• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Apelsinsaft och satsumas äter jag mycket av för tillfället!

Mina cravings ändrar nog lite hela tiden. Då jag mådde sämre var det turkisk peppar, äppelsaft och blåbärsyoghurt. Nu kan jag inte äta något av det mera :D...

• safiia

Jag tror nog jag känner den lilla sparka :) osäker ännu, känner ej igen det som fläder eller fiskenät utan mer som tarmrörelser eller helt enkelt buffar längre ned och utåt mot magen. Något annat än den lilla kan det ej vara då det är så långt ned.

• safiia
    Hallonen skrev 2015-10-26 09:47:42 följande:

Hej! Jag plussade svagt igår och lite starkare idag på bim-2. Känns helt overkligt! Är enligt beräkningarna i v3+6. Hoppas det lilla livet vill stanna kvar :)

Grattis och välkommen! Ja är i vecka 19. Oron minskade lite efter vecka 12men jag kan nog inte helt pusta ut innan rul (om en vecka) då vi får veta om allting är bra med den lilla. Allt har nog sett bra ut hittills men tja, kanske man inte alls slutar oroa sig innan den lilla är född :D

Igår kväll spydde jag igen upp nästan allting, suck. livrädd att spyende är igång igen. I mitt huvud ekar läkarens ord om att kräkningarna slutar då16 veckor att fullt ut, gör de inte de så pågår de hela graviditeten... tror kanske inte riktigt på det men är samtidigt rädd för det. Nu har frukosten hållits i mig och jag mår okej så kanske det bara var tillfälligt. Har haft en stressig helg med mycket program så det kan kanske inverka.
  • safiia
    Hallonen skrev 2015-10-27 06:15:28 följande:

Tack snälla! Jag kan tänka mig att man oroar sig för olika saker mest hela tiden beroende på var i graviditeten man befinner sig.. Häftigt med rul om en vecka, att få se det lilla livet. Måste vara pirrigt! :D

Usch, stackare. Har du haft mycket problem med illamående och liknande? :(

Jag pustade några dagar innan bim jag med, men tog tre tester till innan jag trodde på det. Och egentligen förstod jag inte att jag var gravid innan ul :P gjorde tidigt ul i vecka 8. Ja man oroar sig säkert genom hela graviditeten, snart börjar man väl oroa sig för förlossningen. Och sen då babyn är född finns det väl ännu mer att oroa sig för igen ;)

Jo jag har kräkts genom hela graviditeten. Började i vecka 5-6 och pågick dagligen fram till v 17. Hade ett par bättre veckor v 13-14. Varit in på dropp tre ggr och fått ner 10kg då verkligen inget hållits i mig. Sådär i korthet hur jag mått. :D Hoppas du slipper det! Verkligen inget jag önskar någon! Nu mår jag bara illa och kräks lite nu och då. Och äntligen har jag kommit upp till min ursprungsvikt igen.
  • safiia

Jag har inte haft sammandragningar, inte heller halsbränna. Däremot rapar jag väldigt mycket :D inte så väldigt praktiskt då jag jobbar som lärare...

Babyn sparkar en hel del (tror jag i alla fall) nu :)

Tänker ni förresten ta influensa vaccin? Har aldrig tidigare tagit det men här rekommenderas det i alla fall att gravida tar det tror jag.

• safiia
    Katten95 skrev 2015-10-30 15:13:06 följande:

Allt såg bra ut, va en livlig liten pojk därinne! :') så underbart att se! Blev även framflyttad från 28 mars till 26 mars :)

Samma dag som jag har officiellt :) inofficiellt har jag 24.3. 23.3 enligt senaste ul men dom flyttar ej datum för så några dagar här.
  • safiia

Influensa vaccinet har ju användts lite mer och längre än svininfluensa vaccinet, så det borde nog vara säkrare. Ska kolla vad bm säger och läsa på lite vad det är för risk att inte ta det. Skeptisk är jag ju också mot onödiga vacccin ;)

• safiia
    Katten95 skrev 2015-10-30 18:00:53 följande:

Barnmorskan hade sagt 27 mars och sen när jag gjorde vaginalt ultraljud sa dem 28 mars så då va 26 mars inte alls långt ifrån :) känns så bra och skönt att veta att allt såg bra ut och att man såg ett paket till kön haha, va lite blyg först men tillslut så! :)

Vet du vad du väntar? :)

Nej inte ännu. Vi har rul nästa veckas torsdag :) vi ska nog ta reda på könet om det syns :) troligen håller vi det ändå hemligt för vänner och bekanta. Vill inte ha en massa tjej eller kill saker plus att det känns roligare om det är en överraskning för dem.
  • safiia

Vi hade rul idag. Som vi redan misstänkte och anade fick vi veta att det är en liten tjej där inne :) det var nog det första min mamma sade då jag berättade om mitt illamående och både jag och mannen har haft en känsla av att det är en flicka.

Tyvärr såg inte allting riktigt bra ut :( babyn hade utvidgat njurbäcken. Det är mycket sannolikt att det växer bort så vi har kontroll om en månad igen. Bm berättade inte så mycket utan sade bara att det är mycket vanligt och oftast växer bort. Men jag har ju googlat hela dagen.... kan vara tecken på allt från down syndrom (finns dock inget annat som tyder på det) till problem med urinvägarna. Så ja en till som är orolig :( som om det inte vore nog med att början av graviditeten varit något av det värsta jag varit med om hittills. Moderkakan var dessutom lite lågt ner, men det är jag mindre orolig för eftersom det snarare påverkar förlossningen och inte babyn så mycket. Dock ska det också kollas om en månad då den också flyttar sig ännu. Men i övrigt såg allt bra ut och var normalt. Sämre nyhet hade det kunnat vara och några stora missbildningar är det inte frågan om. Babyn sög på tummen och sparkade mig i urinblåsan <3

• safiia
    becka1989 skrev 2015-11-06 09:32:58 följande:

Fler som haft spökvecka i vecka 17???

Spök och spök men det var i v. 17 som mitt kräkande minskade. Illa har jag mått och mår hela tiden :P
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?