• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

S79 skrev 2015-10-14 12:32:47 följande:

Nu känner jag av den lille skrutten mer och mer för varje dag. Idag har den varit väldigt livlig därinne. Men så fort sambon lägger sin hand på magen för att känna så verkar den somna. Haha, sambon är lite frustrerad att han inte får känna, men det kommer väl. :)

Samma här! Glad Känner sparkarna varje dag, också när jag lägger handen på magen. Men så fort sambon är ens i närheten är det alldeles lugnt där inne. Helt galet, haha! Men så småningom ska det väl lyckas. Tillsvidare är jag glad över att åtminstone jag kan känna av lilla skatten.
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-10-14 17:30:29 följande:

Längtar efter att få känna rörelser...

När brukar spökveckorna vara?? Känner mig inte alls gravid mer än illamåendet som vanligt då.

Minns inte exakt, men mellan veckorna 10 och 15 (typ) tyckte jag nog det var lite halvskumt, då magen inte heller växte speciellt mycket alls då och de flesta symptom avtog ordentligt. Sedan tog den fart ordentligt och första rörelserna kände jag i v. 19.
    Vilken vecka är du i nu?
  • Linkken
    Migas skrev 2015-10-15 11:03:46 följande:
    Vad roligt Har du börjat köpa större saker eller är det mest kläder och andra småsaker än så länge?  Hoppas att det gick bra att berätta för kompisarna och att de tog det bara
    Linkken skrev 2015-09-21 07:43:52 följande:
    Haha, jo du är ursäktad. :) Det tycks finnas en hel massa åsikter, som sagt, och även om jag inte alls kan förstå att man önskar sig någondera könet så är det ju inte mitt problem att andra gör det. Nu är det nog bara en liten liten del av våra bekanta som uttrycker sig så, de flesta är nog som oss, bryr sig inte det minsta i vad det blir. Men det kan vara nog så frustrerande ändå, då det varje gång man träffas låter "Det blir nog en pojke, ska du se..." Nåja, huvudsaken är ju man FÅR ett barn. Och för oss blir det antagligen bara ett eftersom sambon redan har två och är lite äldre än mig.
    Jag kan heller inte förstå att andra gör det och bryr mig heller inte nämnvärt mycket om det. Det enda jag har brytt mig om att kommentera är när en nära vän sa  något om att de tycker att det var tråkigt att de fick pappan inte uppleva den nära relationen som kan bli mellan far och son längre fram. För mig lät de lite fel, men skulle aldrig kommenterat det om det inte varit på nära håll liksom. 

Det är nog så att det är fåtalet av de bekanta vi har som uttrycker sig så också, om sig själva eller vår graviditet och i fallet de gör det är det nog för att de önskar en kille till släkten så mycket att det är övertygade om att det är det på ultraljudsbilden från KUB. Men lite irriterande att höra det var eller varannan gång iaf. 

På sista tiden har jag även fått en massa kommentarer om magen och om den är större från förra gången, vilket kanske inte stör mig så mycket då jag själv kan se skillnaden vecka från vecka medan de tycker att den inte är så stor ännu. 

Det som stör mig mer just och känns lite jobbigt är att jag nu börjat att få frågor om jag känt rörelser, vilket jag kanske har  men inte vet om jag har då jag inte är säker ännu på hur det känns. Jag har fått frågan både från min mamma och hans mamma och då känns det lite som om jag kanske borde ha gjort det och veta om det redan eftersom de frågar redan. Jag gick in i vecka 19 igår. 
    Jaa, folk blir lite hyper då man blir gravid, det är bara att konstatera. Gäller nog speciellt de blivande far- och mormödrarna, verkar det som. Ibland kan jag tycka det är riktigt skönt att umgås med folk som inte alls vill prata om min graviditet, utan om helt andra saker. För som jag skrev tidigare upplever jag ofta att folk numera enbart ser mig som "gravid", och glömmer bort allt annat.

Det där med rörelserna behöver du nog inte oroa dig för. Det är ju väldigt olika, beror på var moderkakan sitter och sånt. Och som förstföderska kan det ju dröja flera veckor ännu, allt lär vara normalt. Jag började känna i v. 19 och nu i v. 20 känner jag rörelser dagligen, men jag är också inställd på att det kan komma dagar då jag inte känner något alls och det är fortfarande helt normalt i detta skede. Men tror som sagt blivande far- och mormödrar blir så otroligt taggade och otåliga att de liksom vill att allt ska hända NU. Därför är det också enormt fokus på magens storlek, vilket verkligen retar mig ibland!
  • Linkken
    safiia skrev 2015-10-15 18:58:21 följande:

mår fortfarande okej :) en enda spya på nästan en vecka! Kanske det verkligen är över? Mår illa hela tiden men det är inget jämfört med tidigare.

