• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Linkken skrev 2015-12-27 08:58:30 följande:

Ahaa, okej, då förstår jag. Men vilken tur att de kollar upp det ordentligt och i god tid innan så hinner du förbereda dig hur det än blir. Håller tummarna för att det går bra!

Visst är det det. Stressar inte för förlossningen. Ut kommer hon ju på ett eller annat sätt ändå. Jag kan inte vänta att graviditeten är över så jag tror det bara blir en lättnad för mig att få föda. Och det är ju aldrig fel att få se babyn igen :) Blir femte ul under denna graviditet så vi har ju fått se henne rätt mycket.
  • safiia
    I norr skrev 2015-12-28 09:33:04 följande:

Måste kolla om det är nån annan som har samma problem som mig. Har fått så himla ont i typ bröstmuskeln och bak i ryggen typ mellan skulderbladen, går även ner i ryggen. Detta kommer på nätterna lr typ morgonsidan när jag sover och jag håller på att bli galen då det inte alls går att ligga ner.

Har börjat sova med amningsbh för att brösten ska få stöd och testat med en kudde som stöd för bröst å mage när kag ligger på sidan men inget hjälper. Igår började jag även göra lite övningar för gravida så hoppas verkligen att det hjälper för jag orkar inte börja sova dåligt redan i v 29.

Hela kroppens hållning ändrar nog i takt med att man blir större och då kan man nog få ont på olika ställen. Jag har mest i höfterna vilket säkert är det vanligaste. Jag sover med en lång rund kudde mellan knäna (även innan graviditeten, kan ej sova utan den). Kanske kunde hjälpa också dig? Jag känner att jag får ryggen rakare med hjälp av den. Men jag har som sagt mest ont i höfter och nedre delen av ryggen.
    saraaj skrev 2015-12-28 16:02:32 följande:

Hej!

Jag jobbar som personlig assistent, och har sökt om graviditetspenning från 1/2 vet dock inte om jag får den godkänd ännu. Tänkte höra med er om någon vet om man kan bli sjukskriven innan det, just för att de är väldigt tungt, med mycket lyfta,slita och dra vilket känns på en gång. Känner även att efter jag varit igång några timmar så blirbjag helt matt, och helt kallsvettig, könns även som jag fått en låsning i svanskotan och att de hygger till ibland så har svårt att gå, är i v27 nu. Så vet inte om jag klara att jobba tills 31/1 då det är väldigt långa dagar oxå, är det någon som vet om och vad man kan bli sjukskriven för innan graviditetspenningen ?

Absolut måste du kunna få bli sjukskriven om du inte orkar jobba. Ingen tackar dig för att du sliter ut dig själv :( och mot slutet av graviditeten är det ju heller inte speciellt bra att lyfta tungt.
  • safiia

Vår tjej håller sig mest i nedre delen av magen och sparkar sällan uppåt mot revbenen utan mer längre ned och kring naveln och också ned får jag en hel del sparkar.

Jag har fått lite svårt att andas känns det som, speciellt om det är varmt. Har också varit väldigt svullen nu sedan julen och armarna domnar/somnar bort på nätterna vilket är obehagligt men tydlige beror på vätskan i kroppen.

Vi fick igår igen många kassar med gamla kläder, så vi kommer nog inte behöva köpa något alls i klädväg. Förutom pyjamas för sådana har vi inte fått så många utav. En del söta kläder har vi förstås köpt.... Sängen är nu i sovrummet och väntar på att plockas ihop. Babyskyddet måste jag beställa ännu och så fattas det hygienartiklar både för mig och babyn ännu. Helt sjukt hur fort mars kommer <3

• safiia

Gott nytt år! 2016 blir speciellt för oss alla ?

Jag mår jätte illa igen och har spytt både igår kväll och i morse. Så det blir ingen firande för oss, orkar knappast vaka till tolvslaget heller.

