• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • FruGrävling
    oliphant skrev 2015-10-29 13:39:24 följande:

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?

Ja jag som nästan aldrig har egen ägglossning o mens fick det nu i somras precis innan jag skulle påbörja Provera. Det var för tidigt för att påbörja sprutorna men innebar ju då att vi fick vänta till slutet av augusti. Och exakt samma hände nu inför FET - spontan mens vid en tidpunkt som skulle kunnat innebära återföring under just de fyra dagar vi är bortresta. Så himla typiskt - under snart två år har jag haft två spontana ägglossningar tidigare o nu inträffar det vid en tidpunkt jag absolut inte ville. Man kan ju tro att kroppen gör det för att jävlas med en.

Vi går privat så jsg vet inget om landstingets eventuella tidsgränser. Vad jag däremot vet är att där vi går (Nordic IVF i Göteborg) måste man göra eller påbörja? alla behandlingar inom 18 månader om man köpt ett tre pack.
  • oliphant
    FruGrävling skrev 2015-10-29 14:32:59 följande:

Ja jag som nästan aldrig har egen ägglossning o mens fick det nu i somras precis innan jag skulle påbörja Provera. Det var för tidigt för att påbörja sprutorna men innebar ju då att vi fick vänta till slutet av augusti. Och exakt samma hände nu inför FET - spontan mens vid en tidpunkt som skulle kunnat innebära återföring under just de fyra dagar vi är bortresta. Så himla typiskt - under snart två år har jag haft två spontana ägglossningar tidigare o nu inträffar det vid en tidpunkt jag absolut inte ville. Man kan ju tro att kroppen gör det för att jävlas med en.

Vi går privat så jsg vet inget om landstingets eventuella tidsgränser. Vad jag däremot vet är att där vi går (Nordic IVF i Göteborg) måste man göra eller påbörja? alla behandlingar inom 18 månader om man köpt ett tre pack.

Det är så trist när det blir så... Det är nästan så man kan börja tro att kroppen faktiskt motarbetar en.

Då kanske det är de jag har läst och blandat ihop det. Känns som jag har läst så mycket vid det här laget att jag inte har en aning om vart allt kommer ifrån.
  • hoppas72
    Linny83 skrev 2015-10-29 12:38:46 följande:

Då är vi två som ska göra äggplock imorgon :) Lycka till!

Hur gick det för dig idag?
  • hoppas72

Då är äggen utplockade, 3st. Förhoppningsvis blir det ett eller två att sätta in på måndag.

• Linny83
    hoppas72 skrev 2015-10-30 18:06:56 följande:
    Hur gick det för dig idag?
    Jo, det gick bra. Nu är man lite mörbultad och trött. Själva plocket gjorde inte så ont som jag trodde. Även om det såklart kändes.
    Hur gick det för dig?
  • hoppas72
    Linny83 skrev 2015-10-30 20:40:57 följande:

Jo, det gick bra. Nu är man lite mörbultad och trött. Själva plocket gjorde inte så ont som jag trodde. Även om det såklart kändes.

Hur gick det för dig?

Det gick bra. Lite mensvärk i magen bara. Men har inte behövt ta några värktabletter alls. Känns mig överraskande pigg idag faktiskt.
  • Iskristall

Tjejer ni som gjort äggplock, gick ni och jobbade efter eller ska man räkna med att vara "ledig" den dagen efter plocket?

Försöker förbereda mig mentalt, om ca 10 dagar ska jag på första läkarbesöket inför ivf

• HJohannesson

Hoppas det var riktigt bra ägg ni fick ut :)
    Blir det insättning imorgon?

Jag är på sprutdag 2, tycker redan det spänner i magen...
    Jag hade 15 äggblåsor i ena sidan och 9 i andra (som gick att se, gjorde ont när de skulle kolla) Fick låg dos på gonal f så inte alla mognar.
    Men det kan väl inte kännas än att äggen mognar ?
    Men annars så går det bara fint att ta sprutor.

• reginaw

Nu har vi äntligen fått datum för äggplock!

Var på kliniken igår för ultraljud och hade många äggblåsor samt att dom var i bra storlek.

Så på måndag ska vi ditt för äggplock, har tagit sprutor sen den 18e så äntligen är det dags.

Jag har mått ganska dåligt av alla sprutor så ska bli skönt att slippa dom nu, tar sista sprutan ikväll.

• cutepoison

Hej, 
    Jag testar att hoppa in här även om ni verkar ha skrivit ett tag (alltid svårt att hoppa in mitt i) men jag känner ett behov av att prata av mig. Vi gör vårt första IVF försök nu och har sprayat och sprutat ett tag nu. Har ÄP på tisdag 3/11. Var på sjukhuset igår och hon såg 8 äggblåsor på ena sidan och 7 på andra som var rätt stl. Hade också några som inte var riktigt med. Haft en låg dos på 100 enheter men det verkar ju ha fungerat i alla fall och jag har inte haft några biverkningar förutom värmevallning av sprayen.

Jag är väldigt nervös inför äggplocket och att sedan vänta 1,5 dag för att få veta om de befruktats. 

Det är ingen av er som träffar någon IRL och pratar? Vi hade en stödgrupp men alla hoppade av. Jag tycker det är jätte skönt att prata med andra som går igenom samma. Jag har en vän som jag träffar men förutom det verkar det som om många drar sig för det. Vi är väl olika. 

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november