Magen har verkligen växt denna vecka. Har även gått upp 5kg sedan jag var på dropp, det är nog mest vätska eftersom jag är väldigt svullen och har väldigt uppsvälld ben. Hoppas det lägger sig snart, känns väldigt obehagligt speciellt på kvällarna. Sjukt trött och somnar på soffan nästan varje kväll men det hör väl till. Beställde hem mammakläder och nu kan jag också börja använda sådana :) byxorna i alla fall, skjortorna är lite väl stora ännu....

Vecka 18började idag. Jag har inte känt några rörelser ännu. Har ul om tre veckor. Inga bm besök innan det heller så det känns länge utan att få höra eller se babyn. Hade dock läkarkoll i veckan och allt såg och lät bra :)

Åh så skönt att du äntligen får börja må bättre och att magen får en chans att börja växa! Måste ju kännas underbart efter hela denhär tiden... Rörelserna kommer nog så småningom, nu får du försöka njuta av lugnet en stund. Glad 
  • Linkken
    Migas skrev 2015-10-15 21:28:22 följande:
    Jo, det verkar som det och det blir lite irriterande när vi bor så pass nära svärföräldrarna att man får höra det i princip varje vecka och frågan om vilken vecka det är nu. Hur svårt är det att komma ihåg det från föregående vecka liksom om man är så intresserad.  

Kan hålla med om att det är skönt att bara komma bort från graviddiskussionen ibland och ha normala diskussioner igen. Jag ser just nu jobbet som en lite tillflyktsort på så sätt, då jag endast berättat för chefen och är uthyrd till en annan avdelning så vet ingen om graviditeten ännu, folk kanske misstänker det, och därför blir det inga sådan diskussioner där. Jag förstår inte att någon annans graviditet kan få vissa personer att enbart diskutera den i dennes sällskap och totalt sakna intresse för att diskutera normala saker som man gjorde innan. Visst jag tycker det är intressant att diskutera min och andras graviditet ibland, men när det blir nästan det enda samtalsämnet för vissa personer kan det kännas för mycket. 

Jag kan inte påstå att jag är direkt orolig över det då jag vet att det varierar stort när man känner det och inte, och likaså när man uppfattar det man aldrig upplevt sen innan. Jag måste därmed erkänna att det satt sig lite i huvudet ändå, eftersom det lite känns som det kanske är rimligt att man borde ha känt något vid det här laget  i och med att två personer som båda ha upplevt det mer än en gång var undrar över det. Även om det är länge sen de båda gjorde det dock och det säkert är lätt att glömma. Jag hade nog inte reagerat lika mycket på det om det var två personer som inte vet lika mycket själv som frågar. 

Har du varit på ultraljud än och vet hur moderkakan ligger? För är i vecka 19 nu och borde väl snart börja känna något då, även fast det kanske kan dröja ytterligare en vecka eller så. 

Sen så tror jag nog att tjatet om mage beror på att jag nog fortfarande har en ganska liten mage, kanske vanligt i början av vecka 19, för med en lös kortärmad tröja, luvjacka samt gravidbyxor så syns det faktiskt inte så mycket än så länge och att de kanske inte alltid så lätt ser skillnaden. Men däremot i mer tajta kläder så syns det ganska bra och det börjar synas att tröjorna börjar bli lite korta också, så nog händer det nåt också  
    Jag var på ultraljud i vecka 13, men då kan man väl inte säga så mycket om moderkakan ännu, den är ju rätt tjock överallt då. Så jag vet faktiskt inte hur den ligger, ska på ul på måndag så får kanske mer info då.
    Men har din mamma och svärmor fått flera barn? Omföderskor brukar ju ofta känna rörelser betydligt snabbare, och det kan ju hända att de minns mest från de senaste graviditeterna? Och det borde ju ändå vara rätt längesen de var gravida, så de kanske inte heller minns exakt i vilken vecka allting hände?! Vad jag har förstått kan det dröja fram till v. 23 innan en förstföderska känner något alls, speciellt om moderkakan ligger i framvägg.

• Linkken
    Migas skrev 2015-10-15 22:46:25 följande:
    Aha, jag hade för mig att du redan hade varit på rul, så det var därför jag frågade. Spännande med ul, ska själv dit på onsdag och längtar efter det nu när det närmar sig. 

