• HUSSAR

Hjälp med ölbryggning

Hejsan! Jag går i tankarna att brygga min egna öl! Och har lite frågor angående utrustning mm, jag har tänkt att bygga min egna utrustning själv, som jäskärl och allt därtill, mina frågor då, hur gör jag enklast en egen utrustning? Vad behövs, och vad bör jag göra? Går det använda en vanlig 5 liters saftdunk? (Ölet jag ska brygga kommer innehålla 4 liter) ja gott folk, vad behöver jag? :) tack på förhand! Mvh kim

• Svar på tråden Hjälp med ölbryggning
  • Anonym (Ölbryggarkvinnan)

Nej, du kan inte använda en vanlig saftdunk. Jäskärlet behöver ett jäsrör (vattenlås) för att luften ska komma ut, samt att inga bakterier kommer in. Det bästa är om du kan investera i ordentlig utrustning från t.ex Humlegården. Det du behöver är bland annat:
    - Desinfektionsmedel (hygien är A och O! Slarvar du med rengöring/hygien så kan din sats bli förstörd)
    - Hydrometer (vid kokning)
    - Maltkross
    - En STOR kastrull
    - Jäskärl i plast + jäsrör
    - Saftsil
    - Pumphävert
    - Kapsylerare + flaskor i mörkt glas + kapsyler

• HUSSAR

Okej, men i min Ica butik så finns lösa jäsrör att köpa, och hade då tänkt att montera det på saftdunken så att det blir samma effekt, pumphävert har jag hemma, samt hydrometer har jag hemma och kastrull, bara en fundering på om det skulle gå, har annars hittat ett kitt för 299 som det följer med allt. Kanske är bättre alternativ?

• Anonym (Ölbryggarkvinnan)
    HUSSAR skrev 2015-09-24 17:02:51 följande:

Okej, men i min Ica butik så finns lösa jäsrör att köpa, och hade då tänkt att montera det på saftdunken så att det blir samma effekt, pumphävert har jag hemma, samt hydrometer har jag hemma och kastrull, bara en fundering på om det skulle gå, har annars hittat ett kitt för 299 som det följer med allt. Kanske är bättre alternativ?

Jag har inte gjort det själv men om du gör ett hål och tillsätter en gummiring runt hålet så borde det sluta tätt. Glömde rekommendera en vörtkylare också för snabbare nedkylning efter kokning, men det är inget nödvändigt i början. Den skulle du kunna göra själv om du är lite händig (de är nämligen ganska dyra att köpa).
  • HUSSAR

Okej :) ska man koka upp vatten+humle och malt då till börja med? tack så länge för all hjälp "ölbryggarkvinnan" :) uppskattas!

• HUSSAR
    Anonym (Ölbryggarkvinnan) skrev 2015-09-24 15:33:24 följande:

Nej, du kan inte använda en vanlig saftdunk. Jäskärlet behöver ett jäsrör (vattenlås) för att luften ska komma ut, samt att inga bakterier kommer in. Det bästa är om du kan investera i ordentlig utrustning från t.ex Humlegården. Det du behöver är bland annat:

- Desinfektionsmedel (hygien är A och O! Slarvar du med rengöring/hygien så kan din sats bli förstörd)

- Hydrometer (vid kokning)

- Maltkross

- En STOR kastrull

- Jäskärl i plast + jäsrör

- Saftsil

- Pumphävert

- Kapsylerare + flaskor i mörkt glas + kapsyler

Anonym (Ölbryggarkvinnan) skrev 2015-09-24 21:40:24 följande:

Jag har inte gjort det själv men om du gör ett hål och tillsätter en gummiring runt hålet så borde det sluta tätt. Glömde rekommendera en vörtkylare också för snabbare nedkylning efter kokning, men det är inget nödvändigt i början. Den skulle du kunna göra själv om du är lite händig (de är nämligen ganska dyra att köpa).

Okej, får försöka fixa en på något vis, jo precis det borde funka. :)
  • HUSSAR

Nu har jag gjort hål i locket på dunken, samt satt dit en gummiring, nu ska själva jäsröret på plats, blir att inhandla en portable enkelspisplatta att koka på, (då jag kommer hålla till i ett varmgarage med ca 22gr) hävert är fixat, termometern till koket fixat, alkomätare ska inköpas, nu bara ingredienser kvar innan bryggning :) börjar nästa helg är det tänkt! Har ni några tips, säg dom!

