• Anonym (Orolig)

Måste jag göra abort

Hej alla där ute.

Jag är gravid i V.10.

Nu är det så att jag inte vet om jag vågar behålla barnet. Har haft två riktiga fyllor mesans jag har varit gravid.

Först i V.8 och nu i V.10.

Har druckit ganska mycket dom två gångerna och blivit väldigt berusad. Är det någon där ute som har varit i samma sits? Hur mycket skada kan det tagit?

Har pratat med en barnmorska, men fick inget svar mer en att hon inte vet.

Så nu vet jag inte om jag ska behålla eller göra abort. Men det lutar åt abort vågar nog inte riskera något

• Svar på tråden Måste jag göra abort
  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-02 11:32:53 följande:

Jo absolut förstår vad ni menar.

Det jobbiga är ju som sagt att både jag och kille vill ju behålla barnet nu, men jag vågar inte på grund av alkoholen jag drickigt.

Så det känns inte något bra, bara och känns väldigt tungt det här beslutet, men ska ringa sjukhuset i morgon och boka abort.

Annars har de ju också kuratorer som man kan prata med innan man bestämmer sig. Jag vill inte säga åt dig att göra vare sig det ena eller andra, men beslutet ska vara väl förankrat i dig (skit i vad HAN tycker - var lite ego nu).
  • Anonym (Anna)

Jag hade en rejäl fylla innan jag visste att jag var gravid. Min pojke är 14 idag det märks inte på honom. Tänker att det är ganska vanligt med tanke på att man inte vet om det innan det gått ett antal veckor. Det krävs att man dricker mycket för att barnet ska få de klassiska alkoholskadorna. Sen finns ju sndra skador och sjukdomar man kan få. Risken är stor att du alltid kommer att undra om det beror på de där fyllorna OM det skulle vara så att det är något med barnet.

• Anonym (Orolig)

Absolut jag vet att jag kan få pratade någon och få stöd. Men det ändrar inte på hur jag känner för barnet och att det har intagits alkohol. Kommer kännas lika tungt endå. Och angående kille så är det inte så att jag tycker det känns jobbigt med abort för att han vill ha det. Det är ju för jag tycker det känns tungt. Har sagt att vi båda vill ha barnet det vill vi ju. Men att han stöttar i alla beslut.

• maengs

Jag håller inte alls med de andra. Du vill ha barnet och han vill ha barnet då ska ni ju självklart behålla! Det kan ju dessutom vara helt friskt och även om det mot förmodan skulle vara nåt fel (vilket inte alls är säkert då du druckit vid enstaka tillfällen) så måste det väl ändå kännas bättre att ge det ett så bra liv som möjligt och massa kärlek än inget alls. Du måste absolut INTE göra en abort. Prata åtminstone med någon doktor som kan säga hur stor sannolikheten är innan du bestämmer dig. Du har all rätt i världen att behålla och vara glad över detta barn! Maila mig gärna om du vill: mssmile.maria@gmail.com

• maengs

Ursäkta om jag lät påstridig eller nåt. Tyckte bara det kändes så tragiskt att du känner att du behöver ta bort ett barn som du egentligen vill ha. Kram

• Anonym (Orolig)
    maengs skrev 2015-08-02 13:14:14 följande:

Ursäkta om jag lät påstridig eller nåt. Tyckte bara det kändes så tragiskt att du känner att du behöver ta bort ett barn som du egentligen vill ha. Kram

Känns sköt med ett mera positivt svar :) det här är det svåraste jag har varit med om vet verken ut eller in. Vill inte göra abort utan vill ha barnet men samtidigt vill jag inte riskera att det blir något fel på barnet. Känns som jag aldrig kommer kunna bestämma mig, vill ju bara veta att barnet är okej men det kommer jag ju aldrig kunna veta innan.
  • maengs

Men egentligen kan man aldrig veta hur framtiden blir. Du kanske trillar på magen i vecka 35 och barnet får en skada av det eller ens barn kan ju få en svår sjukdom vid ett års ålder. Det kan du aldrig veta och du vet inte om det tagit skada av alkoholen eller inte. Det enda du vet är att ditt barn lever, det lever och växer där inne och om du behåller det så visst det kan hända att massa hemska saker men då är ni ju tillsammans och kan möta framtiden tillsammans. Jag tycker liksom inte att du ska ge upp innan ni liksom ens fått chansen att försöka. Förstår du hur jag menar? Måste leka med min fyraåring nu men jag kollar tråden igen ikväll. Kram

• maengs

Du får som sagt gärna Maila mig om du vill prata mer utanför tråden. Stor kram

• Anonym (Orolig)
    maengs skrev 2015-08-02 13:55:19 följande:

Men egentligen kan man aldrig veta hur framtiden blir. Du kanske trillar på magen i vecka 35 och barnet får en skada av det eller ens barn kan ju få en svår sjukdom vid ett års ålder. Det kan du aldrig veta och du vet inte om det tagit skada av alkoholen eller inte. Det enda du vet är att ditt barn lever, det lever och växer där inne och om du behåller det så visst det kan hända att massa hemska saker men då är ni ju tillsammans och kan möta framtiden tillsammans. Jag tycker liksom inte att du ska ge upp innan ni liksom ens fått chansen att försöka. Förstår du hur jag menar? Måste leka med min fyraåring nu men jag kollar tråden igen ikväll. Kram

Ja jag ringde sjukvårdsupplysningen nys oxå, för att fråga hur det va med att drickigt alkohol dom två gångerna. Och hon sa, att det är ganska vanligt att många kan dricka alkohol vid några tillfällen i början (för att han inte vet) och chansen är väldigt liten att något skulle hända Om man festat två gånger. Alkohol skador är vanligare om man dricker ofta och hela graviditeten och att jag inte borde oroa mig, och behålla om jag vill det. Men inte dricka något mera nu.
  • Anonym (Anonym)

Hej!

Kan berätta att med mitt första barn så hade jag druckit flera gånger, var 20år å levde loppan. Hade "mens" som vanligt ungefär. Märkte inte att jag var gravid förrän i v. 18. Drack såklart inget efter att jag fått veta. Min son är idag 13år å är hur frisk å underbar som helst! Tror att risken att något hänt ditt barn är liten och att många druckit vid något tillfälle innan de vet, även om det inte var så extremt som jag. Förstår att du är orolig, vill lugna dej lite. Du har ju en fin kille och vill ha barnet :)

Svar på tråden Måste jag göra abort