• TwinkyIVF

IVFare i Stockholm?

Några fler från Stockholm som gör IVF? vi har precis fått puss efter ruvningen!

Vore kul att följa varandra!

• Svar på tråden IVFare i Stockholm?
  • Susodus
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 23:40:38 följande:

Nja inte så farligt faktiskt. Hon är ju färdigutvecklad men kommer att ha svårt att behålla värme själv och därför behöver va på neo ett tag. Klarar jag av att ha henne i magen till v 35+0 behöver hon inte ens neo längre och jag får flyttas tillbaka till Stockholm.

Skönt att du är på rätt plats. Som du säger, hon är ju färdig och ska bara tjocka till sig. Har ett par vänner som födde både 6 och 8 veckor för tidigt och det gick jättebra. Om det blir snitt så var inte rädd, har gjort båda varianterna och det var mycket positiv upplevelse. Se till att mannen smugglar in lite god mat också!
  • Susodus
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 18:13:01 följande:

Ett steg framåt... Fick brev från Karolinska om att de mottagit remissen från vår klinik. Nu är det bara 4-6 veckors handläggning innan nästa brev där de meddelar kötid... Nåja, snart är det sommar!

Ägnar mig väldigt mycket åt mig själv just nu. Säger nej till det jag inte vill, har bokat spabehandling tre veckor på rad och försöker återfå lugnet.

Skönt, du kommer säkert igång till hösten och har inte "förlorat ngn tid" då klinikerna har stängt ändå. Bra att du tar hand om dig, låter mycket sunt. Nu behöver du inte känna stress och kan ha en lång skön sommar med vänner och gott vin.

Jag "tvingade i" mannen fertilitetshöjande vitaminer under tiden vi hade paus. Det tar ca 2 mån innan effekten tar sig. Finns paket för 379kr på: www.graviditetskollen.nu/produkter/for-manlig-fertilitet/manliga-fertilitetspaket/manligt-fertilitetspaket

Vet inte om det hjälpt men vi fick iaf bättre graviditetsutfall, från gravid försök 6 till varannat. Jag tänkte iaf att det inte skadar att testa, det är ändå i spermiekvaliteten vårt problem ligger. Han har fortfarande låg produktion men kanske de som fanns var starkare (?)

Ring på måndag till dem som utfärdat brevet och hör om kötid och vårdgaranti, kan de inte svara så ringer du om 6-8 veckor igen då du fått din köplats. Fråga då om de 6-8 veckorna räknas in i de 3 månaderna. Glöm inte att ta ut alla journaler från Sophia och ta med första försöket så slipper du gå igenom allt från början. Berätta detta då du åberopar garantitiden för få kanske du kommer fram snabbare när mycket jobb redan är gjort.
  • Sops
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 23:32:17 följande:
    Exakt när ska jag ringa? Och vad ska jag säga?
    Jag sa bara att vi stod i kö för att göra ivf och att vi stått i kö i mer än tre månader. Du kanske kan säga att ni står i kö men att kön är 6-8månader lång och att du därför vill veta hur man gör med vårdgarantin. Dom verkade ha full koll på vårdgarantikansliet

Vi fick en återbudstid i torsdags så igår var det dags för första mötet! Gjorde vul och fick ett schema och alla mediciner utskrivna. Vid nästa mens kör vi igång, äntligen!
  • Sops
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 20:34:11 följande:

Nice att det går framåt!!!

Själv är jag på förlossningen för att vattnet gick inatt. I Stockholm fanns inga lediga platser på neo avdelningar och jag blev skickat med ambulans till Eskilstuna. Ligga i sängen är det enda jag får göra. Gå på toa om jag måste.... Hon kan komma ut när dom helst, inatt eller om 4 veckor.... Är i v 33+2 idag

Hoppas att hon håller sig inne lite till!
  • Hey.orange
    Susodus skrev 2016-04-30 07:31:44 följande:
    Skönt, du kommer säkert igång till hösten och har inte "förlorat ngn tid" då klinikerna har stängt ändå. Bra att du tar hand om dig, låter mycket sunt. Nu behöver du inte känna stress och kan ha en lång skön sommar med vänner och gott vin.

