• Vanja

Ta hem kompis..

Hejsan! Jag har en kille hemma på 4år som väldigt ofta vid hämtning på förskolan börjat fråga om han får ta med en kompis hem. Är så länga har jag lyckats "smita" genom att säga att man ju måste prata med kompisens mamma lr pappa först och jag har inget telefonnummer. Men snart Måste jag ju ändå ge med mig, klart att barn vill leka med sina kompisar även på fritiden. Men vad gör man? Om jag tar hem en kompis till oss vid 16-tiden tex. Stannar han tills middagstid och blir sedan hämtad lr äter han mat med oss och stannar till kvällen? Måste erkänna att jag är skitskraj över tanken på att behöva ansvara för ett barn som jag inte känner så väl. Jag förstår självklart att alla är olika och kanske inte gör på exakt samma sätt men hur brukar Ni göra? Min son ser sina kompisar åka hem till varandra titt som tätt och blir självklart lite avundsjuk så jag måste nog ta o komma över det här snart.. Skulle nog hellre se att han vart hembjuden hos någon annan o börja med de :) men än så länge har ingen frågat...

• Svar på tråden Ta hem kompis..
  • Krigspandan

Tycker själv att fyra år är lite tidigt för att ta hem kompisar utan att föräldern är med. Ett av mina barn är fyra år och leker hon borta hos nån så är jag med. De flesta som kommer hit i samma ålder har också en förälder med. Det känns tryggast så. Barn i den åldern inbillar jag mig behöver sina egna trygga vuxna ifall det blir ledset osv. Min dotter har två kompis är som kan vara här utan förälder. Det är för att vi känner dem väl. Såna barn som är trygga med oss också. Så jag hade i ditt läge försökt få en förälder med på lekträffen.

• Vanja

Tack snälla för svar! Kan hålla med dig lite där om att en 4åring nog känner sig tryggare med att ha en förälder med. Men vad jag har förstått så brukar dom andra föräldrarna ibland ta med sig en kompis hem, alltså följer ingen med barnet. Nu vet inte jag om dessa barn och föräldrar känner varandra sedan flera år tillbaka. Dom kanske redan är vana vid varandra? Min son började inte förskolan förens han var tre så det känns som han kan ha missat en del under dom första åren. Men din idé var absolut jättebra! Ska nog se om jag kan få hem nån med förälder istället! :)

• Magdalena03

Hej! Du kan inte hämta lite tidigare en sådan dag, att ha en fyraåring på middag skulle jag inte velat, känns för liten. Men kanske 15-17, hade jag nog valt.

• HWR

Min äldsta dotter är 5 och det är först nu hon bjuder med kompisar hem/blir bortbjuden. 
    Då hämtar jag dottern+kompis runt 15-16 och sen stannar kompisen över middag och hämtas runt 18-tiden. 
    Jag har inga problem med att barnen bjuder hem kompisar från dagis men jag har såklart alltid en konversation med föräldrarna innan hur upplägget ska vara. Vad jag ska laga till middag, äter barnet allt etc.
    Men sen bor vi i ett område med myyycket barn och vi har alltid halva grannskapet springandes här :)
    Min yngsta är 4 år så hon får vänta ett år till innan det börjar bli aktuellt med att bjuda hem just dagiskompisar.

• Vanja

Tack för tipset! Vissa dagar blir det ju lite tidigare! Så Absolut! Men nöjer dom sig med tex två timmar då? :) Jag minns när jag var liten så lekte vi ju hela dagar men jag kanske var äldre är lite osäker. Alltså jag känner mig helt knäpp! Jag borde kunna det här redan!! :) fy vad jag fasar för första kalaset..

• Vanja
    HWR skrev 2015-10-19 09:23:31 följande:

Min äldsta dotter är 5 och det är först nu hon bjuder med kompisar hem/blir bortbjuden. 

Då hämtar jag dottern+kompis runt 15-16 och sen stannar kompisen över middag och hämtas runt 18-tiden. 

Jag har inga problem med att barnen bjuder hem kompisar från dagis men jag har såklart alltid en konversation med föräldrarna innan hur upplägget ska vara. Vad jag ska laga till middag, äter barnet allt etc.

Men sen bor vi i ett område med myyycket barn och vi har alltid halva grannskapet springandes här :)

Min yngsta är 4 år så hon får vänta ett år till innan det börjar bli aktuellt med att bjuda hem just dagiskompisar.

