• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Linny83
    hoppas72 skrev 2015-10-26 19:58:51 följande:
    Hej!

Jag är på sprutdag 6 idag. Var på VUL idag och allt ser bra ut. Skall tillbaka igen på onsdag och hoppas väl på ägguttag i helgen.
    Spännande :) Kan ni göra äggplock på en helgdag på din klinik? Eller blir det på fredagen?
  • Linny83
    oliphant skrev 2015-10-26 19:37:59 följande:
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet men håller tummarna för dig.
    Linny83 skrev 2015-10-26 18:05:42 följande:

Hej på er :) Jag ansluter mig gärna till denna grupp. Jag är på sprutdag 8. Idag blev det bestämt att ägguttag blir nu på fredag. Någon mer här som är i ungefär samma fas?

Välkommen hit!

Jag är på sprutdag 4 så är några dagar efter dig. Har du varit på första kontrollen än? Du kanske till och med har fått en preliminär dag för äp?
    Ja, vi var på Vul idag och det blir äggplock på fredag. Har du gjort vul än?
  • Cottiz

Hej, hänger på också...om jag får? Detta är min första IVF.

Korta protokollet gjord hos Carl von Linné kliniken i Uppsala.

Historia: Dotter (naturlig befruktning), 2012.

Förlöstes med urakut snitt, efter det följde en res av stora problem. Infektioner, cystor osv. Försökt aktivt skaffa barn i två år men inte funkat. Diagnosernas med endometrios maj i år. Opererat bort grava cellförändringar så vi fick skjuta upp IVF tankarna i våras.

Men nu...så är vi äntligen igång med syskonförsök! Hade ÄP i fredags, totalt 5 ägg, 3 omogna som kasserades (slängdes). 2 stycken befruktades och igår fick vi insatt 2 stycken 2-dagars embryon. Är på RD (ruvardag) 1 idag.

Ska bli spännande att följa er alla!

• hoppas72
    Linny83 skrev 2015-10-26 20:28:41 följande:

Spännande :) Kan ni göra äggplock på en helgdag på din klinik? Eller blir det på fredagen?

De kör på helgdagar också om det behövs. Jag får väl antagligen veta exakt dag på onsdag morgon.
  • hagnestahill
    oliphant skrev 2015-10-25 09:18:38 följande:
    Jag skulle tänka såhär kring lönen:

Hur pass viktig är lönen i förhållande till hur viktigt det är med ett jobb som du trivs med? Hur pass beroende är ni av pengarna som du förlorar på det nya jobbet? Hur många dagar har ni tänkt ta ut på en månad när ni senare har barn? Jag kommer inte att ta ut mer än max ca 12 dagar på en månad vilket skulle ge oss en marginell skillnad om jag tjänar mindre medans du kanske tar ut 7dagar i veckan och då blir såklart skillnad större. Så vad är viktigast för dig/er? Hur pass klarar ni er med en lägre lön? Och även om du väntar så kanske det ändå inte dyker upp ett jobb med samma lön som idag, skulle du då känna att du ångrar dig att du inte tog jobbet?
    Tack för ditt svar! Mycket bra tankar som hjälper mig i mitt beslut =)
  • malre

Hoppar in här jag med :)

Ska börja med sprutor nästa vecka, väntar på min mens. Ska bli spännande och lite skrämande också för den delen. Att bara få se ett + hade betytt mycket då jag aldrig ha upplevt det. Att få en bebis, ja det vet ni själva :) Så därför ser jag fram emot den här resan

• Iskristall
    malre skrev 2015-10-27 14:11:29 följande:

Hoppar in här jag med :)

Ska börja med sprutor nästa vecka, väntar på min mens. Ska bli spännande och lite skrämande också för den delen. Att bara få se ett + hade betytt mycket då jag aldrig ha upplevt det. Att få en bebis, ja det vet ni själva :) Så därför ser jag fram emot den här resan

Åh känner igen mig i det du skrivet. "Att bara få se ett plus hade betytt så mycket" Jag har heller aldrig fått uppleva det! Ser så fram emot att få sätta igång!

Lycka till!
  • Nmg

Hej! Känns som att vi har ganska lika. Förutom endo delen. Har också en dotter sen tidigare (naturlig bef) ska eventuellt påbörja ivf. Korta metoden hos CVL. Hur kändes ÄP? Fick du mycket morfin? Vilka sprutor började du med?

Hoppas att du får ett plus!

Cottiz skrev 2015-10-26 21:10:28 följande:

Historia: Dotter (naturlig befruktning), 2012.

Förlöstes med urakut snitt, efter det följde en res av stora problem. Infektioner, cystor osv. Försökt aktivt skaffa barn i två år men inte funkat. Diagnosernas med endometrios maj i år. Opererat bort grava cellförändringar så vi fick skjuta upp IVF tankarna i våras.

Men nu...så är vi äntligen igång med syskonförsök! Hade ÄP i fredags, totalt 5 ägg, 3 omogna som kasserades (slängdes). 2 stycken befruktades och igår fick vi insatt 2 stycken 2-dagars embryon. Är på RD (ruvardag) 1 idag.

• oliphant
    Linny83 skrev 2015-10-26 20:30:18 följande:

Ja, vi var på Vul idag och det blir äggplock på fredag. Har du gjort vul än?

Nej jag har första imorgon, ska bli spännande att se hur det går. Jag tar en låg dos av gonal-f så vet inte hur mycket jag kan förvänta mig? Jag tog första sprutan orgalutran igår, fy fan säger jag bara. Det var ingen rolig sak. Tjock nål och sedan så kliade det otroligt mycket. Har någon nått bra tips för att motverka bieffekterna?
    Cottiz skrev 2015-10-26 21:10:28 följande:

Nu är vi några stycken som går på linné. Spännande att ruva, håller tummarna för dig!
  • Tjorven1980

Igår kom äntligen min mens! 2,5 veckor sen....

Pratat med kliniken och spraystart den 15 november. Preliminärt ägglock under vecka 51. Så lättad att vi kommer hinna med ett försök innan jul.

Så spännande det känns nuGlad

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november