• safiia
    Linkken skrev 2016-01-01 13:04:46 följande:

Gott nytt år till dig med! :)

Så trist att illamåendet är tillbaks. Det lär vara vanligt de sista veckorna också, jag känner av det lite grann med, speciellt på morgnar och kvällar. Men nu är vi åtminstone inne på rätt år, så nedräkningen kan börja.

Det har tyvärr inte alls varit försvunnet. Julledigheten gjorde det lite värre då matrutinerna inte riktigt fungerade. Men nu är det jobb igen och tillbaka till rutiner.
  • safiia

Var på bm besök idag. Hade gått upp 5kg sedan sist (4 veckor sedan). Tror jag nu gått 12 kg upp nu från ursprungsvikten. Fram till vecka 16 gick jag ju ner 10kg så det är ganska stora förändringar för kroppen :D... Att äta är tyvärr det enda som gör att jag mår ok så det är nog bara att äta för att ta sig igenom detta. Babyn är livlig och sparkar på och det är det viktigaste att hon mår bra <3

Vecka 29 och sista trimestern nu för min del.

Hur mår ni andra?

• safiia
    LMG skrev 2016-01-04 21:15:05 följande:

Idag är faktiskt en riktigt dålig dag haha.. Känner mig enorm, otymplig och orkar ingenting. Sen ligger bebis och trycker rumpan rakt upp i revbenen på höger sida så det gör fruktansvärt ont :( inte vill hon flytta på sig heller. Känner typ hur f*n ska jag orka detta helvete i 7 veckor till, är så redo att träffa min bebis och få tillbaka min kropp

Ja, jag längtar verkligen till att få min kropp tillbaka! Värsta är att jag fick världens träningsmotivation för någon dag sedan, inte så praktiskt då man inte har någon ork alls... och ja inte riktigt kan sätta igång med att träna så väldigt mycket :P. Vecka 29 och igår kunde jag ännu träna agility med hunden så det känns skönt, men borde säkert sluta med sådant också då det är ganska stor risk att man faller.
    Irmisans skrev 2016-01-04 22:52:49 följande:

Idag är det helt ok då jag äntligen gått upp i vikt! Äter också hela tiden, för annars mår jag mer illa. Är fortfarande sjukskriven pga. illamåendet och kräkandet dock. Helt ok då det bara är 8 veckor kvar! Har man klarat 24 veckor av illamående så känns ju 8 veckor som ingenting! :P 

Enda störande just nu är att jag bytte barnmorska för två besök sedan, vilket varit bestämt sedan början, och hon jag fått nu är så vimsig och stenåldrig. Hon ställer samma fråga tre gånger varje besök och ja, det känns som att tanten har noll koll. Känner ingen tilltro till henne alls tyvärr. Dock bara tre besök kvar med henne innan bf, och eftersom jag går hos två andra barnmorskor för akupunktur som jag träffar mer så känner jag att det inte är någon idé att byta nu. 

Kan inte fatta att jag blir mamma om ca. 8 veckor, känns helt ärligt som en dröm! ^^

Nej 8 veckor är ju verkligen ingenting! Skönt att höra att du orkar kämpa på! Sådan är min bm också :( men lite så känner jag också. Står ut med henne den korta tid som nu är kvar. Hon sköter ju som tur ändå inte själva förlossningen! För oss är det tyvärr ändå samma tant som jag sedan måste gå med babyn till så jag blir inte av med henne ens efter graviditeten...
    Linkken skrev 2016-01-05 09:02:36 följande:

Som de andra skrev börjar jag också känna mig redo att träffa min bebis och få vara "o-gravid" igen. Bebis är livlig här också, även jag känner av mycket rörelser vid högra revben och det blir rejält obekvämt ibland. Dock sa bm att den biten lättar mot slutet då magen sjunker ner. Förutom det har jag ju mina foglossningar att dras med, jag har fortfarande svårt med att ta det tillräckligt lugnt då jag känner mig pigg och gärna skulle vara mer aktiv. Men i övrigt mår jag bra och det är ju faktiskt bara ca åtta veckor kvar (v. 32 nu) så nog ska resten gå också. Fortfarande är ju själva födandet ett stort frågetecken, men om två veckor borde jag få klarhet i det med.

