• Zoey83

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Mamacitaa skrev 2016-03-16 19:45:17 följande:

Har nån av er mensvärk ? Elle vad jag nu ska kalla de.

Sen har jag en del sammandragningar men de har jag haft alla mina graviditeter men mensvärken för denna vecka är nåt nytt.

Vilken vecka är du i??

Jag har haft "mensvärk" under denna graviditet vid flera tillfällen, hade även med nr.3 men det var bara i början av graviditeten.

Haft så mycket sammandragningar under denna graviditet (inte med de tidigare), redan i v. ca 15 började det.

En tid kunde jag inte göra något alls så fick jag SD, har ändå inte blivit sjukskriven men har tagit så lungt jag bara kunnat, inga promenader mm.

Jösses vd jag gått upp i vikt alltså!

Under de andra graviditeterna har jag varit ut på dagliga promenader fram tills bara någon vecka före barnet anlänt, nu är det en helt annan story.
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-03-21 13:11:56 följande:

Jag är också sjukskriven nu men har inte heller hört från FK än. Alltid lite nervöst innan allt är klart.. 

Jag har gått över 10, 11 och 12 dagar med mina (sista står +3 i pappren men de flyttade mig på rul vilket jag aldrig köpte då jag testat tidigt och hade stenkoll. +12 stämde med vikt och längd jämfört med hennes systrar också)

Så jag har nog redan ställt in mig på att gå över en 10 dagar eller ngt. Men är för första ggn nervös för att gå över pga gbs, ska till doktorn nästa vecka och ska försöka få så mycket svar som det bara är möjlig.. Vill helst inte ha en igångsättning men om det är farligt att gå över med gbs så får jag tänka om.. Jag fyller 40 i veckan också om det är en faktor i sig?

Jag är också sugen på bärsjal! tittar lite på en tricotti för att slippa knyta men det är kanske inte så svårt att lära sig. har haft bärsele innan men sjal ser mkt mysigare ut. Annars har vi fixat en del nu, var till Ikea igår och köpte lite mysiga filtar och sovpåse och sånt.. Allt det stora är kvar att ordna, vagn och babyskydd men orkar inte riktigt ta tag i det än..

Mannen och jag ska till spa och sova över på fredag, jag räknade ut att det blir tredje ggn sen äldsta dottern kom som vi är iväg själva nånstans... Insåg med lite panik idag bara att det innebär att jag måste hitta en bikini eller baddräkt innan dess...hjälp..

Meddela gärna! här sen vad Dr.sa ang GBS.

Jag har också GBS och är paranoid!

Mest pga att jag fick missfall i v.18 och fostret hade då dött i ca v.13, en trolig orsak var GBS.

Va mysigt med spa! Njut! så mycket ni bara kan.
  • Zoey83

Angående babyskydd!

Vi har ett men står på det att det gått ut i slutet av -2014...tror ni det kan ha effekt på säkerheten??

Visste inte ens om att det fanns bäst före datum på babyskydd (!)

• Zoey83
    Moneal skrev 2016-03-31 08:49:55 följande:

vad synd!

Min var startklar men låg så man kunde se hela henne, blir en liten flicka, våran 4:e :)

Hon låg på +13% 1500g i vecka 28+0.

Får se vad bm säger om jag kan få ett nytt läkar besök angående bf eller om jag får dras med nitt nuvarande bf som inte stämmer alls.

Men varför är det så svårt för dig att få ett bf som stämmer?

Har du haft så tidigare?

När tror du själv att bf är och vad säger bm/läkare om bf?
  • Zoey83

Jag har ramlat ute idag!

Jag halkade på en isfläck och landade på rygg, fick jätte ont i ischias trakten (på höger sida).

Nu är jag jätte nojig! att något ska hända, t.ex. att förlossningen ska sätta igång tidigt), är bara i v.33 och har ändå haft massor av sammandragningar sen v.15.

Efter jag ramlat (för nån timma sen) har jag inte kännt nå SD och jag har kännt att barnet rört på sig.

Tror ni det är okej???

• Zoey83
    lima76 skrev 2016-03-31 16:58:28 följande:

Usch vad otäckt! Jag hade absolut ringt in till förlossningen och jag gissar att de skulle vilja kolla dig med ett ultraljud.. Håller alla tummar att allt är ok! 

Ringde dit och pratade med en bm, hon verkade inte tycka det var någon fara om inte jag ramlat på mage (vilket jag inte gjorde).

