• Zoey83

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Bibi84 skrev 2016-05-03 13:49:59 följande:

HELT säkert tömningsdagen, det har jag haft på två av mina grav. förlossningen startade några dagar efter för mig.

Spännande .

Tömningsdagen..what?!

Men man äter ju mer, borde inte tömningsdagen vara dagen före??!

Fast min aptit har gått ner, äter bara för att jag vet att jag borde.

Vad nervös! jag blir när du skriver så där, känner mig inte!!! redo.
  • Zoey83
    Kristalii skrev 2016-05-03 14:10:28 följande:

Min mage är hopplös. Magen har strulat hela denna graviditet utan att jag ens ätit järntabletter. Jag har mest varit förstoppad men även haft dagar då jag fått springa på toa.

En graviditet är jag ganska säker på att jag hade en tömningsdag. Men de andra två inte. Så för min egna del skulle jag inte ta det som ett tecken på att förlossningen är på G. Men vi är alla olika!

Tack, tack blev lite mer lugnad nu. När jag tänker efter så har ju min mage vart i ibland hela graviditeten. Jag äter maxdos på järntabletterna och ibland har det vart förstoppad och hårt och sen plötsligt fått springa på toa som en galning.
  • Zoey83

Alltså, jag är ju i v.38+3 så fattar inte! varför jag inte känner mig redo?!

Jag och sambon har läst "Föda utan rädsla" tillsammans.

Väskan är packad.

Bilen står klar.

å, jag är ju i v.38+3 så fattar inte! varför jag inte känner mig redo?!

Jag och sambon har läst "Föda utan rädsla" tillsammans.

Väskan är packad.

Bilen står klar för avfärd.

T.o.m. kläder som jag ska åka dit i är utvalda.

• Zoey83
    Niyoh81 skrev 2016-05-02 23:23:16 följande:

Tul idag. Så härligt att se lill prinsen igen. Sist låg han på -15,6 % och nu låg han på -16.8 % men han följer sin kurva. Vikt mässigt uppskattades han till 1.3 kg..snittvikten ligger på 1.7 kg. Liten men naggande God <3 sen fick vi se han söta lilla puss mun :)

Våran trea låg också minus när vi gjorde TUL, han låg -15% I v.35, då sa läkaren att om han har gått mer minus vid nästa TUL så skulle de sätta igång mig tidigare. Men han var fortfarande -15% under nästa undersökning och då bestämde läkaren att låta honom komma när han var redo.

Han kom sååå snabbt!! Vi hann inte till förlossningen och tror det är därför som jag inte känner mig redo ännu för att föda.

Med detta barn har vi också fått gå på TUL men vid senaste TUL i v.36 så låg babyn på +2% så vi behöver inga flera TUL under denna graviditet.

Jag är förvånad! då alla våra barn har legat på minus!! förutom denna baby.
  • Zoey83
    RobzMarley skrev 2016-05-03 21:15:37 följande:

Jag har inte heller fattat att det kommer en bebis.. La sog bättre förra gången. Nu känns det jättekonstigt. Vet inte varför.

Ja, visst är det konstigt! att det känns så fast det är fjärde!

Det är som att man inte riktigt kan fatta att man kommer att bli fyrabarnsmamma!

Det är nu som familjen blir en "stor familj"
  • Zoey83
    killroy skrev 2016-05-14 05:49:57 följande:

Hej!

Nu var han här våran lilla fyra :) Jag fick tid för att komma in i onsdags vid kl 15, fick börja med att ligga med ctg fram till kl 16 ungefär och allt såg fint ut. Berättade att jag haft känningar i princip hela dagen och hoppades att de skulle hjälpa till.

Då det var så oerhört fullt på förlossningen så fick jag vänta länge på att gynekologen skulle undersöka mig och bestämma igångsättningsmetod, han var inte inne förrens vid 20 och då var jag öppen 4 cm med mjuk tapp.

När bm satte in den tampongliknande hormonstaven vid 20.30 så sa hon att hon kände en utbuktande hinna.Sakta men säkert började det kännas lite mer.

22.20 ringde jag på klockan för då ville jag testa att bada (som stod om i min journal, men efter att natt personalen (usk) frågat den nya bm (som jag ej hade hunnit träffa än) så fick jag tydligen inte bada med den i. Hon sa att bm var på väg men hade några till innan mig, kl var nog då 22.40.

