• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Inlagd för dropp igen, denna gång i alla fall över natten. Troligen får jag åka hem i morgon. Har äntligen fått diagnosen hyperemesis gravidarium och kommit till rätt avdelning. Fick ett mindre psykiskt sammanbrott idag i väntrummet mest pinsamt men jag är ju gravid så jag har väl rätt till det. Mitt förtroende för min bm är noll för tillfället, hon försöker så väl men vet så lite... Suck.

Fick se babyn på ultra och allt såg bra ut och hen rörde sig livligt <3

Mår bättre av droppen och har fått mat att hållas i mig första gången på en vecka. Skönt att vara i trygga händer. Förra natten tänkte jag nästan ringa ambulans då jag knappt klarade av att svänga mig i sängen.

Jag vet att jag aldrig någonsin kommer att glömma detta och tvivlar starkt på att jag kommer att gå igenom fler graviditeter. V 17 nu och vi kämpar vidare. Har nog hopp om att illamåendet lättar igen i och med att jag haft två ok veckor emellan.

• safiia

Jag har nog kommit hem :)

Var en natt inlagd och skulle få åka hem följande dag men jag hade lågt kaliumvärde och var tvungen att få kalium också. Jag krävde ändå att få åka hem så lite innan midnatt på fredag fick vi åka hem :D.Var inlagd på en förlossningsavdelning (kände mig väldigt felplacerad bland höggravida kvinnor som gick runt och hade värkar... men också bra att få se hur det är där så att man lite vet då det väl gäller) och det var så oroligt där och jag sov så dåligt så jag ville bara hem och sova. Kändes ändå som om detta nu var första gången som jag verkligen får den hjälp jag behöver vilket är skönt och att jag nu vet vart jag skall vända mig och kräva för att få rätt behandling. Kräktes i morse men mår annars relativt bra och har kunnat äta normalt. 

Min man uppmuntrar mig att äta så det känns som om jag äter lite väl mycket. Känner mig uppsvullen och tjock nu när jag får mat i mig och tycker det är lite obehaglig känsla. Äter nog mer kolhydrater än vanligt (bm tyckte jag åt för lite innan) men det gör mig också uppsvälld. Men mina tarmar har ju varit tomma en stor del av graviditeten så det är klart att skillnaden känns rätt radikal. 

Beställde faktiskt hem lite mammakläder idag, även om jag nog inte behöver dem på en tid ännu. 

Jag förstår inte vilken rätt folk har att plötsligt börja kommentera ens kropp. Har inte stött på det problemet ännu och kommer nog att ha svårt för det om kolleger t.ex. börjar kommentera det. Det skulle aldrig falla mig in att kommentera en gravid kvinnas kropp, inte ens nära vänners. Det är egentligen först nu när jag själv är gravid som jag har börjat tycka att gravidmagar är fina, och skulle kanske kunna säga något i stil med "vilken fin mage du har", men först då den verkligen är synlig.

Sorry igen för väldigt långt inlägg :P

• safiia
    Irmisans skrev 2015-10-11 16:49:15 följande:
    Jobbigt med alla kommentarer som folk ska häva ur sig! Har sluppit undan detta själv då jag nästintill bara är hemma... Dock är det folk som tycker att jag ska rycka upp mig och börja jobba, speciellt min svärmor och svägerska, eftersom de anser att jag ser mycket piggare ut. Tack och lov att jag har en underbar kille som ryter ifrån direkt genom att svara "Jaaaaa idag är hon pigg, hon här ju bara kräkts 6 gånger vad jag märkt!" Då brukar allt sånt tystna.

Dock börjat känna att det här med att vara gravid verkligen inte är min grej. Vill bara ha min kropp tillbaka... :( så därav lär detta bli en lång vinter även för mig. Men men, försöker ta en dag i taget och hoppas att barnet kommer lite tidigare! :)
    Bra att din kille stöttar dig! Det är ju inte som att man kräks över axeln nu och då :P själv har jag i alla fall de gånger då jag måste åka någonstans helt enkelt planerat ätandet och drickandet så att jag inte behöver spy där. Alla gånger har det förstås inte lyckats...

