• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Linkken skrev 2015-12-09 08:48:17 följande:

Jag är lika som du, börjar må grymt illa utan frukost. Jag berättade för min bm att jag är väldigt tveksam till att sockerbelastningen kommer att lyckas eftersom jag är nästan säker på att jag kommer att spy. Hon tyckte att då är det ingen idé att plåga mig så och jag kommer istället att få hem en såndär sockermätare som diabetiker har och så får jag testa hemma någon vecka istället. Visst är det lite mer omständigt, men det känns hundra gånger bättre för mig i alla fall. Kanske det kan vara ett alternativ?

Det låter vettigt. Jag sa åt henne att det knappast kommer att lyckas, men hon sa bara att går det inte så går det inte och då tar dom bara fastesockret. Var inte tal om sockermätare. Min mamma har en sådan mätare så jag skulle till och med kunna låna den. Jag vet ju redan nu att det blir ännu en jobbig dag och en dag som jag kommer att vara tvungen att vara hemma från jobb. :(

I vilken vecka skall du göra mätningarna?
  • safiia
    Irmisans skrev 2015-12-09 17:26:20 följande:

Det är till och från. Jag njuter mycket när bebisen sparkar och när den reagerar på min och min killes beröring och våra röster. Då kan jag ana att det kommer vara värt det. I övrigt så är det riktigt kämpigt och jag njuter inte alls. Jag har haft väldigt svårt att acceptera att jag har mått så här dåligt så länge. Hade graviditeten varit planerad och om vi hade fått hinna känna någon längtan efter att skaffa barn så tror jag att jag hade lättare kunnat hantera att det blev så här bättre. Nu känner jag ibland när jag är riktigt låg att det känns som att jag blir straffad för något och att det kanske inte var meningen att vi skulle behålla barnet. Jag är glad över vårt beslut att behålla och ångrar det inte, men jag undrar om vi tagit samma beslut om vi vetat hur min kropp och mitt psyke skulle må under graviditeten. Då hade vi kanske inte vågat utan valt att vänta tills vi verkligen ville. Vi är ju bara 21 och det hade inte varit hela världen om det dröjt 5 år till.

Jag känner mig ändå positiv trots alla tunga känslor för jag har helt enkelt bestämt mig för att det här ska gå bra och jag kommer att klara detta. Jag är en person som alltid försöker tänka att varför ska man gråta när man kan välja att skratta istället. Sedan har jag en extremt stöttande sambo och kille som dessutom är min bästa vän. När jag inte orkar längre så hjälper han mig med precis allt. Vi är ett bra team och vi ger aldrig upp utan vi fortsätter bara. Har nog aldrig varit mer tacksam för min vinnarskalle än under den här tiden.

Hihi nu blev det ett långt svar men det var en fråga som var skön att svara på :)

Min graviditet var planerad men jag har verkligen inte njutit av det ändå. Blev riktigt arg då läkaren i vecka 16 frågade om jag har njutit av graviditeten, just då mådde jag väldigt dåligt och hade nästan lust att slå till henne... Vi har aldrig haft jätte stor längtan efter barn och jag är inte en sådan som sett fram emot att vara gravid heller. Kanske lika bra då jag nog blivit väldigt besviken om jag hade trott att man svävar på rosa moln när man r gravid :P... Nu när magen har börjat komma så tycker jag bara att det är obehagligt hur den är ivägen jämt och hur uppsvälld jag känner mig. Och känslan att inte vara sig själv och må normalt är jobbig.

Du ska inte se illamåendet som en bestraffning, lika illa hade du ju mått även om graviditeten varit planerad. Jag övervägde otaliga gånger att göra abort då jag mådde som sämst. Vilket också känns väldigt fel då man vet hur länge andra par kämpar för att bli gravida. Jag tror att jag bara har väldigt svårt att föreställa mig hur det är att ha barn och vara mamma. Litar ändå på att de känslorna kommer då babyn är född.
  • safiia
    LMG skrev 2015-12-09 21:17:30 följande:

Ska alla göra glukosbelastningen? Har inte fått nå information om det och är i vecka 29 nu. Vid nästa besök hos barnmorskan kommer jag vara i vecka 31

Jag bor ju också i Finland. Känns som att vi är lite väl extrema med alla undersökningar hit och dit hela tiden :P ibland känns det som om man är hos bm hela tiden...
  • safiia
    Linisela skrev 2015-12-12 19:14:24 följande:

Är ni många från Finland här? Här är iallafall en till. Vilken vecka är ni i? (:

Vecka 26 är jag i. :)
  • safiia

Det är nog jätte dumt att jämföra viktuppgången då alla är så olika och har olika utgångsvikt. Jag gick -10kg fram till vecka 16. Efter det har jag kunnat äta igen, och varit tvungen att äta rätt mycket och ofta för att må bra. Är nu på +7kg från utgånsvikten. Så i princip en variation på 17kg :P... Redan vätska väger ju väldigt mycket. Då jag var på -10 kg och fick ordentligt med dropp gick jag direkt upp 5kg i vätska.