När kl var 23.40 stod jag inte ut och ville ha åtminstone lustgas innan bm kunde komma. Då äntligen dök hon upp och skulle sätta ny ctg på mig.

Satt på sängkantrn och bad om lustgas men det fick jag inte innan kurvorna var gjorda. När hon skulle ta på mig de där resårbanden så kände jag att vattnet gick. Hon trodde inte först på mig, men fick ju se sen. Då hon tydligen hörde i min värk som jag fick då så förstod hon att det tryckte på neråt och bestämde då för att undersöka mig.

Så 23.50 undersöker hon och jag är då öppen bara 5 cm, blev såå besviken. Men hon börjar förbereda för att sätta nål för spinalen (som var bestämt sedan innan) och skulle ringa på narkosläkaren. Men upptäcker i mina värkar att det var nog försent för bedövning. Lustgasen är nu på max och klockan är någon minut över midnatt.

Klockan 00.13 är min lille prins på 49 cm och 2982 gram född!!

Rackarns bråttom hade han men han var duktig och slank förbi mammas svanskota utan att den knäcktes. Såå otroligt lycklig för det!

Stort grattis till er lille son!

Underbart att allt gick bra för er trots er otur med barnmorskan.

I vilken vecka föddes din son?

Njut nu och ha det så mysigt.
  • Zoey83

5/5 fick vi en pojke, 3335g och 50cm, helt perfekt!!

Dessutom hann vi med god marginal till förlossningen (denna gång) vilket var oerhört skönt!!

Jag hann få droppen (pga GBS) och vi fick en fantastisk!! barnmorska.

Vi hade förberett oss väl med en bok "föda utan rädsla" kan verkligen rekommendera den boken!!!

och med förlossningsbrevet med önskemål mm.

Jag klarade mig med bara lustgas, använde annars boll, gåstol, avslappning, andning, rösten och tankens kraft. Min sambo var ett fantastiskt stöd!!

Men så ont! det gör, blir alltid lika chockerad.

Denna gång spydde jag genom näsan när jag krystade ut honom (ursäkta äckel detalj).

Det var så skönt! när det var över.

Så fantastiskt!!! vad kvinnokroppen kan klara av alltså!!!

• Zoey83
    Zoey83 skrev 2016-05-03 12:26:00 följande:

Hur är era magar??

Min har vart helt kass idag, sprungit på toa en massa...har inget minne av att ha haft så här förut.

Det värsta är att det ska komma en och fixa färdigt vår toa idag och eftersom jag inte har nån aning om när så måste jag gå upp på toa hela tiden (bläää för trappor).

38+3 idag och natten har vart hemsk!

Så mycket sammandragningar under hela!! natten som stört nattsömnen, inte haft en sådan natt förr, hoppas kommande natt blir av bättre slag.

Nu ska jag rensa några lådor, sambon har snällt ställt dem så att jag kan sitta i soffan och rensa dem.

Haha, det var nog tömningsdagen!!!

Två dagar senare föddes han ju! 5/5 och dagen efter detta inlägg så gick ju vattnet, fast jag fick inga värkar då men fick ändå åka in eftersom de ville göra ctg-kurva och eftersom det gick så snabbt! med trean.

Kurvan visade bra så vi fick ta in på patienthotellet, nästa morgon satte det igång.

Det hela tog 6,5 tim från första värken, men då var de sega i början ca 10-15min mellan värkarna och de var korta värkar också, men när det väl satte igång gick det av bara farten!!

3335g och 50cm, född v.38+5.

Hela familjen älskar! vi vår fina lillebror.
  • Zoey83
    RobzMarley skrev 2016-06-01 19:16:51 följande:

MARTINA

MANONI

MANONI

MARTINA

Martina heter jag. Mamma till Julian 10, Adrian 8, och Sienna 3. Gravid med nummer 4, som beräknas komma i maj. Tillsammans med R, mannen i mitt liv. I augusti köpte vi vårt drömhus, ett gathus från 1912.

Den här bloggen handlar om oss. Mitt lite smått galna liv, barn, graviditet, inredning, renovering med mera.