Jag tror nog att vi alla kommer att känna oss lyckligare och vackrare längre fram i graviditeten :)
  • safiia
    mintuu skrev 2015-10-11 19:13:14 följande:

Ska till doktorn imorn så får prata me henne, hade hoppats på o slippa dropp men nu känns de som att jag skulle kunna sova ute om de skulle hjälpa! Va jobbigt att du också ska va så, o så länge också!

Jag har mått så sedan v5-6 jag med (nu v17). Jag har krävt hjälp då jag inte fått något att hållas i mig på 4-5dagar. Om vätska hålls i så är det nog inte lika bråttom. Lite beroende på hur jag känt mig. Dropp hjälper, om än tillfälligt. Absolut inget dåligt eller hemskt med dropp. Du har även en liten att tänka på så sök och kräv hjälp om det känns så! Mediciner har inte hjälpt mig heller och jag har varit in tre gånger för att få dropp.
  • safiia

mår fortfarande okej :) en enda spya på nästan en vecka! Kanske det verkligen är över? Mår illa hela tiden men det är inget jämfört med tidigare.

Magen har verkligen växt denna vecka. Har även gått upp 5kg sedan jag var på dropp, det är nog mest vätska eftersom jag är väldigt svullen och har väldigt uppsvälld ben. Hoppas det lägger sig snart, känns väldigt obehagligt speciellt på kvällarna. Sjukt trött och somnar på soffan nästan varje kväll men det hör väl till. Beställde hem mammakläder och nu kan jag också börja använda sådana :) byxorna i alla fall, skjortorna är lite väl stora ännu....

Vecka 18började idag. Jag har inte känt några rörelser ännu. Har ul om tre veckor. Inga bm besök innan det heller så det känns länge utan att få höra eller se babyn. Hade dock läkarkoll i veckan och allt såg och lät bra :)

• safiia
    Linkken skrev 2015-10-15 22:03:18 följande:

Jag var på ultraljud i vecka 13, men då kan man väl inte säga så mycket om moderkakan ännu, den är ju rätt tjock överallt då. Så jag vet faktiskt inte hur den ligger, ska på ul på måndag så får kanske mer info då.

Men har din mamma och svärmor fått flera barn? Omföderskor brukar ju ofta känna rörelser betydligt snabbare, och det kan ju hända att de minns mest från de senaste graviditeterna? Och det borde ju ändå vara rätt längesen de var gravida, så de kanske inte heller minns exakt i vilken vecka allting hände?! Vad jag har förstått kan det dröja fram till v. 23 innan en förstföderska känner något alls, speciellt om moderkakan ligger i framvägg.

Jag fick redan på första ul i vecka 7-8 veta att moderkakan ligger i bakvägg. Så det är synligt tidigt. Samma sak såg de i v 12. Men det är väl inte av någon större betydelse i detta skede ännu om man inte haft blödningar och så.

Min mamma kände mig sparka i v 16, men jag är inte första barnet. Jag är inte orolig att jag ännu inte känt något. Vet ju inte hur det ska kännas och min mage har inte riktigt vant sig vid mat igen så har en massa störande tarmrörelser också... Längtar till det börjar kännas något av babyn :)
  • safiia
    Linkken skrev 2015-10-19 15:25:26 följande:

Idag har vi varit på ultraljud (v. 21) och allt såg så bra ut. Konstigt hur nervös man kan bli varje gång, jag blir alltid så rädd att läkaren ska säga något är fel. Men allt var bara bra, bebisen växer som h*n ska och läkaren hade inget alls att klaga på. Fantastiskt hur mycket kärlek som redan finns för det lilla pyret där inne.

Jag firar såklart med massiv bebisshopping!

