• Irmisans

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Hello hello! Hoppas allas magar där ute växer fint och att alla mår minst ok! 
    Tänkte bara dela med mig lite / skriva av mig. Har varit riktigt deppig de senaste veckorna, fått tre extra samtal med bm innan vecka 25 och idag var första. Mår ju fortfarande illa och kräks 5-7 gånger per dygn, mest på natten, morgonen och förmiddagen. Har lyckats gå upp till min startvikt så är inte så orolig över barnet längre, utan känner mig trygg med att den får vad den behöver. Är i vecka 19 nu och det börjar gå upp för mig att jag kan komma att må såhär resten av graviditeten. Den vetskapen golvar mig verkligen... När ska jag orka shoppa? Plocka i ordning till barnet? Städa? Jobba... Efter mötet hos bm så känns allt lite lättare. Fick beröm för att jag pushar mig själv att prova varenda huskur som finns, äter fast att jag vet att det inte kommer gå bra och försöker njuta och göra grejer de korta stunder som jag vaknar till. Fick tipset att fokusera på varje dag och låta den vara just som den är. Inte planera för mycket för att det blir för jobbigt för mig att acceptera att det inte blir av. Försöka förstå att min kropp orkar inte att jobba nu och jag är tvungen att lyssna på den. Allt detta visste jag ju själv egentligen, men fick en sådan lättnad av att höra det från någon annan. Blev lugnare bara av att prata en liten stund med bm. Åh <3 

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Linkken skrev 2015-10-11 09:23:36 följande:

Hur går det, tjejer? Och safiia, har du fått komma hem?

Här har vi gått in i vecka 20 och mår riktigt bra. Men nu börjar jag bli så inåt h*vete trött på alla kommentarer kring min kropp, alla tjockisskämt och allt skoj om hur mycket jag äter. Jag har hittills inte gått upp sååå mycket i vikt och det mesta har faktiskt satt sig kring magen, men jag är helt enkelt inte alls bekväm med att folk ska skämta om det hela tiden. Jag känner mig inte särskilt snygg som gravid, tyvärr, men när man nån dag har en "finare" dag och klär sig så att magen syns ordentligt får man bara höra en massa kommentarer kring den. Så hur gör man för att hantera allt skojande? Jag vet ju att ingen menar nåt illa, men om det ska hålla på såhär i 20 veckor till blir det en låååång vinter. Hur upplever ni andra det? Varför kan folk inte bara säga "Så fin du är!" ?

Jobbigt med alla kommentarer som folk ska häva ur sig! Har sluppit undan detta själv då jag nästintill bara är hemma... Dock är det folk som tycker att jag ska rycka upp mig och börja jobba, speciellt min svärmor och svägerska, eftersom de anser att jag ser mycket piggare ut. Tack och lov att jag har en underbar kille som ryter ifrån direkt genom att svara "Jaaaaa idag är hon pigg, hon här ju bara kräkts 6 gånger vad jag märkt!" Då brukar allt sånt tystna.

Dock börjat känna att det här med att vara gravid verkligen inte är min grej. Vill bara ha min kropp tillbaka... :( så därav lär detta bli en lång vinter även för mig. Men men, försöker ta en dag i taget och hoppas att barnet kommer lite tidigare! :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Cissi90 skrev 2015-10-13 18:32:59 följande:

Idag var vi på KUB, allting såg super fint ut och inga avvikelser :)

Lillen ville absolut INTE ligga på rygg eller vara vaken dock haha så jag fick hoppa, dallra, göra squats osv för att lillen skulle vakna samt lägga sig på rygg, tog bara 45 minuter haha. Var super fint att se den och att veta att allt ser bra ut. Börjar äntligen kännas lite verkligt. Längtar tills kön avslöjas så "den" kan bli något med ett namn :)

Haha! Hade samma problem med att bebisen inte ville vända sig på ultraljudet, så har ett nytt imorgon för att inget jag gjorde fungerade! Inte så jobbigt, fick ju ett extra ultraljud :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    S79 skrev 2015-10-14 12:32:47 följande:

Nu känner jag av den lille skrutten mer och mer för varje dag. Idag har den varit väldigt livlig därinne. Men så fort sambon lägger sin hand på magen för att känna så verkar den somna. Haha, sambon är lite frustrerad att han inte får känna, men det kommer väl. :)

Mysigt att känna barnet! Min sambo har inte känt än heller, men idag fick han se! Hade ett andra ultraljud idag och en kortstund när bm höll still bilden så såg vi hur bebisen kröp runt ordentligt och sedan sparkade till rakt upp. Jag kände och bm också och hon utbrast "Oj! Där kom en spark!" Min sambo bara nickade häpet och sa att han såg det. :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    elin1987 skrev 2015-10-19 10:45:29 följande:

Jag har tappat bort pappret jag fick om ultraljudet i flytten :/ fick man äta eller dricka innan ?

