• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

pannkakan87 skrev 2015-07-26 11:03:41 följande:

Hejsan tjejer! Jag gick in i vecka 8 igår - älskar att tiden ändå trallar på. Känns fortfarande stabilt och bra. Inga blödningar, samma symptom som innan plus lite mer illamående ungefär som åksjuka eller bakisillamående. Hur mår ni? Har ni fortfarande starka symptom?

Jag har en liten fråga! Nästa vecka ska vi till GrönaLund och jag undrar lite hur ni skulle ställa er till att åka karuseller och sådär? Jag vet att man inte rekommenderar att man göra det när magen är stor men nu är jag som sagt i v8 och det syns inget på magen än. Men jag är rädd för att stresspåslaget kanske ska påverka graviditeten negativt osv. Hur skulle ni ha gjort?

Kram!

Jag har inte haft molvärk och inte mått så värst illa idag. Mitt illamående är ganska lätt, som åksjuka men inte så att jag skulle kräkas. Trött men det kanske beror på lite sömn i natt (bröllop igår och svårt att sova). Och så har jag läst på om missfall eftersom jag tycker att jag inte har så mycket symptom. Men det verkar vara rätt vanligt att inte ha så mycket symptom heller.

Det är knappas någon fara att åka karusell, men kanske du kan åka lite lugnare karuseller och inte de värsta :)

Min mage är större men det är bara uppsvälldhet, ingen gravid mage ännu förstås :)
  • safiia

I norr- skönt att höra att andra också har lite symptom. Och givetvis skönt att må relativt bra :)

Har ni några boktips gällande graviditet? Nätet i all ära men jag gillar att ha böcker att läsa i :) funderar på att beställa vi föräldrars stora bok om barn eller mammapraktika.

• safiia
    elin1987 skrev 2015-07-27 11:24:00 följande:

Ångesten som börjar krypa sig på nu då jag gått in på min sista semestervecka :( fick veta andra dagen på min semester att jag var gravid och jag är så tacksam att jag fått vara ledig och ta det lugnt dom första veckorna. Men snart börjar allvaret och jag är lite orolig då jag har ett väldigt fysiskt arbete, hemstäd! Ser inte fram emot att konka på dammsugare upp och ned för trappor eller städa massa toaletter när man mår dåligt... Suck :(

Oj det låter väldigt jobbigt :(

Fick tid till inskrivning nästa vecka. Kunde inte låta bli att ta ett test till innan jag ringde även om jag vet att de visar positivt trots att man skulle ha fått missfall :P mycket starkt positivt. Men nu ska jag låsa in de test jag har kvar ;)
  • safiia

Jag har också haft ganska lindriga symptom. Igår ökade dock illamåendet och nu i morse ännu värre. Jag tror inte att man skall oroa sig för lite symptom det är väl värre om man har symtom som sedan alla försvinner på en gång.

• safiia
    elin1987 skrev 2015-07-30 07:45:45 följande:

Det är lite det som hänt.. I början hade jag jätte ömma bröst, hungrig hela tiden och lite illamående.

Men du har ju tröttheten kvar? Jag tror nog det är väldigt individuellt och onödigt att stressa upp sig för att alla andra mår illa eller har en kass symptom. Hade du varit eller ska du på tidigt ul? Kan ju kanske lugna dig lite också :)
  • safiia
    safiia skrev 2015-07-30 11:34:04 följande:

Men du har ju tröttheten kvar? Jag tror nog det är väldigt individuellt och onödigt att stressa upp sig för att alla andra mår illa eller har en kass symptom. Hade du varit eller ska du på tidigt ul? Kan ju kanske lugna dig lite också :)

En massa inte en kass ;)
  • safiia

Jag har också en liten dagbok :) gjort den som en kalender så att veckan börjar med lördag då min nya vecka alltid börjar. Mest skrivet för min egen skull inte för barnet tror jag. Vi får se. Har skrivit mycket om symptomen just för att jag haft så lite så att jag lättare kan hålla reda på det. Och för att få bättre överblick än vad man får med olika appar och dylikt.

• safiia
    elin1987 skrev 2015-07-30 20:37:58 följande:

Skönt att höra!

Bra att du hittade mer symptom! :)
  • safiia

Ja illamåendet har bara eskalerat :/ mest illa mår jag på kvällarna. Jag borde kanske börja äta lite ordentligare middag. Brukar äta bröd, frukter eller yoghurt men det kanske skulle hjälpa att äta något matigare.

Då kanske jag skippar att köpa armbandet, är lite skeptisk till att de fungerar ;)

• safiia

Jag har sytt belly bands av gamla linnen idag. Tvivlar på att jag får fast jeansen nästa vecka då jag ska på jobb. :P kanske svullnaden minskar lite ännu innan riktiga magen kommer.

Jag har mått bättre idag då jag ätit riktig mat även på kvällen. Vitaminer har jag ätit hela tiden och de lär faktiskt också hjälpa mot illamåendet. Omegan har jag svårt för eftersom fisksmaken kommer upp i halsen då jag tar dem...

I morgon börja vecka 7 för mig :)

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?