Härligt att allt var bra! <3

Jag tycker och tror att jag känt den lille nu. Men osäker då det varit rätt otydligt och känns mer nedåt och bakåt. Jag mår väldigt illa men har ej kräkts på över en vecka :) jätte trött men fick idag sms av bm att mitt järnvärde var lågt så det kan nog vara orsaken. Provet togs dock några dagar efter att jag varit på dropp så jag tror det kan ha inverkat eftersom mitt järnvärde några veckor innan var väldigt högt. Ska nog testa med tillskott i alla fall eftersom jag är så trött. Orkar inget efter att jag kommit från jobb.
  • safiia
    Linkken skrev 2015-10-20 08:19:44 följande:

Vad kul!! Bebisarna har ju ännu ganska gott om utrymme där inne så det är alldeles möjligt att de sparkar mot ryggen ibland också. Mina första rörelser kändes också väldigt lågt ner. Så säkert är det bebisen du känner av!

Hoppas järntabletterna funkar! Mitt järnvärde hade sjunkit ordentligt vid senaste besök, men inte så mycket ännu att jag behöver tillskott. Anar dock att det blir järntabletter efter nästa träff med bm om det fortsatt sjunka, även om jag känner mig rätt pigg. Jag önskar verkligen att ditt illamående skulle försvinna, men jag antar att det är lite lättare i alla fall om du inte kräks längre...

Jag testar kräuterblutsaft, ska vara snällare mot magen. Lite rädd att magen gör uppror nu då den äntligen börjat fungera... flytande tillskott lär vara snällare mot magen så vi får se. Lite illamående kan jag stå ut med :D så länge jag inte kräks så klagar jag inte. Ser dock otroligt mycket fram emot att babyn föds så att jag får känna mig sig mig själv igen. Tycker det är verkligt obehagligt och obekvämt med alla förändringar i kroppen...
    Natalila skrev 2015-10-20 09:53:37 följande:

Hur har ni de med drömmar?

Inatt har jag vaknat vid 4 tillfällen helt svettig för jag har drömt mardrömmar. Sen har jag även hunnit med två snälla drömmar oxå!

Känner mig helt slut idag.

Ja! Men jag har kanske mer svårt att sova pga att jag tänker jätte underliga saker. Men det kanske är drömmar eftersom de är omedvetna. Kommer dock aldrig ihåg dem utan har bara en jobbig och tung känsla då jag vaknar. Sover väldigt dåligt för tillfället. En natt vaknade jag och var helt svettig på låren och insidan av låren, var helt säker på att det var blod och att jag hade fått missfall :(
  • safiia

Jag har inte varit sugen på något förbjudet. Förutom mögelost och det åt jag upphettat i mat. Rå fisk åt jag i och för sig också :P den var dock ganska så färsk så jag tog risken. Egentligen är risken för listeria väldigt liten. Julen blir svår med glögg och fisk. Kan man frysa in kallrökta laxen också?

Både jag och sambon har stark känsla av att det är en flicka. Vi har nästan bara funderat på flicknamn också. Jag har nog inte blivit hårigare på kroppen dock har håren mörknat. Vi har två veckor till ul så då får vi kanske veta.

Idag köpte jag de första kläderna till babyn. Och vecka 19 inleddes idag. :) tiden går nog rätt fort ändå.

• safiia
    Linkken skrev 2015-10-22 21:08:39 följande:

Risken lär vara väldigt liten, jo. Dock har jag en bekant vars bebis dog efter födseln pga att mamman fick listeria i slutet av graviditeten. Så jag väljer att inte ta några risker alls där. Får man inte dricka glögg?? Åh nej!!

Ja inte skulle jag kanske äta förpackad kallrökt/gravad fisk från affären. Men hemlagad (av sådana som säkert kan laga) färsk känns säkrare. I princip borde man ju inte äta förpackat smörgås pålägg heller. Med det är jag nog noggrann att det skall vara färskt, vi har slängt en hel del mat så här långt under min graviditet kan jag säga ;)

Alkoholfri glögg kan man ju förstås dricka. :) Jag är lite mer för rödvinsglögg och för mig kan nog inte de alkoholfria varianterna ersätta det :( men det kommer ju flera jular.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?