• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Idag är en bättre dag :) hade nog någon hormonell svacka igår antar jag ;)

Babyn har varit lugnare igår och idag. Men hon rör nog på sig i alla fall så det är väl inget att oroa sig för.

Linkken skrev 2016-03-10 10:45:31 följande:

Ser att det är flera nu som bara sitter och väntar på att förlossningen ska komma igång. Jag håller tummarna för er allihopa! Vill också säga att det faktiskt är okej att vara trött på graviditeten mot slutet. Jag hade dåligt samvete över det ett tag, men det är helt onödigt. Det ÄR tungt att vara gravid och det är ju bara bra att man längtar efter att få träffa sin lilla.

Imorgon blir min son två veckor gammal, och jag får bara instämma i den stora skaran föräldrar som säger att tiden verkligen går sjukt snabbt. Jag tar verkligen tillvara på tiden nu och njuter av alla stunder med honom, också nattammandet.

Hur känner ni nu när denhär tråden snart inte direkt är aktuell längre? Vill ni fortsätta hålla kontakten här? Går ju alltid att starta en ny tråd med samma gäng, om ni är intresserade...

Ja, varför inte :) vet inte själv hur aktiv jag kommer att vara här efter att babyn är född och jag orkar göra normala grejer igen :D...
  • safiia
    Irmisans skrev 2016-03-13 05:19:26 följande:

34 timmar varav 10 mer aktiva! När de tog vattnet fick jag genast väldigt ont och fick ryggbedövning efter ca. 1h. Då var jag öppen 4 cm. Sedan sov jag mellan de mycket mjukare värkarna u ca. 1h och 15 min och när se kollade då var jag fullt öppen och hade två kanter kvar. Sedan var det 4 h kvar. Jag fick provkrysta först för bebisen låg så högt, sedan fick jag ligga och andas genom värkarna i ca. 40 min så kroppen tillslut nästan krystade utan mig. Då var det dags och 25 min senare, när de hade klippt mig lite och var påväg in med sugklocka så fick jag en ordentlig värk och lyckades få ner bebisen förbi blygbenet och huvudet halvvägs ut så det fick stå och spänna. Blev riktigt chockad! Två värkar senare kom bebisen ut! En liten knubbig kille som är det vackraste jag sett. Illamåendet har varit helt borta nu i 5 h trots att jag ätit så jag mår bättre än på många månader. Löjligt lycklig känner jag mig!

Grattis! Skönt att allt gick bra fast det tog lite tid. Åh kan inte ens föreställa mig hur det känns att inte må illa längre!
    elin1987 skrev 2016-03-13 06:01:59 följande:

Ligger inne på förlossningen vattnet gick igår kväll vecka 38+3 :)

Spännande! Lycka till!
  • safiia
    elin1987 skrev 2016-03-14 04:47:47 följande:

17:12 igår kom min lilla flicka till världen 9 dagar tidigt. 44 cm kort och 2110 gram liten. Blev ett akut snitt vilket jag är tacksam för :)

Grattis! Skönt att allt gick bra ändå <3

38+2 här. Jag har inga känslor alls (inga förvärkar och ingenting, eventuellt lossnar delar av slemproppen men det kan också vara antibiotikan som gör att det kommer slem, vet inte). :( så vi får se hur länge jag måste vänta ännu eller om det sätter igång plötsligt.
  • safiia
    saraaj skrev 2016-03-15 10:06:16 följande:

Har bf 1/4 och har varit så inställd på att jag kommer gå över ca 2 veckor, men igår gick vattnet v37+2, hade inte alls räknat med att de kan sätta igång tidigare.. så inatt har jag haft stark mensvärk/molvärk hela natten så har sovit 1.5 timmar i taget, och ska in för kontroll igen vid 16 så bebis är väll här senast fredag! Känns jätte läskigt för nu är de bara vänta på att de börjar göra ont och har riktigt låg smärröskel...

Spännande! Bättre den vägen nästan. Jag har varit inställd på att föda tidigare och är grymt besviken då det inte händer något (i och för sig bara 38+3 idag ännu). En grej som hjälpt mig mentalt (som jag sett och hört i olika förlossningsprogram): tänk att varje värk för dig ett steg närmare babyn och då den värken är över så kommer just den värken aldrig igen utan du är ett steg närmare att få din baby. Jag har försökt tänka så varje gång då jag spytt eller haft förvärkar och för mig fungerar det i alla fall. Vet inte hur det fungerar sedan då det verkligen sätter igång...

Ja det vill jag också gärna höra om ni känt något speciellt innan det kommit igång?