Jo de har fått flera barn och det är ett antal år sedan nu för båda, så du har nog rätt och som sagt så tror jag även att det är lätt att glömma bort exakt vecka ganska snabbt om man inte har det uppskrivet, även om det bara finns ett barn och det är skapligt nära i tiden. Men känns ändå lite frustrerande av sådana kommentarer när man inte vet att man känt något oavsett om man vet att det är normalt eller inte. 
    Jo, alltså som sagt så får vi tre ultraljud här, så det första har jag ju varit på med KUB och allt det. Vi tycks få finna oss i att det ibland kommer frustrerande kommentarer, men blir det för jobbigt får vi nog helt enkelt säga ifrån. Det är trots allt ganska länge kvar ännu och man vill ju helst inte bli osams med alla man känner under den tiden. Flört
    safiia skrev 2015-10-16 05:17:20 följande:
    Jag fick redan på första ul i vecka 7-8 veta att moderkakan ligger i bakvägg. Så det är synligt tidigt. Samma sak såg de i v 12. Men det är väl inte av någon större betydelse i detta skede ännu om man inte haft blödningar och så.

Min mamma kände mig sparka i v 16, men jag är inte första barnet. Jag är inte orolig att jag ännu inte känt något. Vet ju inte hur det ska kännas och min mage har inte riktigt vant sig vid mat igen så har en massa störande tarmrörelser också... Längtar till det börjar kännas något av babyn :)
    Jaa, kanske är det möjligt att se redan då. Läkaren bara kommenterade det inte, utan sa att moderkakan var jämntjock men att den koncentrerar sig mera till ett ställe senare. Det är säkert olika för olika människor också, och som du säger spelar det väl ingen roll.
    De första rörelserna tyckte jag var svårt att avgöra om det var bebisen eller tarmrörelser. Men bebisens rörelser kändes lägre ner, precis ovanför blygdbenet, och där brukar inte gaser hålla till. Nu är det mer ordentliga sparkar, så då är det lättare att veta.

• Linkken

Idag har vi varit på ultraljud (v. 21) och allt såg så bra ut. Konstigt hur nervös man kan bli varje gång, jag blir alltid så rädd att läkaren ska säga något är fel. Men allt var bara bra, bebisen växer som h*n ska och läkaren hade inget alls att klaga på. Fantastiskt hur mycket kärlek som redan finns för det lilla pyret där inne. Hjärta
    Jag firar såklart med massiv bebisshopping! Skrattande

• Linkken
    LMG skrev 2015-10-19 15:30:16 följande:
    Underbart! :) här blir det ju inga mer ultraljud, så sitter bara och väntar på nästa besök hos barnmorskan då vi i alla fall ska få lyssna på hjärtljuden
    Det är ju supermysigt också. Idag fick vi inte höra hjärtljuden, utan bara se hjärtat som slog. Men nu är det femton veckor tills nästa ul och då är det inte mycket kvar mera innan bebisen kommer, så från och med nu ser jag också fram emot besöken hos bm. Men det börjar nog kännas "på riktigt" nu då mer än halva tiden har gått, magen växer och knyttet sparkar. Vågar ju kanske nästan börja tro det så småningom, haha! Skrattande
  • Linkken
    LMG skrev 2015-10-19 15:58:26 följande:
    Ja jag gick in i vecka 22 idag så man börjar ju komma en bit på vägen :) idag är jag ganska orolig dock då jag inte känt att hon sparkat sen igår, men försöker ändå vara lugn då det tydligen är ganska vanligt att dom snurrar runt och ligger och sparkar in mot ryggen nu när det fortfarande finns ganska gott om plats
    Läste att efter vecka 26 bör man känna bebisens rörelser varje dag, men innan dess är det visst helt normalt att man inte känner av dem på flera dagar. Hon är säkert vänd mot ryggen, eller så har hon vilodag. Glad
  • Linkken
    safiia skrev 2015-10-19 19:02:46 följande:
    Härligt att allt var bra! <3

Jag tycker och tror att jag känt den lille nu. Men osäker då det varit rätt otydligt och känns mer nedåt och bakåt. Jag mår väldigt illa men har ej kräkts på över en vecka :) jätte trött men fick idag sms av bm att mitt järnvärde var lågt så det kan nog vara orsaken. Provet togs dock några dagar efter att jag varit på dropp så jag tror det kan ha inverkat eftersom mitt järnvärde några veckor innan var väldigt högt. Ska nog testa med tillskott i alla fall eftersom jag är så trött. Orkar inget efter att jag kommit från jobb.
    Vad kul!! Bebisarna har ju ännu ganska gott om utrymme där inne så det är alldeles möjligt att de sparkar mot ryggen ibland också. Mina första rörelser kändes också väldigt lågt ner. Så säkert är det bebisen du känner av! Glad

Hoppas järntabletterna funkar! Mitt järnvärde hade sjunkit ordentligt vid senaste besök, men inte så mycket ännu att jag behöver tillskott. Anar dock att det blir järntabletter efter nästa träff med bm om det fortsatt sjunka, även om jag känner mig rätt pigg. Jag önskar verkligen att ditt illamående skulle försvinna, men jag antar att det är lite lättare i alla fall om du inte kräks längre...
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?