• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Mitt illamående kom tillbaka i veckan igen. Suck :( men igår fick jag igen hålla mat i mig. Hoppas verkligen det är över nu. Är i vecka 13, 12+2. Var på kub i torsdags och allt såg bra ut. Babyn är lite mager men kanske inte så konstigt då jag gått ner 10kg. Lite svårt hade bm att se eftersom jag är så uttorkad.

Har ni tips på vagnar som passar i terräng? Vi bor på landet med sandvägar och mycket upp och nedförs backar. Ska väl i allafaall vara hjul med luft i så att de dämpar lite. Annars är det nog en djungel för mig :P tänkte försöka hitta en begagnad så det lönar sig kanske att börja hålla utkik.

• safiia

Mot låga blodtrycket lönar det sig att dricka mycket och för mig har även salmiak hjälpt. Om man gillar det, inte i för stora mängder dock.

• safiia
    Linkken skrev 2015-09-12 08:43:10 följande:

Trist med illamåendet! Jag gick in i vecka 16 idag och började dagen med att spy. Men de senaste veckorna har jag bara spytt max 1-2 ggr i veckan och det kan man leva med, så jag hoppas verkligen det blir bättre för dig snart med. Måste ju kännas olustigt att inte kunna äta ordentligt.

Vi funderar också på barnvagnar just nu och bor också på landet. Här är det grusvägar och skog och jag gillar att vara ute och röra på mig så det ska funka med lera och snö också. Det och det faktum att vi har en pigg hund utesluter de riktigt fina kritvita vagnarna då de nog blir förstörda rätt snabbt. Vi bestämde för ett tag sen att vi inte kommer att köpa någon av dedär väldigt dyra vagnarna då de verkar mer anpassade för stadsliv. Här ska det vara en redig vagn med ordentliga gummihjul (ja, absolut med luft, annars blir det nog bökigt!). Har läst en del recensioner och folk på landet brukar vara nöjda med vagnar av märket ABC. Dem kan man också hitta riktigt billigt, så det kanske vore nåt?! Jovi Ora lär också vara bra och rätt förmånliga. Men du har rätt, det är en djungel! Men jag behöver ingen "skrytvagn", en som rullar smidigt också genom snön och som bebisen har det mysigt i är viktigast för mig!

Ursäkta mina långa svar, jag är hopplös...

Tack för tipsen! Ja framför allt på våren och hösten är vår väg en enda lervälling så den måste klara det. Och förstås snö och slask. Vi har tre hundar men jag kan kanske bara drömma om att gå med vagn och tre hundar :D ska absolut gå och pröva och titta till affär trots att vi troligen köper begagnat.

ändå så skönt att vara förbi vecka 12 och den mest kritiska är över och man lite vågar fundera på att köpa saker.
  • safiia
    Natalila skrev 2015-09-12 09:01:24 följande:

Är oxå i vecka 13. Jag har gått ner 7 kg men jag får ju behålla de lilla jag äter iaf, hoppas bara den lille där inne växer på som den ska när du skrev att din va lite mager!

Får hoppas de går bra för dig och att den bygger på sig lite :)

Som sagt barnvagnar är en djungel så bästa är nog att åka till någon affär och fråga vad man är ute efter ;)

Bm sa att det inte är någon fara att babyn är lite mager. Längden var helt ok. Dom tar nog åt sig det dom behöver även om jag inte fått i mig så mycket . Vätskebristen var hon mer oroad över och sade att jag skulle dricka 2liter per dag trots att jag kräks upp allt :P har märkt att det hålls bättre i mig om jag dricker lite hela tiden.
  • safiia
    Linkken skrev 2015-09-12 11:37:23 följande:

Du får skaffa en såndär vagn på medar och låta hundarna dra på vintern.

Ja, det är nog en stor lättnad att vara förbi den första tiden. Jag köper lite smått hela tiden nu, och ibland slår nog oron till ännu, speciellt då symptomen är färre. Men det är varken hälsosamt eller vettigt att vara orolig hela tiden, så jag fokuserar på hur vansinnigt söta små brallor i stl 50 är istället.

:D tja, så mycket litar jag kanske inte på hundarna. Oroar mig lite över hur det ska gå med hundarna och babyn. Dom är inte speciellt vana vid barn men det är kanske annorlunda då barnet är en del av familjen. Man får ta det som det kommer.

