• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

LMG skrev 2016-02-07 10:19:42 följande:
    Det var ganska tydligt att det var slemproppen då det kom en stor slemmig klump på pappret när jag torkade mig. Ganska äckligt men jag blev ju glad ändå, nu vet jag att det händer nått i alla fall :)
    Det är ju en hel del som är relativt äckligt under en graviditet, så man blir van. :) Håler tummarna för att det snart börjar hända grejer för dig!!
  • Linkken
    becka1989 skrev 2016-02-10 14:07:24 följande:

Fy vad man haft det bra innan, har sedan igår börjat springa på toan hela tiden haha, igår var jag säkert på toa 10gånger på 3timmar och två gånger inatt sen har det fortsatt hela tiden under dagen oxå känns som man precis vart på toa så måste man gå igen.

Tror jag börjat få foglossningar oxå kan inte sitta längre stunder utan att få ont.

Eller hur?! Jag har varit så nöjd hela graviditeten med att jag faktiskt inte behövt kissa så ofta och inte alls på nätterna, men nu är det minsann slut på den friden. Känns som om jag kissar heeela tiden och ofta också på nätterna. Dock inte varje natt och jag klarade mig bra fram till typ vecka 36, så jag ska nog inte klaga.
  • Linkken

Nu har vi fått datum för vårt planerade snitt. Vår bebis kommer om exakt två veckor. Hjärta Går in i vecka 38 imorgon, bebisen kommer alltså att födas på 38+6. Känns så otroligt spännande och så nära nu!!

Lite onödigt spännande med tanke på att jag just nu har en hel del förvärkar, det gör ibland riiiiiktigt ont långt nere i magen. Så vi hoppas bara innerligt att den lilla ska orka stanna kvar två veckor till. Nu just känns det lite lugnare och h*n hickar där inne, så vi håller tummarna!

• Linkken
    Migas skrev 2016-02-14 21:02:08 följande:
    Hej alla,
    jag har läst alla inlägg men har tyvärr inte haft tid/ork att skriva så mycket på sista tiden. 

Är i vecka 36 (35+4) nu och har sedan en tid tillbaka lite ont i ryggen, känner av en skarp smärta precis i brösthöjd (fast i ryggen) om man sitter längre stunder i samma ställning och någon mer molande värk i ryggen när man står och går, så känns som det kvittar hur  jag gör för jag har ont iaf och ligga hela tiden går inte heller då man tillslut får ont i ryggen av det också

Jag har de senaste tre gångerna (dvs. fyra veckor) avrundat för kläder legat på samma vikt när jag vägt mig hos barnmorskan och om man går ytterligare tre veckor tillbaka i tiden så var det endast en viktökning på 1kg. Är det någon som har koll på hur vanligt det är att man har en platå på fyra veckor och om det är något som jag borde oroa mig för mer än att äta lite mer och hoppas på en viktökning efter två veckor igen? Vägde mig senast i vecka 35+0. 

Jag tycker att det är något speciellt och ganska viktigt att ha något helt nytt till bebis som första plagg så funderar jag på om man vågar köpa 50 (och riskera att det är för litet) eller om 56 är bättre (och ta risken att det är för stort istället). Har fått ganska mycket kläder i övrigt så vill inte köpa för mycket nytt i de små storlekarna därav mitt dilemma. Hur tänker ni?

Förresten, någon mer som tycker att det vore kul att göra en BF-lista så man har lite koll på alla andra?
    Hejsan!

Vad sa din barnmorska om vikten då? Om hon inte hade något att anmärka skulle jag inte oroa mig. Hade du gått upp mycket innan? Det kan ju hända att kroppen bara vänjer sig. Så länge bebisen växer som h*n ska spelar ju vikten egentligen ingen roll. Beror ju också på vilket utgångsläge du hade med vikten, över/undervikt och sådant...

Jag ville också absolut ha något nytt till bebis som första plagg (och har nog också annars köpt rätt mycket nytt samt fått en hel del). Ibland läser man ju att man kan skippa stl 50, men de flesta av mina vänner håller inte alls med om det, utan säger att de haft stl 50 ett bra tag. Nu vet jag också ungefärlig födelsevikt på vår bebis eftersom det blir med snitt och vi varit på ultra nyligen, så jag vet att 50 blir lagom för vår lilla. Du behöver ju inte köpa av de allra dyraste plaggen, om du är orolig? H&M har ju t.ex. väldigt bra budgetalternativ och också KappAhls barnkläder är överkomliga. Så kan du ha åtminstone en uppsättning i stl 50. Det är ju inte heller kul, eller bekvämt, om bebisen drunknar i sina kläder.