MARTINA.MANONI @MARTINA.MANONI

ARKIV

Maj 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

Januari 2016

December 2015

KATEGORIER

Allmänt

Barn

Barnkläder

Graviditet

Inredning

Renovering

Träning

FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE

TISDAG, 31 MAJ, 2016, 12:53

Han är här! ??

Dagen innan han var beräknad hade jag ett extra besök hos barnmorskan inbokat. Jag bad om en hinnsvepning i hopp om att det skulle få igång det hela. Jag hade läst att om det ger effekt så sker det inom 48h så när onsdagen, BF-dagen, kom och gick kändes det ganska tröstlöst.

Så här länge hade jag aldrig varit gravid och jag försökte ställa mig in på att det kunde dröja två veckor till. Inte lätt när man fått höra att man skulle ta det lugnt innan för att det kunde sätta igång...

Men. Natten mellan onsdagen och torsdagen vaknade jag av vilket jag trodde var fler förvärkar. Som de jag fått veckan innan. Klockan var kvart över tolv och jag orkade inte ligga vaken och ta tiden om de ändå bada vara var förvärkar. Så jag gick upp, tog två alvedon och gick sen och la mig. Försökte sova men det gick inte. Jag märkte att de kom rätt regelbundet. Nu hoppades jag bara att det skulle öka i styrka och komma oftare. Klockan halv två gick jag upp och ställde mig i duschen. Då var det tio minuter mellan och de hade inte avtagit men inte heller blivit starkare. Efter en stund i duschen tänkte jag att jag inte kunde stanna där i all evighet. Utan om det nu är på gång så får jag försöka röra mig och gå runt lite så det hjälper till. Tio i två ringde jag förlossningen och sa att jag hade tio minuter mellan men att det var hanterbart. Hon svarade att de hade plats i Lund nu men att jag skulle ringa innan vi körde ifall det hann bli fullt. Liite panik då. Jag ville inte till Malmö, tyckte inte alls om det när vi var där sist. Men samtidigt var jag så rädd att det bara var förvärkar igen och att jag skulle bli hemskickad. Så vi avvaktar tänkte jag.

Tio minuter senare kände jag att det gjorde rejält ont nu. Kanske det var dags att väcka R ändå. Sagt och gjort. Ringde mamma som kom. Oc jag bara hoppades att det inte skulle dö ut nu när jag dragit upp alla. Men då gjorde det rätt ont och när jag tittade på klockan så var det 7 minuter mellan ungefär.

Väl i Lund tänkte jag att vi måste hålla igång detta. Så jag sa till R att vi går båda från parkeringshuset... Det tog en stund. Och nu kom nog värkarna med 3-5 minuters mellanrum. Så vi fick stanna hela tiden och så fick jag hänga över R.

02.45 är vi inskrivna och har fått ett rum. Det ska kopplas CTG och osv. Då kände jag att jag ville ha lustgas. De mätte inte så länge utan såg att det var regelbundet. Dags för undersökning och jag tror jag var öppen 5 cm. Jag minns inte, får fråga R om hans version senare.

Jag fick lustgas till min stora lycka. Den här gången hade jag tänkt stå upp och gunga och sen sitta på knä som sist med Sienna. Men när jag satte mig på kanten på britsen kände jag att det tryckte neråt. Lustgasen är fantastisk. Jag låg typ snett över britsen nu halvt på sidan och jag hörde den ena bm säga till R att han skulle hålla mig så jag inte trillade ner. Haha

Sen gick det rätt fort. Bm tittade igen och så säger hon "nu är det dags att föda barn".

03.44 kom han ut. Den känslan. Att få upp sitt barn på sitt bröst första gången. Den är obeskrivlig.

3902 g och 52 cm lång. Väldigt lik sin syster men lite rundare i ansiktet. Så han var ganska stor ändå! Men inte 5 kg iaf.

Dags att andas ut tänkte jag. Det tänkte inte barnmorskorna. Moderkakan ville inte släppa. De pressade och hade sig på magen vilket gjorde hemskt ont. Jag fick försöka krysta igen, vilket var svårt. De satte akupunktur nålar i mina lilltår. Det gjorde också ont. Som tur var fick jag ha lustgasen igen. Så jag kunde vara lite borta. Nålarna skulle visst hjälpa men. Efter ett tag kom den. Och de försökte pussla ihop den men hinnorna var ofullständiga så en läkare fick komma och bedömde att den var mycket svårbedömd. Jahapp. Men till sist så tyckte de att det nog var hela så de slapp söva mig och skrapa.