Låter som att du har koll på läget! :)
  • Vanja
    whitestar skrev 2015-10-19 09:44:54 följande:

2 timmars lek brukar räcka speciellt när dom är så små!

Tack :)
  • Litet My

Vi har tagit hem/varit hos kompisar sedan 3 årsåldern. Brukat hämta lite tidigare och lektiden har varit ca 2-3 timmar max, mer har de inte orkat. Brukat vara lek på rummet, lite fika, lite pyssel och ev film om de är väldigt trötta eller det blir konflikter. Det har fungerat väldigt bra även fast jag var livrädd första gångerna och inte ens gillar andras barn (fast nu börjar skaran med barn jag gillar bli lite större). Grannens barn har hängt hos oss sedan 2 årsåldern ungefär fast de har ju varit mer hemtama än dagiskompisarna.

• Vanja

Vad tycker ni är smidigast då? Att ta med ett barn efter förskolan tex lr att stämma lekträff för lördag, söndag?

• Dixie
    Vanja skrev 2015-10-19 09:26:32 följande:

Tack för tipset! Vissa dagar blir det ju lite tidigare! Så Absolut! Men nöjer dom sig med tex två timmar då? :) 

ja - i den åldern räcker 2 timmar långt om det är efter förskolan - jag upplever att det roliga är mer att de får prata om det på förskolan att de ska åka hem till varandra, sedan leker de en stund och det räcker! 
  • Vanja
    Dixie skrev 2015-10-19 10:59:30 följande:

ja - i den åldern räcker 2 timmar långt om det är efter förskolan - jag upplever att det roliga är mer att de får prata om det på förskolan att de ska åka hem till varandra, sedan leker de en stund och det räcker! 

Så mysigt det låter! :)
  • HWR
    Vanja skrev 2015-10-19 09:30:50 följande:
    Låter som att du har koll på läget! :)
    Haha jorå :)

Men jag håller med det de andra skriver. 2 max 3 timmar är alldeles lagom för lek efter förskolan.

Sen kan du nog vara lugn inför det första kalaset :) I den åldern så brukar de flesta föräldrar stanna kvar på kalaset, så det är bara att bunkra upp med kaffe och nåt fika till de vuxna ;)
  • blomman 2

På ettårskalaset bjöd jag hem föräldrargruppen som vi hade hängt med på öppna förskolan,det är ju lite speciellt med ettårskalaset! Sedan har vi bara haft bästa vännerna med familjen på kalas fram till 5-årskalaset. 6-årskalaset bjöd mitt barn 5 kompisar från skolan,de hon själv ville bjuda,bästa vännerna,och en timme efter att barnen hade anlänt kom min familj. Ett riktigt lyckat kalas där mitt barn styrde upp lite lekar. Hennes kompisar tyckte att kalaset var jättemysigt och mitt barn var jättenöjd!

• isolande

Beror på barnet och relationen till kompisen och kompisens föräldrar skulle jag säga.

Min dotter har lekt hos en dagiskompis sedan hon var knappt 3år. Hon ÄLSKAR kompisens mamma och kompisen har varit hennes själsfrände sedan dag 1 på dagis. Jag var med första gången, men då bad hon mig gå efter en stund Flört. Hon har även varit själv hos två andra dagiskompisar, där föräldrarna är extremt barnkära och kompisarna har hon känt länge. Då har de hämtat runt 15.30 på dagis och jag har hämtat vid 18.30, efter middagen.

Hon är socialt väldigt mogen och har sagt att hon vill gå själv till kompisarna. Hon har även sagt att hon vill stanna på middag. Hade hon varit minsta tveksam hade jag självklart följt med henne. Men hon tycker det är spännande att klara sig lite själv tror jag. Det är alltid kompisarnas föräldrar som frågat eftersom deras barn tjatat om att få ta hem min dotter. Det är jag på ett sätt glad för eftersom jag själv inte är jätteförtjust i att ha ansvar för andras barn. Är ingen barnmänniska som älskar att leka heller Drömmer.

Min son som snart blir 3 är inte i närheten av dotterns sociala förmåga. Han är mammig och lite blyg så det dröjer nog innan han leker med någon efter dagis.