Bra idé med en bf-lista, låter kul! :) Jag sätter då in datumet för vårt planerade snitt eftersom det ju faktiskt nu är den dag då bebisen förväntas komma, om än inte det ursprungliga bf-datumet. Så kan ni andra fylla i sen:

BF-lista:

Linkken: 26.02
  • Linkken
    Obsession89 skrev 2016-02-15 21:45:53 följande:

Har varit inne och kikat men inte skrivit på länge! Bebis kom i lördags morse 9 dagar före Bf och är världens finaste pojke! Förlossningen gick otroligt bra, hade dock förväntat mig mer smärta!

Åh wow, stort grattis!! :) Skönt att allt gått bra! :)
  • Linkken

Imorgon går jag in i vecka 39 och vi har nu exakt en vecka kvar till vårt planerade snitt. Sååå spännande, men känner mig fortfarande väldigt lugn, vilket är skönt. Har en del sammandragningar nog, lite mensvärk ibland och molande värk i ryggen i samband med sammandragningarna, men inte desto värre, så vi hoppas och tror att inget händer förrän nästa fredag.

Så häftigt att folk här i tråden faktiskt börjar få sina barn nu! För samtidigt som jag tycker graviditeten har gått snabbt känns det ju längesen jag startade tråden och lärde känna er alla. :)

• Linkken

Verkar vara en del nya här, ni får ta över tråden sedan när vi andra hoppar av. Glad
    Grattis till er alla, hoppas ni får fina graviditeter att njuta av!

Här är det tre dagar kvar till mitt planerade snitt och jag kan inte förstå att jag är såhär lugn. Har mycket sammandragningar på kvällen, men de har inte direkt blivit värre de senaste dagarna utan håller sig likadana, så jag hoppas och tror inget ska hända innan fredag. Tycker tiden har gått enormt snabbt, hade trott jag skulle få så långa dagar här, speciellt eftersom jag var sjukledig redan innan mammaledigheten, men det har gått hur bra som helst. Kanske är det därför jag är lugn, jag har inte behövt stressa med något och haft gott om tid att vila.

• Linkken
    Katten95 skrev 2016-02-24 08:29:27 följande:
    Vad har du packat i bb väskan då? Lycka till när det väl är dags! :) är ju beräknad 1 månad efter dig :)
    I bb-väskan har jag nog packat det vanliga, skulle jag tro. Till mig själv: mjuka kläder, underkläder, strumpor, tofflor, hygienartiklar. Till bebisen: babynest, snuttis, kläder att åka hem i (man får kläder på bb åt bebisen som h*n kan ha på sig under tiden där). Lite smått och gott att tugga på och dricka åt mig och sambon. Sedan får jag ännu där på morgonen komma ihåg telefon, kamera, laddare, plånbok och sådana saker som man inte direkt kan packa på förhand.

Tack så mycket, lite smått spänd börjar jag nog vara nu då jag tänker att om två dagar är jag mamma. Men jag hoppas och tror att allt kommer att gå bra och något vore väl fel om man inte var lite nervös. :) Hoppas din sista månad går snabbt!! :)
  • Linkken
    S79 skrev 2016-02-25 11:19:16 följande:

Nu får den lilla faktiskt ta och komma ut, jag blir snart galen av all oro över att något ska vara fel. Igår när sambon kom hem från jobbet så gosade han lite med magen och sa "värst vad lugnt det är därinne idag". Precis det hade jag gått och tänkt hela dagen. Det var inte mycket rörelser alls, började fundera på om jag hade känt den överhuvudtaget under dagen. Vi avvaktade under kvällen och jag buffade på magen, drack kalla drycker och hoppade runt lite men inget hände. Till slut ringde vi förlossningen och fick komma in på kontroll. Kopplades till ctg och det kunde konstateras att allt var bara bra. H*n hade väl bara en vilodag eller nåt. Fick även göra ett ultraljud som även det såg bra ut! Så roligt att få se skrutten igen! Försökte se om det är en kille eller tjej men det lyckades jag inte med. Vi kunde i alla fall åka hem vid 00.30 med betydligt lugnare tankar i huvudet. Hoppas att det är dags att föda nästa gång vi är där, och att det inte dröjer så länge...