Sen trodde jag de var klara men nej. Då skulle det sys. Hur är det möjligt menade jag, det är FJÄRDE barnet. Det var möjligt.

Mitt i allt hade hjärtljuden gått ner och det hade blivit mer bråttom att få ut honom. Normalt håller man tillbaka lite mellan krystvärkarna så huvudet glider fram och sen lite tillbaka. Men nu var där inte tid till det så jag fick pressa på.

Så han kom ut ganska snabbt! Sen fick vi stanna kvar på förlossningen ganska länge. Hela tiden satt jag i sängen/britsen vilket mina fogar tog stryk av. Så sen kunde jag knappt gå på ett dygn. Det var hemskt.

Vi kom hem i fredags och det har varit fullt ös hela helgen med hela familjen. Julian, Adrian och Sienna vill alla tre hålla honom hela tiden. De är så stolta och har varit jätteduktiga. Men helgen har varit intensiv. Blommor, blombud, presenter och tårta och besök från mor- och farföräldrarna har lyst upp den extra.

R är fantastisk som fixat allt runtomkring och hemma.

Idag är jag och liten ensamma för första gången. Killarna åkte igår och Sienna är på förskolan.

Vi är i vår bubbla här. Jag håller på att vänja mig vid att det nu är fyra som vill ha sitt. Det är mycket. Men det är också helt fantastiskt.

111 LÄSARE GILLA KOMMENTARER

kommentar

Det verkar vara inställt det ...

Grattis!!! till killen.

Jättekul att få ta del av din förkossningsberättelse.

Hur mycket gick du över??
  • Zoey83
    Bibi84 skrev 2016-06-10 18:23:37 följande:

Grattis till 4:e man! :) Låter som det var tufft, men skönt att det äntligen är över så att du kan njuta nu. :)

Alltså, har era bm sagt att om man är öppen 3 cm så har man ingen slempropp kvar? Jag fattar inte....tycker att slemproppen går hela tiden, men om det inte är den, är det massa slemmiga flytningar då eller? 

Har varit väldigt trött idag, men inte fått sova något, så blir en lur nu tror jag. Jag har ju många gånger sagt att jag ska njuta ett glas vin, men bara inte varit sugen på det när kvällen kommit, men NU har jag tagit mig ett litet glas vitt och ligger i sängen för att somna lite till en film. hahaha...

Imorgon är det tjejkalas, eller rättaresagt disco för blivande 5 -åringen. Glasskakan och regnbågstårtan är klar, och självaste discokula är på plats och den har vi provat. så kalas kl 11-13 imorgon, så har vi resten av dagen att ta det lugnt på. :) Det bästa är nog att det bara kommer vara 6 tjejer, och så hennes två bröder. Lugnt och härligt kalas.

Drack du alltså medan du var gravid?
  • Zoey83

Jo, jag har också hört att det ska vara helt okej att dricka när man ammar, det är tydligen lika i bröstmjölken som i blodet och då är det ju fråga om promille. Har hört om detta av professor Agnes Wold(om det nu är så det efternamnet stavas)

Men sen har jag även hört att det kan vara dåligt för spädbarns nervsystem.

Någon forskare nämnde första tre månaderna att låta bli.

Så man blir ju rätt förvirrad! Alla säger olika.

Har aldrig vågat dricka med ettan och tvåan. Men med tredje barnet tog jag när han var ett år eftersom jag fyllde 30 år då. Men då ammade jag dagtid en gång och sen till kvällen så jag drack efter det! Så det kändes helt ok och han var ju över ett år då.

• Zoey83
    Niyoh81 skrev 2016-06-28 12:02:53 följande:

I morse 04.29 föddes våran lilla prins. Vi mår bra men blir litr omtumlande.

Kom in till fl vid 01.40 med värkar och blödning. Va öppen 4 cm. Bada å andades igenom värkarna.

Bm kände att hinnan var stor å pga att hon inte kunde känna huvudet gjorde de ett ul där de upptäckte att han låg i säte. Så blev bråttom till OP.