Jag har nog också börjat längta mycket efter att få träffa babyn. Värsta skulle vara att behöva gå över tiden (om jag nu får föda vaginalt, har ul för koll av moderkakan nästa vecka) då man redan nu väntat så länge! Men tyvärr är det väl rätt vanligt att man går över tiden med första barnet. Vår baby ligger fortfarande oftast ganska lågt ned och sparkar sällan uppåt mot revbenen, men det kanske hon börjar med då det blir trångt där inne. Har flera gånger fått höra att min mage är typisk flick-bebis mage, bred och ganska långt ner. Fast jag tror nog det mer har att göra med att hon ligger så lågt ner.
  • safiia

Har ni redan börjat tvätta babykläder? :D

Vi köpte klädskåp åt babyn och nu tänkte jag ta itu med tvättade och börja plocka allt på plats. Känns lite tidigt (v 30 nu) men är rädd för att jag inte orkar senare i graviditeten. Är så trött och illamåendet har blivit värre. Dessutom fick jag världens diarré av järntabletterna då jag försökte äta dem dagligen så jag var tvungen att sluta med dem. Har redan prövat två olika sorter som båda skulle vara bra för magen så nu ger jag nog upp...

• safiia
    Linkken skrev 2016-01-10 20:49:08 följande:

Här är vi klara med inköpen av babykläder (och som väntat har jag köpt alldeles för mycket, men kom igen, vem kan stå emot någonting alls i storlek 50/56?!) men tvättat har jag inte gjort än, tänkte försöka vänta med det tills mammaledigheten börjar om tre veckor. Fram tills dess ska jag försöka få klart alla detaljer i bebisens rum och köpa de sista grejerna som behövs, börja fundera på väskan man ska ha med till förlossningen och helt enkelt se till att allt är klart när liten kommer. Känns som ett bra sätt att fördriva tiden då man är sjukskriven. :)

Däremot måste jag säga att jag är väldigt glad att vi fixade klart det mesta så tidigt som vi gjorde, för med dessa besvärliga foglossningar skulle jag verkligen inte vilja börja måla väggar, montera möbler och springa runt i affärer nu. Så om det känns som att du vill tvätta redan nu - gör det! Det skadar knappast. :)

Jag har inte så mycket foglossning så hoppas på att i alla fall få slippa det. Bara sjukt trött och ja illamående. Vi har fått massor kläder av två av mina systrar (ena hade en massa pojkkläder och andra en massa flickkläder...) lite tråkigt med utslitna kläder men å andra sidan sparar vi en hel del på det och babyn växer ju så snabbt ändå. Jag sätter igång med tvättandet då :D... Sen då jag blir ledig tänkte jag sy och sticka saker till babyn och vila och ta det lugnt. Blir ledig 5 veckor innan babyn är beräknad och jag vill nog vara förberedd och färdig med allt ifall hon har bråttom ut.

Babyrum har vi som tur inte behövt fixa ännu. Vi gör det sedan då hon är redo att få eget rum i övre våningen. Men en liten hörna ska vi fixa då vi satt ihop hennes säng.

Det blir bara mer och mer verkligt för varje dag som går. <3
  • safiia
    HannaPez skrev 2016-01-10 21:40:35 följande:

Var in på förlossningen ikväll.

Dom sa att "bebis har lagt sig till rätta och kommer att komma inom ett par veckor. "

Fick jag mer värk skulle jag komma in igen. Skönt att åka in en gång för mycket än en gång för lite :)

Känns som att de är dags att köpa hem det sista små sakerna nu, samt tvätta kläder och packa BB väskan!

Så spännande! :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?