Har hört från rätt många att bebisar kan ta någon lugnare dag och vila upp sig precis innan förlossningen sätter igång, kanske är det precis det din bebis gör. Hoppas på det! :)

Här är det min sista dag som gravid, en helt ofattbar tanke!! Otroligt många tankar i huvudet idag, men jag är säker på att de alla lugnar ner sig så fort liten är född. Ni får hålla tummarna för mig imorgon bitti, för då gäller det! :)
  • Linkken
    safiia skrev 2016-02-25 15:57:00 följande:
    Lycka till! Du kommer kanske inte att kunna sova i natt kan jag tänka mig :)
    Haha, nej knappast! :) Tur att vi ska iväg tidigt på morgonen och inte behöver vänta där särskilt länge innan bebisen kommer! :)
  • Linkken

Hej på er!

Här är allt så underbart bra! Vi har fått komma hem med vår fantastiska lille son och det är verkligen en lycka som inte går att beskriva. Att man känner såhär starkt såhär snabbt för någon, det är otroligt!

Snittet gick jättebra, det var komplikationsfritt och min återhämtning har gått otroligt bra. Att stiga upp och börja röra sig första gången gjorde såklart ont och kändes väldigt konstigt, men jag var envis och ville röra mig mycket och det har absolut hjälpt. Så ifall någon av er måste föda med kejsarsnitt sen fast ni inte skulle vilja behöver ni inte vara rädda, det går hur bra som helst!

Glad för er skull som har detta fantastiska framför er ännu, jag hoppas ni alla får lika fina upplevelser som vi haft. Nu ska jag bara fortsätta njuta av mitt lilla mirakel! Hjärta

Kram på er!

• Linkken
    Migas skrev 2016-03-03 22:19:31 följande:
    Grattis och skönt att allt gick bra Får man vara lite nyfiken och undra vad han vägde och hur lång han var?
    Tack så mycket! Absolut, lillen var 49 cm lång och vägde 3240 g. Glad
  • Linkken
    LMG skrev 2016-03-06 00:04:48 följande:

Här gick det undan. 22.01 kom våran lilla tjej till världen :) hann inte ens med lustgas först jag fick krystvärkar

Grattis till tjejen! Vad skönt att allt gått bra! Glad
  • Linkken

Ser att det är flera nu som bara sitter och väntar på att förlossningen ska komma igång. Jag håller tummarna för er allihopa! {#emotions_dlg.flower} Vill också säga att det faktiskt är okej att vara trött på graviditeten mot slutet. Jag hade dåligt samvete över det ett tag, men det är helt onödigt. Det ÄR tungt att vara gravid och det är ju bara bra att man längtar efter att få träffa sin lilla.

Imorgon blir min son två veckor gammal, och jag får bara instämma i den stora skaran föräldrar som säger att tiden verkligen går sjukt snabbt. Jag tar verkligen tillvara på tiden nu och njuter av alla stunder med honom, också nattammandet. Glad
    Hur känner ni nu när denhär tråden snart inte direkt är aktuell längre? Vill ni fortsätta hålla kontakten här? Går ju alltid att starta en ny tråd med samma gäng, om ni är intresserade...

• Linkken
    Irmisans skrev 2016-03-13 05:19:26 följande:

34 timmar varav 10 mer aktiva! När de tog vattnet fick jag genast väldigt ont och fick ryggbedövning efter ca. 1h. Då var jag öppen 4 cm. Sedan sov jag mellan de mycket mjukare värkarna u ca. 1h och 15 min och när se kollade då var jag fullt öppen och hade två kanter kvar. Sedan var det 4 h kvar. Jag fick provkrysta först för bebisen låg så högt, sedan fick jag ligga och andas genom värkarna i ca. 40 min så kroppen tillslut nästan krystade utan mig. Då var det dags och 25 min senare, när de hade klippt mig lite och var påväg in med sugklocka så fick jag en ordentlig värk och lyckades få ner bebisen förbi blygbenet och huvudet halvvägs ut så det fick stå och spänna. Blev riktigt chockad! Två värkar senare kom bebisen ut! En liten knubbig kille som är det vackraste jag sett. Illamåendet har varit helt borta nu i 5 h trots att jag ätit så jag mår bättre än på många månader. Löjligt lycklig känner jag mig!