TS, fråga ditt barn vilken kompis han vill leka med. Sedan får du väl prata lite med kompisen om det och be förskolan om föräldrarnas telefonnr och messa förslag på dag och tid. Jag tänker mig att om du tar initiativet så bjuder du hem kompisen. Det är ju liksom lite svårt att bjuda in sitt barn till någon annan. 2 timmar räcker definitivt, sen brukar de tröttna på varann Flört. Särskilt efter dagisdagar. Har man helglek så kan man köra lite längre tror jag, men då är ju många uppbokade på familjeaktiviteter....

• isolande
    isolande skrev 2015-10-19 15:16:01 följande:

Beror på barnet och relationen till kompisen och kompisens föräldrar skulle jag säga.

Min dotter har lekt hos en dagiskompis sedan hon var knappt 3år. Hon ÄLSKAR kompisens mamma och kompisen har varit hennes själsfrände sedan dag 1 på dagis. Jag var med första gången, men då bad hon mig gå efter en stund Flört. Hon har även varit själv hos två andra dagiskompisar, där föräldrarna är extremt barnkära och kompisarna har hon känt länge. Då har de hämtat runt 15.30 på dagis och jag har hämtat vid 18.30, efter middagen.

Hon är socialt väldigt mogen och har sagt att hon vill gå själv till kompisarna. Hon har även sagt att hon vill stanna på middag. Hade hon varit minsta tveksam hade jag självklart följt med henne. Men hon tycker det är spännande att klara sig lite själv tror jag. Det är alltid kompisarnas föräldrar som frågat eftersom deras barn tjatat om att få ta hem min dotter. Det är jag på ett sätt glad för eftersom jag själv inte är jätteförtjust i att ha ansvar för andras barn. Är ingen barnmänniska som älskar att leka heller Drömmer.

Min son som snart blir 3 är inte i närheten av dotterns sociala förmåga. Han är mammig och lite blyg så det dröjer nog innan han leker med någon efter dagis.

TS, fråga ditt barn vilken kompis han vill leka med. Sedan får du väl prata lite med kompisen om det och be förskolan om föräldrarnas telefonnr och messa förslag på dag och tid. Jag tänker mig att om du tar initiativet så bjuder du hem kompisen. Det är ju liksom lite svårt att bjuda in sitt barn till någon annan. 2 timmar räcker definitivt, sen brukar de tröttna på varann Flört. Särskilt efter dagisdagar. Har man helglek så kan man köra lite längre tror jag, men då är ju många uppbokade på familjeaktiviteter....

Min dotter är också 4 år ska jag säga
  • Fru Ve

Min 4-åring har nyligen börjat ha lite kompisar hemma. Förstår din känsla TS och känner mig mest bekväm med att ta med barn hem där jag känner föräldrarna bra. Vid hämtning kl 16 känner jag också att det är väl sent att ta med en kompis. Vi äter middag kl 17 och vill sen bara ta det lugnt med familjen. Så kompisar är bara de dagar jag hämtar kl 14 eller på helger. Min son leker egentligen med 3 olika barn, det är grannens flicka som kan komma över en stund bara om vi ringer, det är dottern till en kompis till mig, och en pojke på dagis där jag känner mamman. Två timmars lek är lagom tycker jag,

• Jenita659

Min son började för ca 1,5 år sedan leka med kompisar efter förskolan. Då var han 4 år. De gånger kompisar följer med hit så hämtar vi ca 16. Och så stannar kompisen till ca 18-18.30. Oftast äter de middag hos varandra. Vi umgås inte privat med kompisarnas föräldrar, däremot styr vi umgänget till de barn som vi tycker uppfostras vettigt och förbi kan småprata bra med föräldrarna. Tycker inte en 4-åring är särskilt liten så att föräldrarna behöver vara med under leken. I dagisgruppen leker de flesta 1-2 ggr i veckan efter dagis och då och då på helgen.

• Elin 834

Mina  stora barn har haft kompisar hemma från de var 4 år. Lillasyster har tagit med sig kompisar hem fån hon var 2 år. Hon är nu 4 och sover borta hos kompisar så ofta som hon får. Fråga när det passar föräldrarna att hämta. Mig spelar det ingen roll om jag har mina tre plus 3-4 extra barn vid middagen, den ska ju ändå lagas :) När barnen har kompisar över så leker de, pysslar och grejar själva, oftast så är det ju lättare att ha kompisar hemma eftersom barnen är mer sysselsatta då. 

Det är klart att ditt barn också måste få leka med sina kompisar på fritiden, han vill ju säkert visa sitt rum och sina leksaker för kompisarna.

Svar på tråden Ta hem kompis..