• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • lilsis

Klart att man är gravid efter ET och FET!

Sen om det fortsätter vara så är ju en annan femma.

Vi började i februari 2013, så det är ju ett tag sedan.

Jag berättar utan urskiljning, det är lättast för mig, orkar inte försöka vara tyst. Jobbet är informerat eftersom jag den hör veckan har behövt gå i från med kort varsel, har valt timpermis och nästa vecka sjukskrivning eftersom man inte får köra på äp-dagen och sedan lär jag både ha ont och vara för tankspridd för att räknas som trafiksäker.

• FruGrävling
    HJohannesson skrev 2015-10-14 17:42:38 följande:

Vad många som blivit överstimulerade nu! Tråkigt!

Hur mår du?

Jag mår helt bra nu (äp var 4:e september). Faktum är att jag mått bra hela tiden. Då de såg redan tidigt att jag hade många äggblåsor på gång så bestämdes det tidigt att det fick bli totalfrys. Därför fick jag också byta äggmognadssprutan till Suprefact (en fördel med korta protokollet, funkar inte om man gör långa då suprefact är samma ämne som nässprayen man tagit för nedregleringen). Om man tar suprefact så slipper man hcg och på så vis mår man oftast ganska bra och slipper överstimuleringssymtomen.
  • Tjorven1980

Igår var vi till BM och fick information om medicinerna och hur sprutorna ska tas.

Liten miss i kommunikationen mellan vår läkare och oss på vårt sista läkarbesök. Vi har fått alla mediciner utskrivna och doser är bestämt, preliminärt äggplock vecka 49 tydligen. Ska börja spraya på cykeldag 21. Denna info hade inte vår läkare delgett oss. Men men, så kan det bli. Nu vet vi juGlad

Nu väntar jag på min mens som lyser med sin frånvaro. Väntade att den skulle ha kommit på torsdag eller fredag. Såklart är den försenad när man för en gång skull vill att den ska komma....

• irrbloss_83
    Tjorven1980 skrev 2015-10-17 10:44:27 följande:

Igår var vi till BM och fick information om medicinerna och hur sprutorna ska tas.

Liten miss i kommunikationen mellan vår läkare och oss på vårt sista läkarbesök. Vi har fått alla mediciner utskrivna och doser är bestämt, preliminärt äggplock vecka 49 tydligen. Ska börja spraya på cykeldag 21. Denna info hade inte vår läkare delgett oss. Men men, så kan det bli. Nu vet vi juGlad

Nu väntar jag på min mens som lyser med sin frånvaro. Väntade att den skulle ha kommit på torsdag eller fredag. Såklart är den försenad när man för en gång skull vill att den ska komma....

Häftigt! Vi kommer följas åt då verkar det som. 
    Vi ska börja stimulera runt 15-17/11 beroende på när mensen behagar komma den månaden, för sen planerat äggplock och förhoppningsvis också ET v 49. 

Håller tummarna för oss bägge två! :)
  • HJohannesson
    Tjorven1980 skrev 2015-10-17 10:44:27 följande:

Haha min mens dök upp 4-5 dagar senare när jag skulle börja spraya, så klart!!

Jag har sprayat 4 dagar nu, mår fortfarande helt som vanligt!
  • JCW81

Hej!
    Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

• HJohannesson
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!
    Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

Du har inte gjort utredning ännu? Då är ivf långt borta :)

Jag hade ont som fasen när jag gjorde spolning, men jag har förstått att det är ovanligt!

Vi betalar inget för ivf, förutom för läkarbesöket (100kr?) och medicinerna (Max 2000kr)
    I vårt landsting har man rätt till 3 betalade försök!
  • stajlish
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!

Ja, äggledarspolningen var ingen höjdare för mig heller.. gjorde skitont.. men det är ju olika för alla, samt att det som är bra med det är att det går fort :)
  • JCW81

Vi gjorde en utredning på RMC i Malmö 2014, och de journalkopiorna hade vi med oss på mötet igår. Samt att jag lämnat blodprov innan till kliniken där man såg att jag har ägg och att de gjorde ett vul på mig. Så tror inte att IVF ligger så långt bort ändå om vi bestämmer oss för att göra det. 

• lilsis

Spolade livmodern och då även den kvarvarande äggledaren. Kändes inget.

Om en timme är det dags för Pregnyl.

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november