Jag "tvingade i" mannen fertilitetshöjande vitaminer under tiden vi hade paus. Det tar ca 2 mån innan effekten tar sig. Finns paket för 379kr på: www.graviditetskollen.nu/produkter/for-manlig-fertilitet/manliga-fertilitetspaket/manligt-fertilitetspaket

Vet inte om det hjälpt men vi fick iaf bättre graviditetsutfall, från gravid försök 6 till varannat. Jag tänkte iaf att det inte skadar att testa, det är ändå i spermiekvaliteten vårt problem ligger. Han har fortfarande låg produktion men kanske de som fanns var starkare (?)

Ring på måndag till dem som utfärdat brevet och hör om kötid och vårdgaranti, kan de inte svara så ringer du om 6-8 veckor igen då du fått din köplats. Fråga då om de 6-8 veckorna räknas in i de 3 månaderna. Glöm inte att ta ut alla journaler från Sophia och ta med första försöket så slipper du gå igenom allt från början. Berätta detta då du åberopar garantitiden för få kanske du kommer fram snabbare när mycket jobb redan är gjort.
    För oss så skickades remissen (och var daterad) den 20/4, det blev vårt ködatum. I början av juni fick vi besked att den var godkänd. Och vi gick också på st göran. 9/9 hade vi vårt första möte, 30/9 insättning.
  • Hey.orange
    Sops skrev 2016-04-30 08:30:20 följande:
    Jag sa bara att vi stod i kö för att göra ivf och att vi stått i kö i mer än tre månader. Du kanske kan säga att ni står i kö men att kön är 6-8månader lång och att du därför vill veta hur man gör med vårdgarantin. Dom verkade ha full koll på vårdgarantikansliet

Vi fick en återbudstid i torsdags så igår var det dags för första mötet! Gjorde vul och fick ett schema och alla mediciner utskrivna. Vid nästa mens kör vi igång, äntligen!
    Kul! Grattis och lycka till!!!
  • Hey.orange
    Hey.orange skrev 2016-04-30 09:14:19 följande:
    För oss så skickades remissen (och var daterad) den 20/4, det blev vårt ködatum. I början av juni fick vi besked att den var godkänd. Och vi gick också på st göran. 9/9 hade vi vårt första möte, 30/9 insättning.
    Och eg hade vi fått typ 6/10 som första möte, men st göran ringde upp oss just för att vi hade stått länge i kö och fixade en tid till 9/9. Och då klämde hon in oss på lunchen. Allt på deras initiativ, det kändes helt underbart!
  • Emmet1976
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 23:32:17 följande:
    Exakt när ska jag ringa? Och vad ska jag säga?
    Ring 2 mån efter remissdatumet. Vårt remissdatum var 20 feb och jag ringde runt 15 april och fick först tid den 5 maj, men kunde inte då pga resa och flyttade fram till 16 maj. Det är alltså möte direkt med läkare och timmen efter ned barnmorska för instruktion. Dvs inget blaha-snackmöte utan konkret för att köra igång. Vårdgarantin fungerar. :)

Nu förvisso är jag inne på RD11 och kanske måste jag (lyckligtvis) tacka nej till landstingsfinansierad ivf om min privatbetalda ger plus. Det vet jag nästa helg.
    Jag valde alltså att betala privat i väntan på kön då jag fyller 40 i höst och fertilitetstiden håller på att rinna ut....
  • Sjöblomman
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 23:40:38 följande:

Nja inte så farligt faktiskt. Hon är ju färdigutvecklad men kommer att ha svårt att behålla värme själv och därför behöver va på neo ett tag. Klarar jag av att ha henne i magen till v 35+0 behöver hon inte ens neo längre och jag får flyttas tillbaka till Stockholm.

Åh jag hoppas att hon stannar lite till! Skälv föddes jag fem veckor för tidigt och klarade mig fint. KRAM
  • Sjöblomman
    Hey.orange skrev 2016-04-30 09:14:19 följande:
    Roligt! Vår remiss skickades också 20/4. Hoppas det betyder tur!

Tack för alla tips!
    Vi ringer vårdgarantin när vi fått besked om att remissen är godkänd.

Det blir en härlig sommar med resa till Italien och västkusten. Förstår att ni inte finns i tråden vid mitt nästa försök men hade gärna haft er kvar som stöd! KRAM
Svar på tråden IVFare i Stockholm?