Men nu är han här hela 3088g å 50 lång. Världens finaste. <3

Åh vilken liten en, grattis!! till sonen och så skönt att allt gick bra.
  • Zoey83
    Niyoh81 skrev 2016-07-01 21:00:16 följande:

Va tror ni? Kommer Kian få bruna eller blåa ögon? Hans storebröder har bruna å mindes mig inte att jag såg deras pupill så tydligt som ja gör nu.

Igår vägde lilleman 2860 g gått ner ca 200 g bara.

Än sålänge har vi en väldigt nöjd och snäll bebis. Sover mycket å äter typ var fjärde 4. På nätterna äter han bara 1 gång. :) så förälskad i denna lilla varelse <3

Grattis! till lillkillen, söt!

Kom han för tidigt??

Jag tror att han kanske får bruna ögon fast en annan nyans. Sådär har mina barns ögon sett ut och de har bruna, äldsta sonen hade lite! ljusare och han har bruna ögon fast med grön spräckligt i.

Yngsta sonens ögon är ljusast hittills så får se hur de blir sen, se bild nedan.

• Zoey83

[quote=76778066][quote-nick]Mamacitaa skrev 2016-07-07 20:27:22 följande:[/quote-nick][/quote]

Vilken liten goding! Jätte söt.

• Zoey83
    Niyoh81 skrev 2016-07-03 01:25:22 följande:

Hihi så söt :)

Nä han kom en vecka innan bf. Vägde 3088 g då.

Spännande å se eftersom min man har blåa å ja bruna. Läste att de är då 50/50..skulle va kul om han fick blå :)

Tror inte att det är 50/50, brun är den dominerande färgen och vinner för det mesta över den blå/gröna om ena föräldern har bruna, om den brunögdes föräldrar dessutom har bruna ögon finns det ingen! chans för blå/gröna.

Är dock inte säker, många år sedan no-lektionerna på högstadiet där vi lärde oss om detta.
  • Zoey83
    Kristalii skrev 2016-07-02 21:36:59 följande:

Bus i blicken redan nu!

Min lilla myra har dragit på smilbanden några få gånger. Trodde det skulle vara mer vid det här laget. Jag har blivit nojigare och nojigare för varje barn... Är så rädd att det ska vara nåt fel.

Idag har vi haft en tuff dag. Myran var inte alls nöjd tidigt i morse och så fortsatte det. Först nu på kvällen det känns bättre igen.

Haha, ja en riktig liten buse är han.

Jag har blivit mycket nojigare nu plötsligt, har inte varit det med de andra.

Det jag är nojig över hela tiden är att han andas...ständigt när han sover måste jag kolla det...vågar inte fara iväg på husvagnssemester mm.

Har även haft mardrömmar om att han brutit nacken, att jag tappat honom, att stora syskonen råkat mosa honom, att vagnen rullat ner för brant berg mm.

Så jobbigt!
  • Zoey83
    Greifing skrev 2016-08-10 00:35:03 följande:

Vet inte om ni minns mig? Födde en flicka i v 23+1 i januari. Hon skulle ha kommit 25/5. Sist jag skrev vägde hon 1820 gram. Nu är hon hemma med oss sen slutet av maj. Mår som en prinsessa. Är alltså okorrigerat 6 månader och korrigerat 2,5 mån. Hon väger nu 5240 gram och är 56 cm lång. Helammas! Hon har inga men vad vi vet efter denna långa resa! Hon skrattar, jollrar och är en mycket glad flicka.

Är så stolt och nöjd över henne! <3 Ser att flera (nästan alla) fått bebisar! Stort grattis!

Här är en bild på henne:

Ja jag minns dig! Jag säger bara WOW!! Det är ju helt fantastiskt!!! Det är inte många som klarar sig i v.23. Jag var själv så rädd under denna graviditet att föda för tidigt, hade mkt sammandragningar genom hela graviditeten, en blödning i v.14 och falska värkar i v.19, men tack och lov kom han i v.38.

Det är sällan man hör att det går så bra för så pass tidigt födda, en sådan underbar solskens historia, jag gläds med er!

Och vilken sötnos ni fått, det var verkligen meningen att ni skulle få vara tillsammans.
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!