• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Natalila skrev 2015-09-28 12:33:15 följande:

Jag tycker att de är rätt dåligt som i vårat län eller kommun eller hur de delas upp att man inte en aning om den lilla där inne mår bra, växer som den ska eller överhuvudtaget ens finns där inne fören de är daga för ultraljud i mitt fall nu dagen jag går in i vecka 19.
    Tänk om den inte har klarar sig där inne dom senaste veckorna :/

Får du inte höra något hjärtljud heller innan vecka 19? Har du funderat på att gå privat? Här i Finland får alla sitt första ultraljud efter vecka 12 (jag var i vecka 13) men vi gick ändå privat i vecka 11, eftersom jag var lite nojig och det var absolut värt pengarna! Jag tycker också att vecka 19 är otroligt sent att få se sin bebis, måste jag säga...
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-28 14:54:17 följande:

Vi hade vårat första samtal i vecka 11 sen får vi vänta till vecka 19 på rul och vecka 20 på nästa samtal med bm för att lyssna på hjärtat tycker det är väldigt dåligt man hade gärna velat lyssna på hjärtat eller göra ett ul i vecka 13 som dom som gör kub får men här där vi bor får bara dom över 35 eller som har anlag i familjen göra kub. Även fast barnet kan har kromosom avvikelser utan att det finns i familjen sedan tidigare. Jobbigt att gå och vänta tills vecka 19 för att få reda på om barnet lever ens det är en jobbig väntan hela 7veckor kvar för oss.

Har tänkt göra 3d ultraljud så istället för att göra ett ul privat vilket vi inte ens har hittat så lägger vi dom pengarna på ett 3d ul istället

Går det inte att göra privat ul hos en privat gynekolog? Det gjorde vi i alla fall, var inga problem alls. Gynekologer har ju ändå utrustningen för vul. Men om du hellre tar 3D ultraljud är det kanske inte relevant..
    Natalila skrev 2015-09-28 14:52:05 följande:
    Jag ska till bm nästa vecka och ta några prover och se om det har blivit bättre, ska fråga då om jag kan få höra hjärtljuden.
    Nä har inte funderat på någon privat.
    Dom borde kolla i vecka 12 tycker jag först å se så allt ser bra ut.
    Vi ska hoppas att du får höra hjärtljuden åtminstone hos bm, det har säkert en ordentligt lugnande inverkan!
  • Linkken
    LMG skrev 2015-09-28 17:41:41 följande:

Då var äntligen rutinultraljudet gjort. Låg en fullt frisk liten flicka i min mage :) är såå glad just nu

Underbart, grattis!! Solig
  • Linkken
    Silicon valley skrev 2015-09-28 21:27:37 följande:

Åh jag vill oxå vara i vecka 18-20 och göra ultraljud.. Är så orolig att något är fel. Har sån konstig smärta, ilar i magen och ner till rumpan. Hugger även till lite då och då. Innan har jag haft en annanmolande nästan behaglig värk. Men detta ilandet ner mot ändtarmsöppningen är läskigt jobbig:(

Ska det kännas såhär? Är rädd för utomkveds . Är bara i v6 .

Det mesta man upplever brukar vara helt normalt, men är du orolig ska du ringa din barnmorska, det är ju det de finns till för! Men som sagt, kroppen kan reagera på alla möjliga konstiga sätt, och för det mesta betyder det bara att bebisen och livmodern växer.
  • Linkken
    Silicon valley skrev 2015-09-30 07:07:00 följande:
    Hade så ont igår morse så ringde till gyn. Fick komma in en halvtimme senare på kontroll. Allt såg ut som det skulle såhär tidigt bara V5 + några dagar/dar . Men hade en graviditetscysta på en av mina äggstockar. Men hon sa att det var inget att oroa sig för för det är vanligt och den kanförsvinna själv. Inget som påverkar framtida barn heller.

Blev dock lite ledsen att man inte såg så mkt annat. Ett hål m en vit plutt i bara i livmodern. Gulesäck eller vad hon sa. Hade hoppats få höra hjärtat men det var för tidigt för att se nått mer.

Nån mer som haft cysta under grav? Och även gjort vul så tidigt och allt gått bra sen? Är så himla orolig för allt. Känner ärligt ingen lycka alls, vist är jag lite glad men vågar inte tillåta mig mer innan jag vet att allt är mer ok efter de första veckorna.