Åh, stort grattis och bra kämpat!! Det är underbart att ha en liten kille hemma! Glad
  • Linkken
    elin1987 skrev 2016-03-14 04:47:47 följande:

17:12 igår kom min lilla flicka till världen 9 dagar tidigt. 44 cm kort och 2110 gram liten. Blev ett akut snitt vilket jag är tacksam för :)

Grattis till tösen! Vad skönt att allt gick bra, även om det kanske inte riktigt gick som du tänkt. Bra om du är glad över snittet ändå. :)
  • Linkken

Hej alla! Och grattis till alla nya bebisar!! Solig

Jag har nu startat en fortsättningstråd med namnet "Vi mammor från tråden "Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt" ifall det är fler som vill fortsätta följas åt åtminstone såhär i början av föräldraskapet. Tråden finns i forumet Förälder och under "Barn 0-12 månader". Hoppas vi ses där! Glad

• Linkken
    safiia skrev 2016-04-06 10:19:02 följande:

Hej. Jag försvann lite :D. Blev intagen under påsken pga ryggsmärta. På tisdag påbörjades igångsättning (på grund av babyns storlek och att jag ändå var där och var så långt gången då redan 40+4). Började med ballong som kommit på tisdag kväll. På torsdag morgon fick jag cytotec och sedan en andra på eftermiddagen. Kl 18 spräckte hinnorna (vattnet gick dock inte eftersom hennes huvud troligen var ivägen). En halvtimme senare började jag få täta och regelbundna värkar. 12 timmar senare var hon född. Använde lustgas och epidural och båda var helt fantastiska :D... krystade i två timmar innan hon var ute och det slutade med att de tog hjälp av sugklocka och gjorde ett snitt där nere så att hon skulle rymmas ut. Babyn mådde bra, jag hade inga krafter längre. Kräktes hela förlossningen igenom och fick även feber och dessutom försvagades mina värkar. Kämpigt och aningen traumatiskt men nu är hon här <3 föddes alltså 31.3 på 40+5. Hon gick ner för mycket i vikt de första dygnen så vi var tvungna att stanna längre på bb. Dessutom hade hon väldigt ont i magen de första dygnen och skrek i princip dygnet runt. Amningen har vi inte fått att fungera eftersom hon blev så slö då hon gick ner för mycket i vikt och bara somnar. Så jag pumpar och matar från flaska. Får se om vi får amningen att fungera bättre då hon blir lite piggare. Skönt och overkligt att hon är här nu :)

Hur går det för er andra?

Stort grattis till bebisen! Vad tråkigt att höra att det blev så kämpigt för dig, låter verkligen tungt. Men bra att det gick bra till slut ändå! Hur mår du nu? Har du återhämtat dig bra?

Angående amningen kan jag rekommendera sånadär gummipluppar som man sätter på bröstvårtorna. Vår kille var ju väldigt trött i början och blev därför flaskmatad. Han hade från början svårt att få tag i bröstvårtan, men med gummit gick det toppen och jag använder dem ännu då han inte riktigt vill få nåt grepp om bara mig och blir arg när det inte lyckas. Detdär gummit påminner ju om det som finns på flaskorna så det kanske kunde funka bättre också för er. Hoppas du fortsätter hänga med också på nya tråden. :)
  • Linkken

Ser att ni är två som kommer att få planerade snitt nu. Jag förstår om det känns jobbigt då ni hade tänkt er det hela annorlunda, men jag vill bara säga att ni inte behöver oroa er. Det kommer att gå hur bra som helst, läkarna är vana och duktiga och vet vad de gör. Jag är åtminstone supernöjd med mitt snitt och har mått väldigt bra efteråt också, så det kommer nog att gå bra för er med! Glad

• Linkken
    Cissi90 skrev 2016-04-15 23:52:37 följande:

Vår tjej kom i morse kl 09 :) allt gick super fint! Hon är stor som tusan (4kg) inte konstigt jag har haft ont liksom.

Jobbigt med snittet, svårt att röra mig för att ta dottern och att kissa. Förutom det är jag så himla glad.

Grattis till tjejen! :) Tipsar, som andra säkert gjort, om att röra dig så mycket som möjligt, trots att det känns av. Snittet blir snabbt väldigt mycket bättre, det är nog bara de första dagarna som är riktigt jobbiga, sedan blir allt lättare igen. Lycka till! :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?