Migas skrev 2015-10-15 22:46:25 följande:
Aha, jag hade för mig att du redan hade varit på rul, så det var därför jag frågade. Spännande med ul, ska själv dit på onsdag och längtar efter det nu när det närmar sig.
Jo de har fått flera barn och det är ett antal år sedan nu för båda, så du har nog rätt och som sagt så tror jag även att det är lätt att glömma bort exakt vecka ganska snabbt om man inte har det uppskrivet, även om det bara finns ett barn och det är skapligt nära i tiden. Men känns ändå lite frustrerande av sådana kommentarer när man inte vet att man känt något oavsett om man vet att det är normalt eller inte.
Jo, alltså som sagt så får vi tre ultraljud här, så det första har jag ju varit på med KUB och allt det. Vi tycks få finna oss i att det ibland kommer frustrerande kommentarer, men blir det för jobbigt får vi nog helt enkelt säga ifrån. Det är trots allt ganska länge kvar ännu och man vill ju helst inte bli osams med alla man känner under den tiden.
safiia skrev 2015-10-16 05:17:20 följande:
Jag fick redan på första ul i vecka 7-8 veta att moderkakan ligger i bakvägg. Så det är synligt tidigt. Samma sak såg de i v 12. Men det är väl inte av någon större betydelse i detta skede ännu om man inte haft blödningar och så.
Min mamma kände mig sparka i v 16, men jag är inte första barnet. Jag är inte orolig att jag ännu inte känt något. Vet ju inte hur det ska kännas och min mage har inte riktigt vant sig vid mat igen så har en massa störande tarmrörelser också... Längtar till det börjar kännas något av babyn :)
Jaa, kanske är det möjligt att se redan då. Läkaren bara kommenterade det inte, utan sa att moderkakan var jämntjock men att den koncentrerar sig mera till ett ställe senare. Det är säkert olika för olika människor också, och som du säger spelar det väl ingen roll.
De första rörelserna tyckte jag var svårt att avgöra om det var bebisen eller tarmrörelser. Men bebisens rörelser kändes lägre ner, precis ovanför blygdbenet, och där brukar inte gaser hålla till. Nu är det mer ordentliga sparkar, så då är det lättare att veta.