• TapBatren

Utrustning för helmalstbryggning:

Mäsktunna:

2 st 30 liters jäshinkar i plast, stapelbara. Borra 200 1-2mm hål i botten på den ena. Borra ett 8 mm hål i sidan nära botten på den andra och tvinga 2 meter 10 mm PVC-slang igenom hålet. Sätt hinken med "silbotten" i den andra.

Använd denna tunna för att mäska i (hålla maltkross och hett vatten i 66 grader 1-2 timmar). Jag brukar mäska 5 kg krossad kornmalt med 15 liter 80 gradigt vatten i 1 timma, gröten ska hålla 66C, så mät med termometer. Efter en timme brukar jag hålla i 5 liter kokande vatten så att jag får upp maltgröten till 72C i en halvtimme.

Bryggkastruller att koka vört i, vatten för lakning m.m.

2 st 20 liters aluminiumkastruller på loppis, 20 kr/st.

Kokar vörten med humle i dem, värmer också lakvatten i dem.

Termometer 0-100C. Används vid mäskning.

Hydrometer 900 - 1200 g/liter och ett 100 ml mätglas, i början är man paranoid och vill kolla densiteten på vört, färdigt öl m.m.

En vörtkylare. Jag byggde en egen av 12 meter ihoprullade prisolrör i koppar, med VVS.anslutningar så jag kan koppla den på kökskranen när jag ska kyla den färdiga vörten. Jag brukar sila ner vörten direkt i jäshinken, lägga i kylaren, lägga locket på glänt och tokkyla vörten. till 18-20. Pitcha INTE jäst varmare än 20C, då får du estrar, aldehyder m.m. Över 32C dör jästen, i synnerhet lagerjäst.

Durkslag för att sila ifrån humlen när du ska hälla vörten för kylning i jästunnan

2 st 30 liter jäshinkar att jäsa i, med lock och jäsrör.

En "Greta" kapsylapparat när du ska tappa på flaska. 

Flaskor och kronkapsyler. 

Tips:

Börja brygga bitter/pale ale, med torrjäst (Safale US04 eller Safale S05), den är enklast och klart god. Håll dig under 20C, helst 18C, när du ska jäsa.

• TapBatren

Nybörjar-ale. Jag gör den fortfarande ofta, den ÄR god.

25 liter.

4500 gram krossad Viking Pale Ale kornmalt

500 gram krossad Viking Caramel 50 rostad kornmalt.

100 gram East Kent Golding kottar, ca 4% alfasyra.

1 paket Safale S05 jäst.

Mäska all malt 1 timme i 66C med 12 liter 80C vatten, kolla att tempen håller 65-67 på mäskaen, justera med kokande vatten och kallt vatten. 

Efter en timme, tillsätt kokande vatten till mäsken blir 72C. Låt stå 30 minuter.

Mäska ur och laka ur med 80C vatten till du fått 23-25 liter sötvört. Densiteten ska vara 1045-1050 g/liter, kolla med hydrometern (kompensera för temperaturen!).

Är vörten för svag (<1045 g/l) koka längre, är den över 1050 g/l späd med kokande vatten.

Koka 1 timme med 30 gram humlekottar. 

Koka ytterligare 5 minuter med 30 gram humlekottar.

Sila bort humlen från vörten, ner i jästunnan. Kolla densiteten, den ska vara runt 1045-1050, späd ner densiteten om det behövs.

Lägg i kylaren, slå på kylvatten och lägg locket på glänt, vörten är känslig för vildjäst och mjölksyrabakterier när den sjunker i temp. Rör om med en ren slev så att temperaturen blir jämn, nångång ibland. När tempen är 20C, ta ur kylaren, pitcha jästen, lägg på locket med jäsrör i, jäs 1 vecka i 18-20C.

Tappa om efter 1 vecka i ett rent desinficerat jäsfat. Jäs en vecka till.

Tappa på RENA desinficerade flaskor med 2 gram socker i botten på varje flaska, korka igen, och låt sockret jäsa bort så bildas det kolsyra på 7 dagar.

Viktigt - sug ALDRIG på slangar, hävertar m.m. Det finns mjölksyrabakterier i munnen, ölet surnar! 

Svar på tråden Hjälp med ölbryggning