Vad göra för att skingra tankarna lite så veckorna rullar på snabbare, nu blir det att allt går skitsakta när man tänker på detta hela tiden..
    Fast så tidigt kan man ju i princip aldrig se något, så det är nog helt normalt! Du får nog lita på bm om hon säger att allt är som det ska. Som jag förstått det är det väldigt ovanligt att man lyckas höra hjärtljud så tidigt också, så det betyder nog ingenting alls. De första veckorna går tyvärr väldigt väldigt sakta och jag har inga bra tips för att få det att gå snabbare. Jag var nog också orolig i början, det hör till, men så helt plötsligt är den värsta tiden över. Många säger att man ska fokusera på att man väntar barn, inte missfall, och så är det absolut! Men om du känner dig orolig, boka tid för ett privat tidigare ul, jag gjorde ett i vecka 11 och då var det jätteskönt att se att allt var bra. Ett vul tidigt i graviditeten borde ju inte heller påverka hur det ska gå i fortsättningen.

Då det gäller cystan vet jag tyvärr ingenting, men även där skulle jag lita på bm om hon säger att det inte finns anledning att oroa sig. Det är ju väldigt vanligt med cystor både här och där utan att de ställer till problem. Försök leva så normalt som möjligt, göra saker du tycker om och försök hålla dig positiv. Och så är det bara att vänta. Lycka till!
  • Linkken
    markstrom skrev 2015-09-29 23:37:42 följande:
    Tyvärr gick det ej att göra något hjärtfelen var för många och allvarliga.. vi avbryter våran graviditet på fredag ????
    Åh, så ledsamt!! Jag lider verkligen med er. Alla styrka, ta hand om er!! Hjärta
  • Linkken
    LMG skrev 2015-09-30 18:00:14 följande:

Både jag och pappan såg nyss första sparken utanpå magen. Så coolt blev helt chockad, trodde det skulle ta många veckor till innan han också kunde se och känna. Är i vecka 19 nu

Så härligt! Igår kväll kände jag första sprattlet och nu på morgonen då jag sitter stilla bubblar det till ibland precis ovanför blygdbenet. Var fundersam först ifall det bara var luft i magen, men just där brukar jag aldrig känna av något sånt, så är rätt säker på att det är bebisen. Hur har rörelserna känts för dig? Så himla mysigt och som jag har längtat!! Vecka 18 här...
  • Linkken
    S79 skrev 2015-10-02 12:29:44 följande:

Så kul att läsa om alla ultraljud! Vi börjar komma en bit in i graviditeterna nu!

Vi var på RUL imorse och jag har varit så sjukt nervös inför det. Men imorse när jag vaknade var det som att all oro var som bortblåst. Och väl där fick vi se ett friskt superfint litet pyre! Det kändes så häftigt att se den och nu känns allt mycket mer verkligt. Jag trodde innan att tårarna skulle spruta när jag fick se bebisen men den rollen var det min sambo som tog ;)

Det känns som att jag svävar på små rosa moln just nu! Är så lycklig!! Och längtar mer än någonsin till februari. Vi blev flyttade en dag bara så BF är nu 28/2 istället för den 29/2. :)

Verkligen kul att läsa! Har också tänkt på att trådens namn är lite missvisande, de flesta av oss är ju inte "nygravida" längre. Jag tänkte visst inte så långt då jag körde igång detta, haha...

Vi ska hoppas du prickar rätt födelsedatum då, så inte den lille stackaren bara får fira födelsedag vart fjärde år. Flört Nej men skämt åsido, roligt att det gick bra och att bebisen verkar frisk! Glad
  • Linkken
    S79 skrev 2015-10-03 11:21:19 följande:
    Äsch det gör inte så mycket. Det är kul med nya som kommer in också!

Nu sviker mitt minne lite, men har du gjort något ul än? Eller har du det kvar att se fram emot? :)
    Jag gjorde ett privat i vecka 11 och sedan får alla i Finland sitt första ultraljud efter v. 12 så jag gjorde ett i v. 13. Så två stycken har jag hunnit med och så har jag nästa om drygt två veckor. Skulle gärna gå på ul en gång i veckan ungefär, tycker det är så fint. Glad
  • Linkken
    Vad roligt att få göra så många! För mig blir det väl vara ett. Det var en häftig upplevelse så jag hade gärna gjort det flera gånger. Nu får jag njuta av bilderna vi fick med oss hem istället. :)
    Bara ett? Får ni alltså ingen ul efter v. 18? Så trist! Här görs ett i v. 12, ett i v. 20 och sedan ett frivilligt (där man betalar en liten avgift, borde vara kring 30 ?) i v. 36. Och såklart ifall det är några komplikationer under graviditeten, men det gäller säkert överallt... Nå, det går alltid att gå privat, även om det såklart kostar en del. Men nu får två veckor gärna gå snabbt så vi får se lillskrutten igen. Skrattande
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?