• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Nmg

Bra med en tråd som är aktuell! Hoppar in här. Jag ska oxå börja med ivf. ska på info i veckan och ska som det ser ut nu börja med sprutor på mensen som kommer i slutet av november och prel äp är v 48. Dock kommer detta säkert ändras då vi inte ens börjat än. Jag valde att köra korta metoden. De hade skickat remiss för långt protokoll men jag ville ha korta och de tyckte det var ok. Är verkligen helt emot att experimentera med min kropp så kan jag göra det kortare så gör jag det. Känns riktigt tungt nu, är mest ledsen hela tiden känns det som. De hittade inget fel på oss i utredningen, hade känts mycket lättare att göra ivf om det faktiskt var nåt fel man hade hittat.

• lilsis
    Tjorven1980 skrev 2015-10-18 13:26:47 följande:

Vi går också på linne, påbörjade en utredning på mama mia men tyckte inte att de var bra och bytte därför till linne. I och med att vi gjort utredningen där och ett antal försök med letrozole valde vi att fortsätta där även med ivf. Är även du från Stockholm?

[/

Bor i Uppsala. Valde Linne för att jag gissade att det skulle ta längre tid att få komma till Ackis.

Ackis har ingen kö heller :)
  • lilsis
    HJohannesson skrev 2015-10-18 11:55:42 följande:

Har lite dålig koll, vad är pregnyl? :)

Ägglossningsspruta :) Finns några olika.
  • HJohannesson
    lilsis skrev 2015-10-19 10:03:51 följande:
    Ägglossningsspruta :) Finns några olika.
    Ja :) då är det äggplock nu?
  • reginaw

Nu behöver jag lite hjälp och stöd

Fick precis ett samtal och blev erbjuden en fast tjänst på 75% och kommer som det ser ut att börja redan nästa måndag.

Tog första hormonsprutan igår och vill helst inte avsluta behandling men känns så fel och börja nytt jobb och bli gravid på en gång om vi lyckas på första försöket.

Hur skulle ni ha gjort?

• hagnestahill
    reginaw skrev 2015-10-19 14:17:31 följande:

Fick precis ett samtal och blev erbjuden en fast tjänst på 75% och kommer som det ser ut att börja redan nästa måndag.

Tog första hormonsprutan igår och vill helst inte avsluta behandling men känns så fel och börja nytt jobb och bli gravid på en gång om vi lyckas på första försöket.

Hur skulle ni ha gjort?

Hej!

Befinner mig i en liknande situation som du. Jag har precis blivit erbjuden ett nytt jobb och samtidigt har 2 års väntan på barn äntligen lett fram till att vi "oturligt" nog ska börja med vår första IVF om ett par dagar.

Tänker så här: Eftersom jag inte vet hur framtiden blir eller hur lång tid det tar innan jag blir gravid (kan ju ta många många försöka med IVF och har redan dragit ut i 2 år) tänker jag inte missa en chans att gå vidare i livet, bara för att det är lite otajmat.

Livet händer, man kan inte alltid styra det, ta jobbet! Blir du gravid snabbt, grattis. Om inte, vilken tur att du fick det där nya jobbet, då kan du njuta av det ett tag och ta nya tag med barnförsöken i den takt du tycker passar.
    Hellre ångra att man prövade än ångra att man tackade nej till en chans.

För min del är det i alla fall lättare att byta jobb nu innan jag fått barn än efter, så därför kommer jag att tacka ja till detta jobbet även om vi ska börja försöka få barn via IVF. Jag är i alla fall inte gravid när jag tackade ja, så behöver inte ljuga om det.

Ta chansen!
    Grattis till jobbet!
  • FörstaIVF

Hej!

Jag var på VUL i fredags och hade då ca 14 mindre äggblåsor runt 9-10 mm. En blåsa var 14 mm. Idag när jag var på min andra koll så hade blåsorna i stort sett inte växt nånting men läkaren hittade nu ca 25 stycken istället?!
    Hade hoppats att man hade kommit såpass långt att man kunde boka tid för äggplock men icke....istället ska jag fortsätta på 112,5 IE och komma tillbaka på onsdag igen. Dom ville inte höjda dosen för dom var oroliga för en överstimulering. Är orolig nu för att allting måste avbrytas eller hur längre kan man hålla på och "småspruta"..?? Någon som vet?

• reginaw
    apelsinpress skrev 2015-10-19 14:43:13 följande:

Hej!

Befinner mig i en liknande situation som du. Jag har precis blivit erbjuden ett nytt jobb och samtidigt har 2 års väntan på barn äntligen lett fram till att vi "oturligt" nog ska börja med vår första IVF om ett par dagar.

Tänker så här: Eftersom jag inte vet hur framtiden blir eller hur lång tid det tar innan jag blir gravid (kan ju ta många många försöka med IVF och har redan dragit ut i 2 år) tänker jag inte missa en chans att gå vidare i livet, bara för att det är lite otajmat.

Livet händer, man kan inte alltid styra det, ta jobbet! Blir du gravid snabbt, grattis. Om inte, vilken tur att du fick det där nya jobbet, då kan du njuta av det ett tag och ta nya tag med barnförsöken i den takt du tycker passar.

Hellre ångra att man prövade än ångra att man tackade nej till en chans.

För min del är det i alla fall lättare att byta jobb nu innan jag fått barn än efter, så därför kommer jag att tacka ja till detta jobbet även om vi ska börja försöka få barn via IVF. Jag är i alla fall inte gravid när jag tackade ja, så behöver inte ljuga om det.

Ta chansen!

Grattis till jobbet!

Förstår hur du menar.

Ska även tillägga att jag är timvikarie på ett ställe som jag stormtrivs på och jobbar nästan 50% i månaden sen går jag på a-kassa resterande tid.

Känns mindre kul att gå ifrån ett ställe där man trivs så himla bra!
  • lilsis
    reginaw skrev 2015-10-19 14:17:31 följande:

Hur skulle ni ha gjort?

Ta jobbet förstås.
  • lilsis

Orgalutran tar man för att kroppen inte ska ägglossa spontant. Så den får alla.

Äp idag. 4 ägg innan de räknat färdigt, vet inte slutresultatet.

Gjorde ont men inte outhärdligt. Mest ont på vänster ner de tryckte undan myomet.

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november