• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • ina

Hej!

Jag hoppar också in här! Är igång med vår första IVF på sprutdag 3 (kör korta protokollet) och har vul på torsdag. Spännande och nervöst! Vi har en liten kille på drygt 1,5 år som blev till genom insemination (5e försöket) men nu gör vi privat finansierad IVF för att slippa hålla på och försöka lika länge. Bor i Nyköping men kommer göra äggplock och återföring på linnékliniken.

Hur tänker ni ang sjukskrivning dagarna efter äggplock och återföring? Man ska ju kunna "leva som vanligt" vad jag förstått men hur mår man egentligen? Orkar man göra ett bra jobb? (Jobbar inom vården)

Känns bra att vi är flera som kan följa och stötta varandra! Jag hade stor glädje av familjeliv när vi kämpade med sonen också ????

• HJohannesson
    lilsis skrev 2015-10-19 17:21:13 följande:

Orgalutran tar man för att kroppen inte ska ägglossa spontant. Så den får alla.

Äp idag. 4 ägg innan de räknat färdigt, vet inte slutresultatet.

Gjorde ont men inte outhärdligt. Mest ont på vänster ner de tryckte undan myomet.

Vad skönt att det var uthärdligt! Det är ju ganska oroande det där med äp... Men de första verkar tycka att det ändå är ok!
    Tog det lång tid att genomföra?

4 ägg! Hade du lika många äggblåsor eller fler? Hoppas att alla blir befruktade!

Vilken spruta tar man för att äggen ska mogna? Vilken dålig koll jag har. Borde inte få göra ivf haha!
  • HJohannesson
    ina skrev 2015-10-19 21:46:43 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här! Är igång med vår första IVF på sprutdag 3 (kör korta protokollet) och har vul på torsdag. Spännande och nervöst! Vi har en liten kille på drygt 1,5 år som blev till genom insemination (5e försöket) men nu gör vi privat finansierad IVF för att slippa hålla på och försöka lika länge. Bor i Nyköping men kommer göra äggplock och återföring på linnékliniken.

Hur tänker ni ang sjukskrivning dagarna efter äggplock och återföring? Man ska ju kunna "leva som vanligt" vad jag förstått men hur mår man egentligen? Orkar man göra ett bra jobb? (Jobbar inom vården)

Känns bra att vi är flera som kan följa och stötta varandra! Jag hade stor glädje av familjeliv när vi kämpade med sonen också ????

Hej och välkommen :) äggplock måste man ju vara sjukskriven men jag har tänk att jobba återföringsdagen om jag har arbetsdag då :)

Sen kan man ju ha ont dagen efter äp. Men det får man ta som det kommer tänker jag! När har du äp?
  • ina
    HJohannesson skrev 2015-10-19 21:53:03 följande:

Hej och välkommen :) äggplock måste man ju vara sjukskriven men jag har tänk att jobba återföringsdagen om jag har arbetsdag då :)

Sen kan man ju ha ont dagen efter äp. Men det får man ta som det kommer tänker jag! När har du äp?

Egentligen var det beräknat till v 45 men fick mensen tidigt så blir nog redan nästa vecka! Beroende på hur många sprutor det blir. Vet nog mer efter torsdag. Men ja, jag får väl ta det som det kommer! Tänker att jag hellre tar det lite för lugnt än tvärtom..
  • lilsis
    ina skrev 2015-10-19 21:46:43 följande:

Hej!

Jag sjukskrev mig hela den här veckan, äp igår och jag har ont idag också, hade inte kunnat jobba.

ET gör inte ont men jag vill nog ligga på rygg ett tag :p Tänkte tävla min ponny på lördag men vi får se.
  • lilsis
    HJohannesson skrev 2015-10-19 21:50:42 följande:

Vad skönt att det var uthärdligt! Det är ju ganska oroande det där med äp... Men de första verkar tycka att det ändå är ok!

Tog det lång tid att genomföra?

4 ägg! Hade du lika många äggblåsor eller fler? Hoppas att alla blir befruktade!

Vilken spruta tar man för att äggen ska mogna? Vilken dålig koll jag har. Borde inte få göra ivf haha!

Runt 10 blåsor bör det ha varit. Det var 2 + 7 i onsdags och de tömde tre på den som hade fyra i onsdags. Men Ackis är överlag dåliga på att informera...

Själva "ingreppet" tar typ tio minuter, man får lugnande innan (kände inte så mkt av det) och lokalbedövning i livmodern, känns ungefär som hos tandis och sen smärtstillande genom infart och gör det ont säger man till så får man mer i infarten.

De två sticken i livmodern när de plockade kändes men inte alls mycket.

Pregnyl, ovitrelle och suprefact är olika ägglossningssprutor.
  • hoppas72

Hej alla! Jag hoppar in som ny här och hoppas det är ok.

Jag gjorde en IVF 2003 som lyckades på första försöket och jag har nu en underbar son som snart fyller 12. Jag har nu en ny partner och vi skulle så gärna vilja ha ett gemensamt barn. Jag fyller 43 år om några månader så det känns lite som det brinner i knutarna. Därför har allt satts igång väldigt fort och snart sätter vi igång vår behandling.

Vi skall köra det korta protokollet och idag kom min mens. Imorgon skall jag in på VUL för att se när jag kan börja med sprutorna.

• oliphant
    lilsis skrev 2015-10-20 06:47:06 följande:

Runt 10 blåsor bör det ha varit. Det var 2 + 7 i onsdags och de tömde tre på den som hade fyra i onsdags. Men Ackis är överlag dåliga på att informera...

Själva "ingreppet" tar typ tio minuter, man får lugnande innan (kände inte så mkt av det) och lokalbedövning i livmodern, känns ungefär som hos tandis och sen smärtstillande genom infart och gör det ont säger man till så får man mer i infarten.

De två sticken i livmodern när de plockade kändes men inte alls mycket.

Pregnyl, ovitrelle och suprefact är olika ägglossningssprutor.

Vad skönt att ha äp avklarad. Jag längtar tills vi är där. Nu är det väntan på mensen för oss så vilket borde vara vilken dag som helst sedan börjar vi med sprutorna på troligtvis den andra dagen.

Tråkigt att ackis är dåliga på att informera, man vill ju vara uppdaterad om vad som händer.
  • oliphant
    hoppas72 skrev 2015-10-20 17:33:15 följande:

Hej alla! Jag hoppar in som ny här och hoppas det är ok.

Jag gjorde en IVF 2003 som lyckades på första försöket och jag har nu en underbar son som snart fyller 12. Jag har nu en ny partner och vi skulle så gärna vilja ha ett gemensamt barn. Jag fyller 43 år om några månader så det känns lite som det brinner i knutarna. Därför har allt satts igång väldigt fort och snart sätter vi igång vår behandling.

Vi skall köra det korta protokollet och idag kom min mens. Imorgon skall jag in på VUL för att se när jag kan börja med sprutorna.

Välkommen hit! Då är ni några med erfarenhet här, det känns tryggt för en nybörjare som jag.

Hur gick det för dig? Börjar du med sprutorna nu på en gång?
  • hoppas72
    oliphant skrev 2015-10-21 09:04:47 följande:

Välkommen hit! Då är ni några med erfarenhet här, det känns tryggt för en nybörjare som jag.

Hur gick det för dig? Börjar du med sprutorna nu på en gång?

Tack!Det såg jättebra ut och jag börjar med sprutan ikväll. ?
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november