• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

mintuu skrev 2015-09-03 14:38:53 följande:

Måste fråga när berättade ni för släkt och föräldrar om gravidieten? :)

Vi berättade i vecka 11, efter att vi varit på ultraljud och sett att allt var bra. Mina systrar visste om det tidigare, men ingen annan i familjen. Även om det var svårt att hålla det hemligt innan är jag glad att vi väntade tills vi sett att bebisen var okej. Glad
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-09-03 18:34:48 följande:

Usch vad orolig jag är :( har jätteont i magen, som just under brösten ungefär.. Hoppas de inte något fel med bebis och bara förstoppning eller nå...

Så känner jag då och då. Speciellt efter att jag ätit är det som att allt samlas som en klump i övre delen av magen. Bara matsmältningen som går långsamt, men jobbigt och obehagligt ändå. Men nej, har inget med bebisen att göra. Glad
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-09-03 20:24:47 följande:
    Vi hade varit hos svärmor och ätit köttsoppa och smärtan kom när vi satte oss i bilen senare. Måste äta mer fibrer tror jag så magen kommer igång har märkt av att jag har fått en början till hemorojder och det är fan inte kul när man ska på toa kan jag lova :/
    Ajdå... Jo, mycket fibrer och en hel massa vatten. Är väl tyvärr enda som funkar. Samt plommon och kiwi på morgonen! Men prata med läkare om det blir värre, låter ju inte alls kul.
  • Linkken

Usch, vilken natt! Har spänt och dragit i magen hela natten, plus att det kändes riktigt obehagligt i underlivet igår kväll. Tänkte att nu går något snett, men nej, inget har hänt. Bara jättejobbig känsla och har inte kunnat sova alls. Vad kan det vara? Kan det växa mer på natten? Sååå trött nu och måste iväg till jobbet. Gäsp!

• Linkken
    Cissi90 skrev 2015-09-04 09:53:46 följande:
    Säkert ingen fara, läst att det brukar kännas sådär fast det är "växtvärk" för livmodern :) hoppas du kan få vila lite.
    Jo, läste nånstans också att just nu växer bebisen mycket så det behöver ändras om i magen. Men trist bara då det ska kännas så på natten, jag har så stort behov av sömn nu just... Nå, det kan inte hjälpas, vadsomhelst för att bebisen ska växa som den ska! Glad
  • Linkken
    LMG skrev 2015-09-04 10:59:30 följande:
    Jag brukar också känna av det mer på nätterna. Men jag tänker att det är väl kanske ganska logiskt att det växer mer när man slappnar av och kroppen får jobba ifred? Brukar även ha en obehaglig känsla ner i underlivet ibland men det trycker nog på ganska bra neråt ju tyngre det blir :) vilken vecka är du i? Jag gick in i vecka 16 idag och då kan man tydligen börja känna sammandragningar också
    Tack, vad skönt att höra! Ja, dendär känslan där nere är precis som att något trycker på och ska ut, haha! Känns lite som när man är riktigt kissnödig. Jag går in i vecka 15 imorgon och vet ju att den lille växer en hel massa nu och att det behöver töjas ut både inne i magen och på huden. Man blir ju bara så hysteriskt nojig så fort det uppstår nåt man inte känt förut. Men absolut helt logiskt att det jobbar bättre då kroppen är lugn, igår höll jag igång rätt mycket hela dagen så..
  • Linkken
    Irmisans skrev 2015-09-04 19:48:42 följande:

Haft inskrivning idag! Känner mig lite lugnare. Bokade dock in ett extra möte om sex veckor, då jag annars hade fått vänta elva veckor tills nästa. Hade urinvägsinfektion så har fått penicillin. Spyr fortfarande hela tiden, men det skulle inte vara någon fara. Har också RUL om fyra veckor vilket känns sådär, mer som ett nödvändigt ont. Oroar mig för mycket antar jag... :/

Smart att boka in ett extra möte, önskar jag hade gjort det också. Har haft väldigt många veckor emellan nu och det har ju uppstått en miljon frågor under den tiden.
    Varför känns ultraljudet som ett nödvändigt ont??
  • Linkken

Och så kör töjandet och spännandet i magen igång igen! Tycks absolut bara vilja växa till kvällar och nätter. Ikväll tar jag nog en värktablett innan jag går och lägger mig, annars är jag rädd det blir ännu en sömnlös natt och det fixar jag bara inte... Nå, positivt att känna att det jobbar där inne i alla fall, måste ju betyda att det händer grejer.

• Linkken
    Irmisans skrev 2015-09-04 20:56:04 följande:
    Mest för att jag är så orolig och vill helst inte veta. Men mest är det för att jag har en genetisk sjukdom i släkten och hade velat ha ultraljudet efter jag fått svaret på mitt fostervattensprov. Just nu vågar jag inte vara glad ännu :/
    Oj, låter ju besvärligt! Hur allvarlig är den sjukdomen då? Skulle det få dig att avsluta graviditeten om det visar sig att bebisen har den sjukdomen?
  • Linkken
    Irmisans skrev 2015-09-05 11:24:02 följande:
    Rätt så allvarlig ja, finns en i sverige som har den. Vet ännu inte, men läkarna behöver veta eftersom det innebär en väldigt svår förlossning. Håller just nu på att testa mig i första hand. Men men statestiken är ännu på min sida så försöker att hålla mig så lugn jag kan. :)
    Okej, då får vi bara hålla tummarna för att allt ska gå bra och att du och din bebis får vara friska!
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?