• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • oliphant

Jag har nu varit på första kontrollen och det gick inte riktigt som det var tänkt. Jag hade en blåsa som var väldigt stor och blir tvungen att avbryta första försöket. Istället blir det att ta ovitrelle nu och försöka själva, men det har jag inte så stora förhoppningar på att det ska fungera. Nästa gång blir det även långa protokollet för mig. Nu funderar jag bara på när vi ska börja, vi får börja i januari om vi vill men funderar på om det är bättre att vänta till mars? Jag pluggar också vid sidan om jobbet och i november nästa år ska vi ut på vfu och jag skulle gärna hinna med den innan jag går på ledighet. Samtidigt så kanske det inte tar sig på första försöket och då hinner vi knappt med något mer försök på våren. Hur hade ni tänkt?

• Tjorven1980
    HJohannesson skrev 2015-10-28 16:59:52 följande:
    Härligt! Jag har mått superbra när jg sprayat, lite svettattacker bara ;) jag blev nedreglerad på 1 vecka så ni hinner säkert ett försök innan jul! Spännande !!!
    Härligt att höra att du mått bra och att det gick så fort. Varit lite orolig över hur jag ska må under spraytiden. Läst lite för mkt här på familjeliv tror jag om hur dåligt vissa mår och överstimuleringar osv.

Nu känner jag mig lite lugnare då jag suttit och lusläst bipacksedeln och pratat med barnmorskan om behandlingen. Lite svettattacker och lite huvudvärk kan jag leva medGlad

• malre
    oliphant skrev 2015-10-29 10:36:26 följande:

Jag har nu varit på första kontrollen och det gick inte riktigt som det var tänkt. Jag hade en blåsa som var väldigt stor och blir tvungen att avbryta första försöket. Istället blir det att ta ovitrelle nu och försöka själva, men det har jag inte så stora förhoppningar på att det ska fungera. Nästa gång blir det även långa protokollet för mig. Nu funderar jag bara på när vi ska börja, vi får börja i januari om vi vill men funderar på om det är bättre att vänta till mars? Jag pluggar också vid sidan om jobbet och i november nästa år ska vi ut på vfu och jag skulle gärna hinna med den innan jag går på ledighet. Samtidigt så kanske det inte tar sig på första försöket och då hinner vi knappt med något mer försök på våren. Hur hade ni tänkt?

Tråkigt att dte inte gått så bra den här gången.

Jag tänker så här; det finns ingen perfekt tid för att skaffa barn. Det kommer alltid vara något som kommer i vägen/får mindre tid. Det gäller att känna efter vad man vill prioritera. Då jag inte är så väldigt ung längre, så tycker jag att allt annat får stå tillbaka nu. Det är bebis som är prio 1 i våra liv.
    Det är väldigt svårt att ge input på hur nån annan borde göra, du vet bäst vad som känns rätt för dig/er. Man får lite på sin magkänsla lite.

Lycka till (det kanske tar sig ändå) och jag hoppas du finner ut vad som känns bäst för dig
  • lilsis

Hur stor?

Jag väntar inte utan kör på. Har väntat nog.
  • Linny83
    hoppas72 skrev 2015-10-28 21:21:37 följande:

Det blev bara 7 sprutdagar för mig. Idag var jag på VUL och då bestämdes det om äggplock redan på fredag. Wow!! Har tagit äggmognadssprutan och laddar upp för fredagen.

Nervös är bara förnamnet. 12 år sedan sist.. och nu är det dags igen.

Då är vi två som ska göra äggplock imorgon :) Lycka till!
  • Nmg

Okej låter bra. Jag ska börja med 225

lilsis skrev 2015-10-29 03:18:25 följande:

Ja, 300ie och inga biverkningar.

• FruGrävling

Vi råkade ut för exakt samma scenario vid vårt första försök i maj. Sen fick vi vänta till augusti pga sommarstängt på kliniken, och slutligen blev det september pga när min mens kom.

Jag fick göra ytterligare ettförsök med korta protokollet men med högre dos och blev då istället överstimulerad så någon återföring blev det aldrig då heller. Förhoppningsvis ska vi kunna göra vår första frysåterföring nu i mitten av november dvs 6 mån efter vårt första avbrutna försök.

Med det vill jag säga att man vet aldrig vad som händer när man gör ivf och det är lätt att bli fördröjd av olika (ofta ofrivilliga) skäl. Alla får ju naturligtvis själv bestämma vad som är rätt för dem men jag skulle inte frivilligt skjuta på ett försök.
  • oliphant

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

lilsis skrev 2015-10-29 12:36:51 följande:

Hur stor?

Jag väntar inte utan kör på. Har väntat nog.

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.
    FruGrävling skrev 2015-10-29 13:01:14 följande:

Vi råkade ut för exakt samma scenario vid vårt första försök i maj. Sen fick vi vänta till augusti pga sommarstängt på kliniken, och slutligen blev det september pga när min mens kom.

Jag fick göra ytterligare ettförsök med korta protokollet men med högre dos och blev då istället överstimulerad så någon återföring blev det aldrig då heller. Förhoppningsvis ska vi kunna göra vår första frysåterföring nu i mitten av november dvs 6 mån efter vårt första avbrutna försök.

Med det vill jag säga att man vet aldrig vad som händer när man gör ivf och det är lätt att bli fördröjd av olika (ofta ofrivilliga) skäl. Alla får ju naturligtvis själv bestämma vad som är rätt för dem men jag skulle inte frivilligt skjuta på ett försök.

Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?
  • lilsis
    oliphant skrev 2015-10-29 13:39:24 följande:

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.
    FruGrävling skrev 2015-10-29 13:01:14 följande:

Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?
    Det enda gränsen jag har läst om är åldergränsen för IVF alls över huvud taget.
  • hoppas72
    Linny83 skrev 2015-10-29 12:38:46 följande:

Då är vi två som ska göra äggplock imorgon :) Lycka till!

Detsamma!!!
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november