Här har babyn varit väldigt lugn de senaste dagarna.
  • safiia

Lyfter upp denna lite, kanske vi kan skriva in när babyn fötts och kön? Ni som fått era redan alltså :)

S79: 28.02

LMG: 28.02

Irmisans: 06.03

I norr: 15.3

Migas: 15.3

Natalila: 23.03

Katten95: 26.03

Safiia: 26.03

Becka1989: 18.04

Elin1987: 22.3

• safiia
    elin1987 skrev 2016-03-17 07:25:22 följande:

Här har ni en bild på min lilla 2 kilos klump :) hon drunknar i storlek 44 haha

Så söt och liten <3

Följer med spänning er som har på gångs :)

Jag har haft mensvärk i natt och sovit väldigt dåligt. Även sprungit på wc jämt (både nr 1 och 2). Så vi får se. Har varit på blodprov för hf eftersom jag haft protein i urinen och extrem vätskeansamling. +26kg nu, med tanke på att jag också gick ner 10kg i början så är det ganska mycket... I morgon ska jag till läkare på ul och få storleksbedömning eftersom även sf kurvan stigit. Så vi får se om det blir igångsättning eller om jag får fortsätta vänta. Skulle hellre vilja att det kommer igång av sig själv men får jag träffa henne tidigare är det ok ;) har födelsedag på söndag så helst skulle hon kunna få en egen födelsedag, men man vet aldrig :)
  • safiia
    Natalila skrev 2016-03-18 06:18:47 följande:

Inatt tittade min lilla kille ut äntligen! Kämpade oss igenom 24 timmar på förlossningen och 24 hemma innan ungefär!

Nu är de mys och gos för fulla muggar :)

Grattis! <3
    Migas skrev 2016-03-18 13:17:05 följande:

Börjar misstänka att du kanske har ett sjätte sinne eller något, för värkarna började tidigt på morgonen den 5 mars och sen födde jag en flicka på kvällen. 

Kanske det ;) Grattis till er också! <3 jag ska fira min födelsedag på söndag. Vi får se kanske jag inte behöver fira jag heller :D...
  • safiia

38+6 idag. Varit på ul för att kolla babyns storlek och min extrema vätskeansamling. Allt ok och jag fick åka hem och fortsätta vänta, babyn är 3400gr så ingen jätte som jag lite oroat mig för då magen är så stor. Skönt att allt är bra med babyn och hoppas det börjar hända något snart här med.

• safiia

Grattis s79 och I norr! <3 men hade dom sagt och sett på ul att det skulle bli pojkar? Eller var det bara en känsla? :D spännande med överraskning om man är helt inställd på att det är ett visst kön.

Jag ska pröva med bastu idag och se om det skulle få igång något ;)

• safiia

Okej :) Vi har känsla att det är en tjej och även två ultraljud tyder på det men man vet ju aldrig. Vi väntar i alla fall med att tapetsera hennes rum eftersom tapeterna är lite tjejiga :D...

• safiia
    Katten95 skrev 2016-03-24 07:51:25 följande:

Slempropp gick den 22 på dagen, i omgångar hela dagen. Vattnet gick igår kväll runt 21:30 fick åka in på koll, hade dock inga värkar så blev hemskickad för att invänta. Vaknade var 30 min i börjar och nu har sammandragningarna gått till var 10 min dock inte kraftfulla.

Beräknad nu på lördag den 26. Kommer de inte igång ordentligt så skulle jag tillbaka på fredag runt 18:00 för ev igångsättning.

Spännande! Har också bf på lördag. Hade ordentliga värkar igår kväll och i natt. Kraftiga men oregelbundna. Ringde förlossningen eftersom värkarna satt i ryggen och väldigt koncentrerat till ett ställe. Tydligen helt normalt ändå. Värmekudde och värkmedicin gjorde sitt och jag fick ändå sova lite. Tyvärr inga värkar mer sedan inatt så får nog fortsätta vänta ännu.
  • safiia
    Katten95 skrev 2016-03-24 09:30:59 följande:

Helt sjukt att det är dags snart! Kan säga att man blev lite skakis efter att vattnet gått, snart är det din tur med! :)

:D ja det kan jag tänka mig. Har plockat bort mattan bredvid sängen ifall att det skulle gå då jag stiger upp... Bm trodde nämligen att det kan börja så även för mig då jag har mycket vätska och lite mer fostervatten än normalt. Här ska man åka in direkt om vattnet går så jag hoppas att det kommer igång med värkar istället så hinner man fixa lite mer innan man åker in. Har fortsatt med lite molvärk nu under dagen så något är på gång nog :) hur snabbt vet man förstås ej.
  • safiia
    Katten95 skrev 2016-03-25 13:43:27 följande:

Nu kan jag äntligen meddela att min fina pojke kom kl 06:51 imorse och vägde hela 3410 gram och var 52 cm lång. Aldrig sätt något vackrare i mitt liv! <3