Nej man kan inte oroa sig hela tiden. Jag har i och för sig inte haft energi att oroa mig. Nu har jag ju dessutom fått se / höra babyn nästan varje vecka då jag sprungit hos bm så det lugnar förstås också. Vi har inte köpt något ännu, tänkte vänta just till 12veckors ul. Men ska försöka behärska mig, man får ju så mycket av familj och bekanta sedan senare.
  • safiia

Grattis sofiejulia och välkommen!

Jag skall igen till mb idag. Ännu en okej dag trots att båda frukostarna kom upp. Kanske jag klarar av att gå på jobb ännu denna vecka! Det skulle göra mig så lycklig efter 6veckor på soffan.

• safiia

Femte bra dagen i rad! Det är rekord för mig :) min sjukskrivning tar slut i morgon (har haft en vecka i taget eftersom det är så svårt att veta hur länge det pågår). Så på torsdag tänker jag gå på jobb om det fortsätter så här bra .

Igår fick jag igen höra babyn hjärta och allt sågar ut. Blodtrycket har stigit och vikten öka lite. Första gången någonsin jag är lycklig över att gå upp i vikt :P

För tillfället funkar apelsin läsk, citron vatten och turkisk peppar (var någon som tipsade om det, kanske inte i denna tråd) bra för att lindra illamående. Kvällar och morgnar är fortfarande jobbiga och på morgonen kräks jag, men det kan jag leva med :)

Hoppas det lindrar för er andra snart också!

• safiia
    becka1989 skrev 2015-09-16 08:06:19 följande:

Just gjort iordning mig för att åka till jobbet, känner mig inte alls sugen på att åka. Trött som fan och att åka buss i 25min är inte min starka sida just nu. Sitter och försöker få i mig min frukost sen 30min tillbaka tar sin lilla tid att bli klar tur man har flextid så jag kan börja när jag vill, kommer bli en lugn dag att börja med. Just för att prova på min läkare tyckte hellst att jag skulle vara hemma en vecka till men chefen är inte så glad att jag varit borta 3veckor redan så tänkte att jag provar ändå funkar det inte så blir jag sjukskriven igen.

Hoppas bara det inte blir sura miner när man kommer till jobbet och ska träffa chefen tyvärr 3 killar på 30 som varken har barn eller tjejer eller ens förståelse hur det kan vara när man är gravid.

Vad tråkigt med sådana chefer :( jag är verkligen överraskad över hur förstående min arbetsgivare varit. De flesta chefer där är män men de har alla barn själv.

Mår du dåligt så ska du stanna hemma. För vissa kan det förstås hjälpa att komma bort från hemmet också. Men nu om någonsin skall du tänka på din egen och babyns bästa!

Jag ska på jobb i morgon. Vet inte hur jag ska klara morgonrutinerna och att köra på krokiga vägar till jobb. Tänker förvarna att jag knappast kommer i tid till jobb :P i morse klarade jag mig utan att spy så jag hoppas även det börjar bli bättre.
  • safiia

Jag har varken mage eller större bröst, men jag har ju bara gått ner i vikt så det är nog inte så konstigt. Tycker nedre delen av magen blivit fastare och lite rundare (13+2), antagligen livmodern som börjar kännas.

För oss var det helt självklart att göra kub. Tog även test för toxoplasma i och med att det är risk att jag kommer i kontakt med det på mitt jobb. Vi kommer också att ta reda på kön, däremot vet jag inte om vi kommer att berätta för andra. Mest för att jag tycker det är tråkigt då kompisar fått barn och man inte kunnat fråga vad det blev då man vetat det innan. Men också för att jag inte vill ha en massa rosa eller blåa babykläder gåva. Innerst inne önskar jag lite mer en tjej och skulle knappast bli besviken om det blev en kille, men jag vill i så fall vara förberedd hur det än blir. Är lite planeringsfreak så kan hända att det har med saken att göra ;)

Jag har igen haft 3sämre dagar, inte lika dåliga som tidigare men är ännu sjukskriven och gör nytt försök att gå på jobb nästa vecka. Idag är dock en bra dag igen, så skönt!

• safiia

Vi berättade redan i vecka 6för mina föräldrar eftersom vi var och hälsa på och jag mådde så dåligt. Efter det har jag berättat åt mina syskon och igår (vecka 14) åt mannens föräldrar. Några på jobbet fick veta i vecka 6 eftersom jag visste att de måste sköta mitt jobb, chefer någon vecka efter och några andra kolleger idag då jag varit första dagen på jobb. Vänner berättar vi nog åt då vi träffar dem.

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?