• Anonym (Orolig)

Måste jag göra abort

Hej alla där ute.

Jag är gravid i V.10.

Nu är det så att jag inte vet om jag vågar behålla barnet. Har haft två riktiga fyllor mesans jag har varit gravid.

Först i V.8 och nu i V.10.

Har druckit ganska mycket dom två gångerna och blivit väldigt berusad. Är det någon där ute som har varit i samma sits? Hur mycket skada kan det tagit?

Har pratat med en barnmorska, men fick inget svar mer en att hon inte vet.

Så nu vet jag inte om jag ska behålla eller göra abort. Men det lutar åt abort vågar nog inte riskera något

• Svar på tråden Måste jag göra abort
  • Veden

För att barnet ska utveckla FAS krävs betydligt mer drickande än de där två gångerna! Du borde inte oroa dig utan fokusera framåt och på vad ni vill göra. Många dricker alkohol de första veckorna innan de får reda på att de är gravida och föder friska barn! Lycka till! :)

• Anonym (Orolig)

Ååå vad härligt att höra, att allt har gått bra för er :) känns lite lugnare nu.

• Anonym (vännen)

min väninna drack ofta på helgerna åndå till femte månaden,då hon fick veta att hon är gravid.Inget fel på hennes barn,han är vuxen nu.

• Anonym (vännen)

Så,svaret är nej,du behöver inte göra abort.

• Stoet

Absolut inte! Ta det lugnt! Behåll barnet.

En bekant till mig partade och drack lådvin i massor en hel sommar. Sedan sökte hon vård för sjukdom. Det var en graviditet. För sent för abort. Friskt och underbart barn.

• maengs

Bra att du ringde sjukvårdsrådgivningen. Kan du ta det lite lugnt nu då tror du och tillåta dig själv att va lite glad över detta barn. Du har en galet spännande tid framför dig om du behåller. Kram

• Loriyana

Jag drack i början av min graviditet, jag visste inte om att jag var gravid (använde kondom)

Hur som helst, jag var givetvis orolig över att jag KANSKE hade skadat barnet. Däremot visste jag 100 procent att en abort inte bara skulle skada utan även döda...och ännu värre, det skulle ske medvetet. Jag skulle då medvetet VÄLJA att skada mitt eget barn bara pga RiSKEN att mitt barn inte var "perfekt"

Nu har jag en underbar åttaåring som jag inte kan tänka mig livet utan. Och nej, hon är inte perfekt (ingen alkoholskada dock) men jag älskar henne över allt annat ändå.

• Anonym (J)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-02 15:45:45 följande:
    Ja jag ringde sjukvårdsupplysningen nys oxå, för att fråga hur det va med att drickigt alkohol dom två gångerna. Och hon sa, att det är ganska vanligt att många kan dricka alkohol vid några tillfällen i början (för att han inte vet) och chansen är väldigt liten att något skulle hända Om man festat två gånger. Alkohol skador är vanligare om man dricker ofta och hela graviditeten och att jag inte borde oroa mig, och behålla om jag vill det. Men inte dricka något mera nu.
    De flesta upptäcker ju graviditeten i vecka 4-5 och det är då "ganska vanligt" att dricka tills dess. Vecka 10 är en helt annan sak, då är fostret längre fram i utvecklingen och risken för skador är större.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (J) skrev 2015-08-02 21:04:33 följande:

De flesta upptäcker ju graviditeten i vecka 4-5 och det är då "ganska vanligt" att dricka tills dess. Vecka 10 är en helt annan sak, då är fostret längre fram i utvecklingen och risken för skador är större.

Jo visst är det så, berätta vilken vecka jag va i nu och vilka vecka jag hade drickigt i. Och hon trodde inte det va nån fara. Många kan ha oregelbunden mens och inte veta om något förres senare.
  • Anonym (Orolig)

Tack för alla svar och rådd :) känns skönt att få lite åsikter och inte sitta och fundera själv, blir helt knäpp av det

Svar på tråden Måste jag göra abort