• Irmisans

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

becka1989 skrev 2015-09-02 19:57:28 följande:

Är i vecka 8 och allt är bara skit just nu. Mår skit har fått utskriven medicin mot illamående som absolut inte har hjälpt, har blivit sjukskriven till den 11 sååå kul kommer inte upp från sängen mer än för att kissa och kräkas. Vilket är varannan timme :( får inte behålla något.

Fören idag så hoppas att det går över nu vill inte hamna på sjukhuset heller så försöker så gott jag kan även om det är jobbigt att inte kunna göra något mer än ligga i sängen och kolla tv och sova och äta lite :( haft det såhär i 2veckor på fredag

Känner med dig! 
    Har haft det så i nu fyra veckor, men brukar klara mig från att spy några timmar på eftermiddagen, vilket har räddat mig. Har inga egentliga tips, brukar smutta vätskeersättning varannan dag och det har gjort att jag klarat mig utan hittills :) Brukar också tänka att imorgon, då kommer jag vakna och allt är bra! (Har inte hänt än men har hoppet kvar!) 
    Kämpa på och ta hand om dig! 
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    becka1989 skrev 2015-09-02 19:57:28 följande:

Är i vecka 8 och allt är bara skit just nu. Mår skit har fått utskriven medicin mot illamående som absolut inte har hjälpt, har blivit sjukskriven till den 11 sååå kul kommer inte upp från sängen mer än för att kissa och kräkas. Vilket är varannan timme :( får inte behålla något.

Fören idag så hoppas att det går över nu vill inte hamna på sjukhuset heller så försöker så gott jag kan även om det är jobbigt att inte kunna göra något mer än ligga i sängen och kolla tv och sova och äta lite :( haft det såhär i 2veckor på fredag

Känner med dig! 
    Har haft det så i nu fyra veckor, men brukar klara mig från att spy några timmar på eftermiddagen, vilket har räddat mig. Har inga egentliga tips, brukar smutta vätskeersättning varannan dag och det har gjort att jag klarat mig utan hittills :) Brukar också tänka att imorgon, då kommer jag vakna och allt är bra! (Har inte hänt än men har hoppet kvar!) 
    Kämpa på och ta hand om dig! 
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Haft inskrivning idag! Känner mig lite lugnare. Bokade dock in ett extra möte om sex veckor, då jag annars hade fått vänta elva veckor tills nästa. Hade urinvägsinfektion så har fått penicillin. Spyr fortfarande hela tiden, men det skulle inte vara någon fara. Har också RUL om fyra veckor vilket känns sådär, mer som ett nödvändigt ont. Oroar mig för mycket antar jag... :/

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-09-04 20:34:07 följande:

Smart att boka in ett extra möte, önskar jag hade gjort det också. Har haft väldigt många veckor emellan nu och det har ju uppstått en miljon frågor under den tiden.

Varför känns ultraljudet som ett nödvändigt ont??

Mest för att jag är så orolig och vill helst inte veta. Men mest är det för att jag har en genetisk sjukdom i släkten och hade velat ha ultraljudet efter jag fått svaret på mitt fostervattensprov. Just nu vågar jag inte vara glad ännu :/
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-09-05 08:09:09 följande:

Oj, låter ju besvärligt! Hur allvarlig är den sjukdomen då? Skulle det få dig att avsluta graviditeten om det visar sig att bebisen har den sjukdomen?

Rätt så allvarlig ja, finns en i sverige som har den. Vet ännu inte, men läkarna behöver veta eftersom det innebär en väldigt svår förlossning. Håller just nu på att testa mig i första hand. Men men statestiken är ännu på min sida så försöker att hålla mig så lugn jag kan. :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-09-05 16:20:53 följande:

Okej, då får vi bara hålla tummarna för att allt ska gå bra och att du och din bebis får vara friska!

Naw, tack då mycket! :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2015-09-06 12:35:50 följande:

Igår hade jag den andra helt spyfria dagen sedan 6 augusti! :) idag har jag kunnat äta en nästan normal portion mat till lunch. NU är jag lycklig. :) Hoppas bara att det håller i sig. Och jag hoppas att jag inte får illamåendet som kan komma om några veckor. 11+3 idag. Är ännu sjukskriven hela nästa vecka men om jag mår bra och får igång ätandet så far jag nog på jobb ändå. Orkar inte ligga hemma längre. På torsdag har jag 12veckors ul och efter det tror jag vi berättar åt resten av familjen. Många vet ju redan i och med att jag varit så dålig och inte orkat ljuga.

Åh vad skönt att höra att du mår bättre! Och roligt att ni ska berätta för familjen, den delen har jag tyckt varit roligast :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    safiia skrev 2015-09-06 12:35:50 följande:

Igår hade jag den andra helt spyfria dagen sedan 6 augusti! :) idag har jag kunnat äta en nästan normal portion mat till lunch. NU är jag lycklig. :) Hoppas bara att det håller i sig. Och jag hoppas att jag inte får illamåendet som kan komma om några veckor. 11+3 idag. Är ännu sjukskriven hela nästa vecka men om jag mår bra och får igång ätandet så far jag nog på jobb ändå. Orkar inte ligga hemma längre. På torsdag har jag 12veckors ul och efter det tror jag vi berättar åt resten av familjen. Många vet ju redan i och med att jag varit så dålig och inte orkat ljuga.

Åh vad skönt att höra att du mår bättre! Och roligt att ni ska berätta för familjen, den delen har jag tyckt varit roligast :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-09-06 16:28:43 följande:

Har ni andra börjat handla något ännu till bebisen? Jag har hittills bara köpt ett fåtal plagg (och fått en del gammalt av mamma), men börjar fundera om man kanske kunde börja köpa lite större grejer också?! Finns ju inga garantier för att man är så pigg och rörlig de sista månaderna att man orkar greja med en massa då, samt att det ju blir väldigt dyrt om allt ska köpas på en gång. Hur ser ni andra på det?

Är i vecka 15 nu och vill liksom inte längre tänka att det kan gå åt skogen mer...

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-09-06 16:28:43 följande:

Har ni andra börjat handla något ännu till bebisen? Jag har hittills bara köpt ett fåtal plagg (och fått en del gammalt av mamma), men börjar fundera om man kanske kunde börja köpa lite större grejer också?! Finns ju inga garantier för att man är så pigg och rörlig de sista månaderna att man orkar greja med en massa då, samt att det ju blir väldigt dyrt om allt ska köpas på en gång. Hur ser ni andra på det?

Är i vecka 15 nu och vill liksom inte längre tänka att det kan gå åt skogen mer...

Kul att läsa vad du och alla köpt! :) Jag har köpt en overall som är vit och luddig och har björnöron. Vi kommer att vänta med att köpa det mesta tills vecka 36. Kommer givetvis ha fixat barnvagn och bilbarnstol innan det, kanske någon nalle, men det är det enda. Vi hoppas in i det sista att vi ska hitta något att flytta till innan barnet kommer så vi vill ha så lite att packa som möjligt :)
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?