Hon bad mig bara höra av mig vid ev.blödning, vattenavgång eller täta SD- vilket jag givetvis ändå gör vare sig jag ramlat eller inte.

De behövde iaf inte kolla mig.

Allt känns bra! nu iaf.
  • Zoey83
    Moneal skrev 2016-04-01 08:45:41 följande:

det är säkert ingen fara, bebis ligger bäldigt skyddad där inne, men är du orolig skulle jag kontaktat fl för en koll eller rådgivning.

Så obehagligt. :-/

Jag kontaktade igår och det var ingen fara enligt bm, de kollar bara om man skulle landat på magen el.om något förändras, t.ex. om man plötsligt skulle få SD ofta, blödning mm.

Ja, det var riktigt obehagligt!!!

Jag började gråta då jag blev så rädd, fick ont och blev även förbannad- allt på samma gång!

Tycker jag har nog med graviditeten men är oerhört tacksam!!! att allt gick bra.

Idag haltar jag fram och är öm där jag ramlade men det har blivit bättre sen igår och jag har kunnat sova inatt.
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-04-08 13:35:04 följande:

De sista dagarna har jag orkat noll, haft ont i fogarna, känt mig kräkig och varit allmänt nere.. hoppas det vänder för att orka så här i 9 veckor till det vet jag inte hur det ska gå till... Hoppas bebisen sjunker ner lite snart så man kan andas igen.. 

Hur mår ni andra?

Är i vecka 31+2 idag..

Snart i v.35.

Trött! som tusan. Får inte upp järnvärdet och tydligen lågt antal trombocyter.

Blir andfådd av minsta lilla och ryggen värker och revbenen ibland något fruktansvärt!

Hoff kämpa vidare!!!

Hoppas kunna avsluta sista universitets uppgiften kommande vecka (tills på fredag) men får se hur jag orkar.

Sen känner jag att jag måste få ta ledigt!!!

Orkar inge mera. Pust.
  • Zoey83
    Mamacitaa skrev 2016-04-10 21:39:37 följande:

Lima76 återkom med va du får fram gällande och slippa ta hål på hinnorna vid fl.

Jag är igångsatt alla 3 gng så de har fått ta hinnorna alla gng. Inget jag tänkt på utan så fort vattnet gått så har de inte tagit lång tid innan bebis varit ute. Men kan kroppen sköta de själv så skulle jag ge de en chans denna fl.

Nu 4e gng hoppaa jag att de sätts igång av sig självt men de tror jag tyvärr inte :(

1a dottern vägde 3785g 40+0

2a dottern 2800g (nånting) 39+4

3e dottern 4090g kom på BF

Får du inte gå över tiden???

Tänkte eftersom du blivit igångsatt alla gånger men inte gått över v.40.
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-04-10 10:51:53 följande:

Har funderat lite och hittar inga bra svar på nätet så tänkte höra om ngn vet här.. Mitt vatten har aldrig gått av sig självt utan barnmorskan har alltid tagit hål på hinnorna  för att sätta fart när jag varit nästan öppen, alltså precis innan krystvärkarna. Jag undrar hur förloppet blir om man inte tar hål på hinnorna utan låter vattnet gå av sig själv? Jag vill ju föda så naturligt som möjligt och låta kroppen göra det den ska själv, utan värkförstärkande dropp osv. Hur har det varit för er? Har vattnet gått av sig självt, innan eller under förlossningen? Jag undrar varför de är så glada för att peta hål på hinnorna när man har en helt vanlig, komplikationsfri förlossning?

Med första tog de hål på hinnorna så att vattnet skulle gå, detta var för att jag hade så ont och att det alltså skulle snabba på det hela.

Med andra gick vattnet av sig själv i köket, det gick ca 2 tim efter att värkarna startade, jag gick in direkt i den aktiva fasen. Från första värken var det ca 5 min mellan värkarna och när vi var på väg till sjukhus mellan 2-3 minuter mellan värkarna och så var det ända tillshon föddes.

Med trean gick vattnet på första värken!!! Jag blev chockad över första värkens intensitet, tappade nästan andan och sen var det nästan som en enda lång värk tills att han föddes, hade mkt korta pauser emellan ca 10-20 sekunder från allra första värken, mkt påfrestande och det var fruktansvärt jobbigt! med den smärtan och helt utan smärtlindring, vi hann inte til BB och jag är nu rädd för hur denna förlossning blir, men bara barnet mår bra! och att allt går bra.
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!