• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag mår också bättre av att äta, tyvärr :P har dock ännu inte gått upp i vikt. Frukter fungerar inte lika bra som bröd eller varm mat så jag tror jag kommer gå upp en hel del så länge illamåendet pågår...

Jag tror jag måste berätta åt min chef ganska tidigt eftersom jag mår så illa att jag säkert kommer att vara sjukledig lite nu och då. Eller kanske rutiner gör det lättare vet dock inte om jag kommer att hinna äta så ofta som jag måste för att inte spy.

• safiia

Jag har bara jeans med hög midja. Väldigt obekväma och inte snyggt då det putsar ut här och där :P brösten har jag inte märkt att blivit så mycket större. Men jag använder mest sport bh liknande bh:n så de kan egentligen inte bli för små.

Min mage blev uppsvälld tidigt egentligen redan innan jag visste att jag var gravid typ i vecka 4 men uppsvälldheten har nog bara ökat hela tiden.

• safiia

Och idag kom första morgonspyan :/urk... kollade med en läkarbekant vad hon rekommenderade mot illamående och hon sade att det är bara ett gott tecken att man mår illa. Bra mat och dryck var det hon rekommenderade.

Jag har ätit jätte mycket de senaste dagarna för att hålla bort illamåendet. Är redan aningen överviktig och vill förstås vara försiktig med att gå upp allt för mycket. Men frukter och sallad gör mig för tillfället inte alls att må något bättre. På vissa ställen på nätet står det dessutom att en extra frukt ska räcka fram till 12 veckor. Men jag skulle nog bara vara sängliggande om jag skulle äta normalt+en frukt.

Det är väl bara att kämpa sig igenom. Ni som nu är lite längre (jag är i 6+1) meddela gärna när illamåendet lättar så att jag har något att se framemot ;). Nästa vecka ska vi ut och åka båt med jobbet och jag vet inte hur jag som annars alltid blir sjösjuk skall klara det. Postafen tänker jag absolut inte ta efter att ha läst lite om det under graviditet.

Nu ska vi besöka min föräldrar i ett par dagar, mycket möjligt att det inte går att hemlighålla :P är dessutom blek som ett lik i ansiktet....

Sorry för mitt långa gnäll...

• safiia
    Linkken skrev 2015-08-02 10:14:39 följande:

Jag håller helt med, bara en frukt extra om dagen skulle jag inte heller klara mig på. Jag tar oftast en smörgås då jag blir hungrig och illamående. Är i v. 10 nu, tycker illamående är lättare under dagen och kvällen än tidigare, faktiskt. Dock mår jag fortfarande illa på morgnarna, så jag har tyvärr inga goda nyheter åt dig där.

Är det inte vanligt att äta Postafen? Jag har tagit några under graviditeten då jag också annars har tendens att bli åksjuk. Har förstått att de rekommenderas åt gravida, på apoteket sa de att många gravida tar dem mot illamående.

Nytt symptom för mig här. Har såna vansinniga krypningar i benen, kan inte sitta stilla på kvällarna och inatt somnade jag inte förrän efter kl. 3 för det kändes så otäckt i kroppen. Otroligt jobbigt!

Det är knappast någon fara att ta postafen, jag är väldigt motvillig till mediciner annars också så jag vill bara inte ta något i onödan. Kan hända att det bara är jätte dumt av mig :P... eventuellt köper jag med mig så att jag kan ta det på hemvägen om ditvägen med båt blir jätte jobbig. Man ska inte googla för mycket utan nog lita på läkare och apotekspersonal :)

Bröd och kolhydrater hjälper också mot mitt illamående också men jag äter inte annars bröd så min mage ogillar att jag äter bröd... rågbrödet har dessutom börjat bli svårt att få i sig.
  • safiia

Jag var tvungen att berätta åt mina föräldrar att jag är gravid då de bjöds på alkohol igår kväll, hade nog inte kunnat gömma illamåendet under den här tiden vi är hos dem.

Mår jätte dåligt, har svårt att äta och är egentligen inte hungrig. Måste äta för annars mår jag verkligt illa och är bara sängliggande... ser verkligen framemot att det går över.

• safiia

Fast idag har jag inte ätit så mycket och mått lika skit för det :( eller så är det så att illamåendet bara blivit värre. I morgon börjar jobbet igen så det återstår att se hur det går. Är mycket i kontakt med människor i mitt arbete så det blir nog svårt om jag mår så illa som jag mår nu. Har ingen annan som sköter mitt jobb om jag är borta utan det faller på mina kolleger. Känns ju dåligt men måste försöka att i första hand tänka på mitt mående och den lille i magen.

• safiia
    Nyholmskan skrev 2015-08-04 17:48:51 följande:

Hur reagerade dina föräldrar då? :)

Dom blev glada och överraskade. Säkert lite oväntat i och med att jag inte är en sådan som drömt om att ha barn eller ens velat ha barn. Men skönt att prata med henne om hur hennes graviditeter gått och hur hon mått.
  • safiia

Idag har jag bara fått i mig mat som inte behöver tuggas speciellt mycket. Allt annat gör mig äcklad. Efter att nu också ha börjat kräkas så kommer jag nog inte att äta någon fast föda innan jag mår bättre.

Jag har också lite typ av frossa fryser väldigt mycket om kvällarna och har jätte hett på nätterna och morgonen.

• safiia

Spyfria dagar längtar jag efter! Har kräkts många gånger idag. Tog postafen för att klara av att vara på jobb första dagen efter semestern. Skönt att må lite bättre men både innan och efter har jag spytt. :( har inskrivning i morgon. Mår för tillfället så illa så jag varken kollar appar eller räknar mer till ul. Väntar bara att detta skall gå över.

• safiia
    Linkken skrev 2015-08-06 09:45:58 följande:

Kan meddela att nu i v. 9+5 har jag varit spyfri i två dagar. Jeeejj! Hoppas det håller i så att jag får må bättre nu då jag börjar jobba nästa vecka. Tänkte det kan vara trevligt för någon att veta att det nog lättar så småningom.

Dock lite orolig för hur det ska gå att börja jobba då det innebär betydligt mindre sömn, har en känsla av att jag mått bättre nu för att jag kunnat sova ordentligt. Men får hålla tummarna bara!

Skönt att höra! Jag är sjukskriven resten av veckan. Får se hur det blir nästa vecka (nu 6+5). Mådde faktiskt lite bättre i morse men illamåendet kom tillbaka ändå :(.

Var på inskrivning idag. Var så trött och mådde så illa så jag bara ville bort :P allting blev lite mer verkligt då hon pratade om barnet som för mig ännu känns så osäkert. Alla värden såg bra så något positivt :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?