Grattis! <3

Jag är intagen på förlossningen nu. Har haft sjukt ont i ryggen och åkte in för att kolla det. Troligen bara någon muskel eller nerv. Blev intagen pga högt blodtryck, som nu ändå igen är helt ok. Babyns storlek uppskattades nu till 4,2kg (för en vecka sedan 3.4!!! Så vad som sen stämmer vet jag ej). Blir antagligen igångsättning i morgon eller på tisdag. :)
  • safiia

Hej. Jag försvann lite :D. Blev intagen under påsken pga ryggsmärta. På tisdag påbörjades igångsättning (på grund av babyns storlek och att jag ändå var där och var så långt gången då redan 40+4). Började med ballong som kommit på tisdag kväll. På torsdag morgon fick jag cytotec och sedan en andra på eftermiddagen. Kl 18 spräckte hinnorna (vattnet gick dock inte eftersom hennes huvud troligen var ivägen). En halvtimme senare började jag få täta och regelbundna värkar. 12 timmar senare var hon född. Använde lustgas och epidural och båda var helt fantastiska :D... krystade i två timmar innan hon var ute och det slutade med att de tog hjälp av sugklocka och gjorde ett snitt där nere så att hon skulle rymmas ut. Babyn mådde bra, jag hade inga krafter längre. Kräktes hela förlossningen igenom och fick även feber och dessutom försvagades mina värkar. Kämpigt och aningen traumatiskt men nu är hon här <3 föddes alltså 31.3 på 40+5. Hon gick ner för mycket i vikt de första dygnen så vi var tvungna att stanna längre på bb. Dessutom hade hon väldigt ont i magen de första dygnen och skrek i princip dygnet runt. Amningen har vi inte fått att fungera eftersom hon blev så slö då hon gick ner för mycket i vikt och bara somnar. Så jag pumpar och matar från flaska. Får se om vi får amningen att fungera bättre då hon blir lite piggare. Skönt och overkligt att hon är här nu :)

Hur går det för er andra?

• safiia
    Katten95 skrev 2016-04-06 14:11:00 följande:

Gud vad kul, grattis!! :) för mig går det bra, lilleman e 12 dagar idag och man ammar för fullt! Han hade gulsot när han kom ut och var tvungen att stanna 4 dagar på bb. Epidralen var bäst fick sova medan man hade värkar efter man fått den. Sjukt skönt! Förstår att du va trött efter att ha krystat i 2 timmar, jag krystade bara 21 minuter sen var han ute dock med navelsträngen 2 varv runt halsen men allt gick bra! :) nu e det bara o njuta o sov medan hon sover, det behövs! :) och ge inte upp på amningen, min tog inte på ena så testade att nypa ihop vårtgårdarna medan han försökte suga tag och deh gick tillslut o nu tar han båda :)

Vår tjej hade också navelsträngen två varv runt halsen, och dessutom knut på navelsträngen. Jag hade läst att månatligen inte krystar längre än max 1,5h sedan hjälper de till på något sätt . Så jag var väldigt stressad över det och frågade hela tiden om det går framåt och hur länge det har gått... 21min låter ändå helt okej.

Jo vi fortsätter jobba med amningen :) huvudsaken är att hon får min mjölk. Jobbigt att pumpa och fixa med flaskor men finns det inget alternativ så får vi fortsätta så.
  • safiia
    Katten95 skrev 2016-04-06 20:25:26 följande:

Du kan ju pröva med ersättning också om du inte orkar pumpa hela tiden :) lätt att ha med sig också :)

Jo det är ett alternativ. Beställde en elektrisk pump så det är relativt snabbt och enkelt att pumpa med en sådan :)
  • safiia
    Linkken skrev 2016-04-07 09:33:52 följande:

Stort grattis till bebisen! Vad tråkigt att höra att det blev så kämpigt för dig, låter verkligen tungt. Men bra att det gick bra till slut ändå! Hur mår du nu? Har du återhämtat dig bra?

Angående amningen kan jag rekommendera sånadär gummipluppar som man sätter på bröstvårtorna. Vår kille var ju väldigt trött i början och blev därför flaskmatad. Han hade från början svårt att få tag i bröstvårtan, men med gummit gick det toppen och jag använder dem ännu då han inte riktigt vill få nåt grepp om bara mig och blir arg när det inte lyckas. Detdär gummit påminner ju om det som finns på flaskorna så det kanske kunde funka bättre också för er. Hoppas du fortsätter hänga med också på nya tråden. :)

Tack!

Jag mår nog riktigt bra. Har hunnit förtränga det mesta :D hela graviditeten och en jobbig förlossning resulterade ju i en riktigt fin belöning. Jag hade sådan fokus på själva graviditeten att jag liksom inte riktigt hade förstått att det ska komma en bebis också. Fysiskt känner jag mig nästan helt återställd, jobbigt att sitta men det är det enda.

Gummi prövade vi på bb men hon blev ledsen då det tog så länge innan mjölken kom och så lossnade det bara. Ska testa det hemma ännu och se om det skulle fungera bättre. Ska söka fram tråden.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?