Ja det får man! Dock får man en tydligare bild om man kan undvika att kissa närmsta timmarna innan :)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    LMG skrev 2015-10-21 19:56:26 följande:

Varför är man så sjukt sugen på allt man inte får äta under graviditeten? Jag håller på gå i taket här hemma.. Vill bara få äta en blodig köttbit, kallrökt lax och ostbricka med massa mögelost

Kan bara hålla med! Själv tycker jag att den minskade kaffe dosen är jobbigast. Och jag saknar verkligen ett glas vin till middagen på fredagar! Inte alkoholen, utan smaken. Salami och liknande är också jobbigt att skippa, är för lat för att först frysa i tre dygn för att sedan tina. Har också varit sjukt sugen på redbull! Tänker att jag kommer köpa hem en hel del saker i förberedande syfte inför att bebisen ska komma ut ;)
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    LMG skrev 2015-10-21 20:15:11 följande:

Haha jaa här hemma har jag redan planerat att jag ska äta en stor ostbricka så fort vi kommer hem från bb. Pojkvännen brukar säga att det verkar som att jag längtar mer efter den där ostbrickan och köttbiten än bebisen, är också sjukt sugen på ett glas vin.. Eller en kall öl

Haha underbart! Tänker ha med mig redbull i väskan till BB ;P
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    LMG skrev 2015-10-23 18:58:26 följande:

Nån som har fått någon craving?

Ja! Min craving är apelsin, apelsin, apelsin. Och då är det färsk apelsin, olika apelsinjuice, apelsinsaft, apelsinfestis och Fanta :P äter också mellan 1,5-2 gurkor om dagen. Har inte något annat än vad jag märkt :) har du själv några?
    Oplanerad Mamma
  • Irmisans

Någon mer som börjat få sammandragningar och halsbränna? Haft sammandragningar varje dag denna veckan samt en återkommande halsbränna. Är i vecka 22 så det känns lite tidigt... Ska fråga bm imorgon så kanske jag blir lite lugnare! Hoppas verkligen att detta lägger sig lite, för vet inte riktigt hur jag ska klara att kräkas hela tiden, foglossningen och dessa två "biverkningar". Hum. :P

Oplanerad Mamma
  • Irmisans
    Cissi90 skrev 2015-10-29 20:44:23 följande:

Jag sitter i en liten ångestbubbla tjejer.. Jag har haft JÄTTE svårt med min vikt hela mitt liv och pendlat från 54 kg upp till 85 kg fram och tillbaka. Nu lyckades jag gå ner från en övervikt på 10 kg och blev gravid.. Jag är jätte glad över min gradivitet men jag sitter i en sån SJUK ångest för jag går upp i vikt och tänker konstant på att jag går upp för snabbt i vikt.

Jag äter inte onyttigt eller dricker läsk i veckorna men däremot på helgen. Vad fan ska jag göra för att inte rasa upp i vikt? Vill inte få diabetes eller skada min bebis liksom..

Förstår dig! Är mitt i att jobba bort min övervikt och är nu livrädd att gå upp allt som jag slitit för att gå ner. Jag försöker tänka på att äta bra och sånt som är nyttigt för bebisen. Att gå promenader då jag orkar för att det är bra för både barnet och mig. Försöker helt enkelt acceptera att det blir som det blir och det får jag ta då, men ser till att inte stoppa i mig onyttigheter. Går jag upp 20 kg av nyttigheter så vet jag ju att det är så min kropp reagerar på graviditeten och då har jag gjort vad jag kan. Sedan blir det ju amning och promenader med bebisen och då lär man ju tappa en del hoppas jag :)
    Oplanerad Mamma
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?