• safiia

Har bf 26.3 så det är först i april som vi kan börja vara ute. Tänkte köpa en varmare åkpåse som vi även kan använda nästa år. Ifall att det blir en kall vår. Tänkte att man kan ha en tunnare overall under (mössa och vantar till förstås).

Fast ska man ha kudde i vagnen? I sängen skall man väl inte ha det första tiden vad jag förstått.

• safiia
    Linkken skrev 2015-12-17 21:02:54 följande:

Ingen jag känner har kudde i vagnen, inte när barnen blir större heller. Men man kan säkert göra olika. I vaggan/sängen ska man väl inte ha i början nej, barnets huvud mår inte bra av det va?!

Googlade lite och det tycks vara lite delade meningar om att ha kudde eller inte. Risken med kudde är att barnet svänger huvudet och kvävs i den. Har också läst att det inte är bra för babyns nacke med kudde. Däremot finns det risk att babyns bakhuvud blir platt om man inte använder kudde. Någon rekommenderade att lägga kudden under lakanet. Så jag blev inte alls klokare :D jag tror ändå jag skippar kudde eftersom kvävning nog är är värre och jag skulle nog inte själv kunna sova om nätterna om det finns risk för det.
  • safiia

Vecka 28 inledd idag. Vi beställde hem en tjock åkpåse (som hon även kan ha nästa vinter), adapter till vagnen så att även babyskyddet kan fästas där och regnskydd plus en del små grejer. Lite besviken då vi fick ganska lite julklappar till den lille men kanske det är för tidigt. Babyskyddet måste vi köpa ännu men sen tror jag vi börjar ha det viktigaste. Hon kommer inte att få ett eget rum ännu så vi ska inreda en liten babyhörna i sovrummet bara vi får sängen.

Nu har folk börjat känna och kommentera min mage och jag tycker det är jobbigt. Även om det nu mest är familj och mannens familj men det ger dem ändå inte rätt att känna på min mage tycker jag...

Julen var tung med allt fixande. Väldigt svullen, sjuka fötter och foglossning. Men nu får jag äntligen vila!

• safiia
    Linkken skrev 2015-12-22 08:22:39 följande:

Vecka 30 här. Jag är sjukskriven för foglossningar nu fram till nyår, sen får vi se. Utöver det mår jag bra! Dock en liten svacka nu efter att ha blivit dåligt bemött på sjukhuset där jag ska föda då vi diskuterade mitt önskade snitt. Egentligen första gången under graviditeten som jag inte känner mig jättelycklig och bara längtar, känns väldigt trist.

Så tråkigt, försök ändå stå på dig! Vet att det är svårt men det är ditt barn och ditt välmående det gäller. Men vad skönt att du ändå psykiskt mått bra genom största delen av graviditeten. Jag har väl varit för mycket i kontakt med sjukhuset då jag tycker att man oftast blir bemött dåligt. Får man i något skede diskutera hur man vill ha förlossningen? Jag vet ju egentligen inte det men jag skulle vilja ha information om smärtlindring för att veta hur jag vill ha det. Har funderat på att ha en doula. Kanske främst pga språket men också för att ha någon att diskutera saker med. Annars kommer jag bara försöka skjuta undan tankarna om förlossningen och inte vara förberedd alls vilket jag inte tror är speciellt bra heller. Vet dock först 15.1 om jag kan föda vaginalt. Egentligen har jag ingen större skillnad annat än att återhämtningen tar längre efter kejsarsnitt och därför är jag ej så pigg på det.
  • safiia
    Linkken skrev 2015-12-26 19:32:48 följande:

Ja, jag kommer fortsätta kämpa, för jag vet hur jag vill ha det och vad jag mår bäst av. Men nöjd med bemötandet är jag definitivt inte, så jag hoppas verkligen att det går bättre när jag ska träffa läkaren!

Barnmorskorna sa i alla fall på "vårt" sjukhus att det är bara att ta kontakt när som helst, så kanske kan du diskutera smärtlindring och sådant med en barnmorska på förlossningen? Annars vet jag inte om förlossningen diskuteras något vidare, ofta rekommenderas ju att man ska skriva ett förlossningsbrev, men jag vet inte hur vanligt det är här i Finland. Vad ska de göra den 15.1 så att du får veta om du kan föda vaginalt?

Ja det kan ju nog hända att man får diskutera det innan. Man skulle ju gärna få informationen om smärtlindring och risker av någon som vet och inte på nätet... Men det är kanske svårt att planera då smärtan ändå är så individuell.

Moderkakan var lågt vid ul i vecka 20. Det kollades igen i vecka 24 och då var den ännu för lågt för att jag skulle kunna föda vaginalt. Så jag måste på ännu ett ul i vecka 33 för att se att den förflyttat sig. Läkaren trodde nog att den skulle flytta sig tillräckligt mycket uppåt så att jag kan föda vaginalt. Jag tror ändå inte att den någonsin varit helt för livmoderhalsens öppning i och med att det då är vanligt med blödningar och det har jag inte alls haft.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?