• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • lilsis
    reginaw skrev 2015-11-01 22:15:15 följande:

Får man veta vid besöket hur många ägg dom "får fram"?

Har ÄP imorgonbitti och börjar bli väldigt nervös. Känns som att jag kommer få lite sömn inatt :(

Ja man brukar få veta antalet ägg innan man går hem.

De flesta kliniker berättar även fortlöpande hur många som befruktats etc.
  • reginaw
    lilsis skrev 2015-11-02 01:53:06 följande:

Ja man brukar få veta antalet ägg innan man går hem.

De flesta kliniker berättar även fortlöpande hur många som befruktats etc.

Okej, nu känns det lite bättre. Nu är det inte långt kvar!
  • Nmg

Lycka till idag !

reginaw skrev 2015-11-02 05:20:31 följande:

Okej, nu känns det lite bättre. Nu är det inte långt kvar!

• reginaw
    Nmg skrev 2015-11-02 06:49:50 följande:

Lycka till idag !

Tack <3 Är på plats nu och har fått en infart för smärtstillande. Ett par innan oss! Så jäkla nervös..

• reginaw

Nu är det gjort!

Dom fick ut 11 ägg, vilket jag tror är bra!?

Nu blir det att vila och invänta information om resterande steg.

Nu hade jag väldigt ont innan ingreppet pga att jag hade så många blåsor samt att jag har väldigt låg smärttröskel, men jag önskar inte ens den här smärtan till min värsta fiende. Jag har aldrig varit med om en liknande smärta i hela mitt liv. Ville typ sparka gynekologen i ansiktet för det gjorde så ont.

Bröt ihop totalt när vi kom till rummet och börja storböla.

Men nu är det gjort och jag hoppas innerligt att jag aldrig mer behöver gå igenom detta igen!

• malre
    reginaw skrev 2015-11-02 09:56:30 följande:

Nu är det gjort!

Nu hade jag väldigt ont innan ingreppet pga att jag hade så många blåsor samt att jag har väldigt låg smärttröskel, men jag önskar inte ens den här smärtan till min värsta fiende. Jag har aldrig varit med om en liknande smärta i hela mitt liv. Ville typ sparka gynekologen i ansiktet för det gjorde så ont.

Men nu är det gjort och jag hoppas innerligt att jag aldrig mer behöver gå igenom detta igen!

Usch då det låter jobbigt. Ta hand om dig och vila massor, unna dig nått gott. Förhoppningsvis slipper du göra detta igen!

Kul för en annan som bara är i startgroparna, får hoppas det går bättre för min del.
  • reginaw
    malre skrev 2015-11-02 10:12:02 följande:

Usch då det låter jobbigt. Ta hand om dig och vila massor, unna dig nått gott. Förhoppningsvis slipper du göra detta igen!

Kul för en annan som bara är i startgroparna, får hoppas det går bättre för min del.

Blir raka vägen hem till soffan alternativt sängen och bara vila!

Jag tror nog att det går bättre för dom flesta så du behöver inte oroa dig :)
  • ina

Jag gjorde äggplock i fredags och tyckte knappt att det kändes alls. Fick inget lugnande utan det gick jättebra, låg och snackade med sköterskan som var jättesnäll =) Så det är nog väldigt olika hur det upplevs, och ffa om man är spänd/nervös innan vilket jag inte var. De fick ut 8 ägg varav 7 blev befruktade och odlas till på onsdag. 

Däremot har jag haft väldigt ont i magen och väldigt svullen sedan plocket men det beror nog främst på att jag är laktosintolerant och ska äta bisolvon som innehåller laktos fram till onsdag =/ Så jag kom inte undan besvär ändå haha! 

Vi fick ett jättebra bemötande och omhändertagande på linnékliniken! Rekommenderas!

• Nmg

Det lät ju verkligen hemskt !! Hoppas mitt blir lindrigare. Hur mår du nu?

reginaw skrev 2015-11-02 09:56:30 följande:

Nu är det gjort!

• Nmg

Ditt ÄP lät mycket trevligare. går oxå på CVL hoppas mitt oxå blir bra

ina skrev 2015-11-02 10:46:12 följande:

Jag gjorde äggplock i fredags och tyckte knappt att det kändes alls. Fick inget lugnande utan det gick jättebra, låg och snackade med sköterskan som var jättesnäll =) Så det är nog väldigt olika hur det upplevs, och ffa om man är spänd/nervös innan vilket jag inte var. De fick ut 8 ägg varav 7 blev befruktade och odlas till på onsdag. 

Däremot har jag haft väldigt ont i magen och väldigt svullen sedan plocket men det beror nog främst på att jag är laktosintolerant och ska äta bisolvon som innehåller laktos fram till onsdag =/ Så jag kom inte undan besvär ändå haha! 

Vi fick ett jättebra bemötande och omhändertagande på linnékliniken! Rekommenderas!

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november