• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Linkken
    maliinnnn1990 skrev 2015-07-09 10:51:53 följande:

Jag plussade själv den 27 juni är nu i vecka 7 o är beräknad till 2 mars 2016

Vad roligt! :) Har du några symptom?
  • Linkken
    jzz2306 skrev 2015-07-09 12:46:36 följande:

Jag har också fått plus för första gången! Är i v 5+6 med bf 4 mars.

Har ni berättat för någon än? Förutom sambo förstås :) Jag ska på semester med min mamma nästa vecka, skulle vara svårt att hålla det hemligt så hon får nog veta tidigt. Men med alla andra tänkte vi vänta lite längre.

Oj, vi är nästan precis lika då! Skrattande Än så länge vet bara vi om det. Mina systrar ska få veta, troligen idag, men resten av gänget får snällt vänta till vecka 12, förutsatt att jag mår såpass bra att det inte märks på mig. Skulle såååå gärna berätta för alla, men samtidigt är det lite mysigt att ha en sånhär hemlighet. Glad
  • Linkken
    S79 skrev 2015-07-09 14:41:34 följande:
    Jag plussade den 22/6 är i vecka 7 nu (6+4) och vi har själva räknat ut att BF borde vara den 27 februari. Läskigt nära skottdagen :)

Jag ska också på semester med min mamma nästa vecka så vi kände att vi ville berätta för henne. Så igår gjorde vi det och hon blev jätteglad! Det blir hennes första barnbarn om allt går som det ska. Fick sms av henne idag att hon har svårt att tänka på något annat än bebis nu. Och jag kan bara hålla med.
    Eller hur, väldigt svårt att fokusera på annat. Tack och lov får jag semester nästa vecka så då behöver jag åtminstone inte tänka på jobb. Vad har ni för symptom? Jag mår hittills jättebra, har bara molvärk i mage och rygg (känns som innan mens) och ömma bröst, annars ingenting. Nästan så jag önskar mig lite fler symptom bara så jag skulle känna att det verkligen är nåt där...
  • Linkken

Här i Finland ska man åtminstone ringa bm så fort som möjligt, jag ringde dagen efter att jag plussat och ska på inskrivning om tre veckor.

Blir otroligt snabbt trött i mage och rygg om jag står upp en längre tid och mina bröst tycks bli mer ömma för varje minut som går. Men det står jag så gärna ut med då jag tänker på vad som väntar! :)

• Linkken

Vi borde kanske ha någon slags lista så man lättare håller koll på vem som har bf när, och vilka alla som är med här. Roligt att många hakade på! Skrattande

Jag kan börja här och så får ni andra kopiera och lägga till er själva. Datumen lär ju ändra förstås, men det kan vi fixa i efterhand.

Linkken, bf 5.3.

• Linkken
    Amanda87 skrev 2015-07-10 08:53:32 följande:

Ringde mvc idag och fick tid om 5 veckor för hälsosamtal. Telefonisten sa att det var bra att jag ringde så tidigt! Vi kunde ändra dag och tid så det bättre passade mig så jag kan vara så diskret som möjligt med det på jobbet.

Nu ska jag bara ställa in resan och festen till familjen i morgon. Får skylla på förkylning och feber då det är något som går nu med. Det är stora delar av min släkt som ska vara med och jag vill inte berätta än för dem. Nästa helg är det bröllop som gäller men det ska lösa sig också! Bara jag som behöver slingra mig från fester eller komma på strategier?

Nej, detdär är ju nog ett problem nu i semestertider. Mycket festligheter på gång... Blir till att dra till med en hel del vita lögner, men om det är nån gång det är okej så är det väl nu. Vill absolut inte att folk ska veta än, så jag får komma på riktigt bra orsaker till varför jag inte kan ta ett glas vin. Har ändå svårt att tro jag ska klara mig hela sommaren utan att någon ska märka nåt. Jag dricker sällan några stora mängder annars heller, men tar gärna en öl eller ett glas vin till maten och det är ju skumt att helt plötsligt lämna bort det.
    Nästa helg ska jag på en stor årlig fest där det alltid bjuds en massa dricka, tills dess får jag nog komma på nåt riktigt bra!!
  • Linkken

Märker att det är många som berättar mycket fortare för sina nära och kära än vad jag gör. Intressant detdär, kanske jag är onödigt nojig och försiktig.

Detdär med alkoholfritt har jag funderat på, och det är ju en smidig idé. Tror bara inte det funkar vid såna tillfällen då det bjuds och man är mer eller mindre "tvungen" att ta. Men tror sen jag ska ha en flaska alkoholfritt vin hemma, så ser det ut som att jag dricker. Då slipper man nog en hel del spekulationer...

• Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-07-10 17:49:23 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in härDrömmer

Jag plussade häromdagen är i v4+6 idag, bf är 13 mars. Har tid för inskrivning den 25 augusti och ultraljud den 2 september. *LÄNGTAR* Solig

(Har inte lagt till mej i någon annan gravid-tråd då dessa fokuserar mycket på missfallsrisk osv och det vill jag inte läsa om.) 

Lägger till mig i listan oxå!

Ja, usch! Tycker vi försöker hålla denna tråd så positiv som möjligt, ingen mår bra av att oroa sig konstant. Jag längtar också så otroligt efter ultraljud, tror jag ska boka in ett privat i vecka 9, annars görs det först i vecka 11-13, men möjligheten finns om man vill få lite klarhet tidigare, vilket jag väldigt gärna vill!
  • Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-07-10 18:42:31 följande:
    Ja men eller hur! Har inte alls lust att tänka på missfall. Har kompisar som liksom "slarvat bort" hela första trimestern på att oroa sig för missfall och ångrar nu att det inte njutit mer. Så jag tänker vara precis tvärtom. Jag väntar barn, inte missfall. Punkt. :)
    Jag går till en privat mottagning men de gör inte ul tidigare än i v.11. Annars får jag åka upp till mvc på sjukhuset men det har jag inget lust med om jag inte får ont och blir orolig över utomkveds eller får blödningar osv.
    Har du tänkt göra kub?
    Det vet jag inte riktigt än, måste ärligt säga att jag inte vet hur de brukar göra här (det knasiga med att vänta första barnet och inte vilja prata om det med någon annan). Men något fostervattensprov blir det åtminstone inte, jag vill inte ta risken och blir det ett barn med kromosomavvikelse kommer jag nog att gilla det lika mycket ändå. Skrattande

Jag tänker nog också så, att jag väntar barn och inte missfall. Brukar tänka att visst, många graviditeter slutar med missfall, men många många fler slutar med en bebis. Så jag kör på det! Cool
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?