidare, utan att hon får lära sig att tycka om andra smaker.

• Fjäril kär

Och så får ni ha tålamod och is i magen och vara väldigt konsekvent ---  under låååååååång tid framåt...

Hon kommer inte gilla mosade blåbär och yougurt tex bara från ena dagen till den andra utan det kräver att hon testar om och om och om igen. 

Räkna med sura miner, vansinnesutbrott och matvägran och stora dramatiska tårar men gå inte på det utan ta fighten och förklara varför hon inte längre får äta en massa socker mer än ibland.   

• Fjärilslarv
    Carabellis kusp skrev 2015-05-29 22:03:08 följande:

Turkisk yoghurt med nötter, osötad macka med ost, grönsaksstavar. Skippa frukt; färsk som torkad. /tandläkaren

Dessutom, ni använder väl fluor?

Men kära du, jag hade jättedåligt tänder som liten. Jag fick laga tänder en gång i månaden trots flourtandkräm och tabletter. Ts dotter kanske bara har dåliga tänder?

• Carabellis kusp
    Fjärilslarv skrev 2015-05-31 17:47:50 följande:

Men kära du, jag hade jättedåligt tänder som liten. Jag fick laga tänder en gång i månaden trots flourtandkräm och tabletter. Ts dotter kanske bara har dåliga tänder?

Man kan ha sämre förutsättningar på grund av tandens anatomi och att man har ont om saliv, men om man har det så är det ännu viktigare att använda fluor, reducera snabba kolhydrater till ett minimum och ha långt mellan måltider.

Karies i mjölktänder är en stor riskfaktor för karies i permanenta tänder, varför det är av stor vikt att få stopp på kariesaktiviteten.
  • Anonym (hmm)

Du har fått mycket tips men jag tycker du ska fråga de som kan! Tandhygienisten eller tandläkaren.
    Jag tror att nu förtiden har man glöm det där gamla mottot att inte småäta mellan måltiderna. Äter man frukt hela tiden så är det lika illa som sött.
    Få barn dör av undernäring i Sverige, är hon inte hungrig just då när frukosten (eller lunch...ja du förstår) är så får man vänta tills det är mat. Kan verka hårt men vi har fått köra så här på 3 åringen hemma som bara tjatar om macka. Ja det låter som en mistlur men då äts det när maten är i alla fall.

• Tom Araya

Jag vet inte hur du gör med tandborstning på morgonen, före eller efter frukost.
    I övrigt är det bara att skära ner på sockret och drick mjölk.

• Anonym (tanke)

Vill bara inflika att om man har dåliga tänder redan så tidigt så kan det även bero på vad man gav till barnet som bebis!
    En kusin till mig har väldigt dåliga tänder men sen så fick hon också saft på nappflaska.
    Vi andra som bara fick vatten,mjölk och välling fick inga dåliga tänder och vi har klarat oss upp till vuxen ålder trots att man ibland varit dålig på att borsta tänder emellanåt och ätit sött mm.

• Carabellis kusp

Good point! Ibland glömmer man det mest grundläggande...! Även välling räknas dock som en riskdryck.

Anonym (tanke) skrev 2015-06-07 12:12:46 följande:

Vill bara inflika att om man har dåliga tänder redan så tidigt så kan det även bero på vad man gav till barnet som bebis!

En kusin till mig har väldigt dåliga tänder men sen så fick hon också saft på nappflaska.

Vi andra som bara fick vatten,mjölk och välling fick inga dåliga tänder och vi har klarat oss upp till vuxen ålder trots att man ibland varit dålig på att borsta tänder emellanåt och ätit sött mm.

• Ediths mamma

Min 5 åring har också hål och hon ätee sött enbart på lördagar ( och kalas) ingen läsk/saft osv.... Tandläkaren sa att juice var en stor "bov" så det har vi slutat med + infört en extra tandbortstning och four tablett. Jag har också dårliga tänder så det ligger i familjen :( Om ni borstar tänderna efter varje gång hon har ätit (även mellis)borde det ju bli bättre. Lycka till!

• Monkii

Tonfiskröra med creme fraiche (ev med lite majonnäs) är jättegott och nyttigt. Blanda i olika grönsaker för variation, tomat, gurka, majs, paprika eller varför inte bönor. Kokt ägg är oxå gott i.

Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?