• Lillan090815

Gravid 35+

Hej på er. Vore kul att samla lite äldre gravida kvinnor här.

Själv är jag nyss fyllda 39 och har två barn innan; två söner på 4 och 6 år.

Än så länge är jag väldigt tidigt inne i graviditeten; någonstans i vecka 5.

Här kan vi dela tankar, känslor, krämpor,erfarenheter och vad helst ni vill som knyter an till graviditeten ???? Nu lade jag tråden i forum första trimestern. Det är ju där jag befinner mig, men egentligen spelar det ingen roll för mig var ni befinner er i eran graviditet.

• Svar på tråden Gravid 35+
  • pippilott
    MalBa skrev 2016-01-09 21:13:29 följande:

Hej på er! 

Jag är 36 år och är gravid med mitt andra barn, bf juli. Det känns fortfarande overkligt trots UL för ett par veckor sedan. Har hittills varit fruktansvärt trött och hungrig men inte särskilt illamående, vilket jag var förra gången.  Det som oroar mig med denna graviditet är hur det ska gå med min foglossning som var hemsk under förra grav och aldrig blivit helt bra. Får se hur min kropp orkar med belastningen denna gång. Nästa vecka får jag också svar på NIPT-test.

Lulak1 - härligt att det gick bra med ivf till slut! 

pippilott - roligt med tvillingar! Och effektivt med två samtidigt 

Tusen tack!! Ja, vi hade verkligen turen med oss den här gången!!
  • Nästanpålandet

Hur mår ni rent allmänt? jag är bara i vecka 8 men jag är så trött och illamående som tur är går illamåendet över om jag äter något men jag kan ju inte äta hela tiden.
    har ni fått något konstigt sug på mat/godis som man inte brukar äta?

• Liil
    Nästanpålandet skrev 2016-01-11 09:46:46 följande:

Hur mår ni rent allmänt? jag är bara i vecka 8 men jag är så trött och illamående som tur är går illamåendet över om jag äter något men jag kan ju inte äta hela tiden.
    har ni fått något konstigt sug på mat/godis som man inte brukar äta?

Jag är i vecka 18 med tvillingar, gravid för första gången. Jag har inte mått speciellt illa, mest på natten när jag vaknat och vart hungrig. Min barnmorska sa att de B-Vitamin komplex jag äter kan ha hjälpt till att ta bort ett ev illamående som kunnat vart värre. Har sömnproblem vilket medför energi och orkeslöshet men annars inget annat. 
    Inget sug efter något speciellt, men det kanske kommer.
  • Nästanpålandet

Kul med tvillingar har med tvillingar de är 7 år vet om det är enäggs eller tvåäggs?

får googla vad man kan få i sig b-vitamin men bra tips

• pippilott
    Nästanpålandet skrev 2016-01-11 10:22:59 följande:

Kul med tvillingar har med tvillingar de är 7 år vet om det är enäggs eller tvåäggs?

får googla vad man kan få i sig b-vitamin men bra tips

Vi får två-äggs! Två killar är det sägs det!
  • almasmamma
    Liil skrev 2016-01-09 17:15:22 följande:
    Kan du beskriva hur sammandragningar känns?? Ibland, oftast på kvällen eller på morgon när jag vaknar så blir magen alldeles stenhård som en boll, som det ligger en handboll under huden. Men det känns inget speciellt förutom en skum känsla. Är nu i dag i vecka 18 (17+3). Tror du det kan vara sammandragningar? Eller vad kan det vara? Då det är första gången jag är gravid så har jag inget att jämföra med. Väntar tvillingar om det har någon betydelse. Detta sker alltså alltid när jag ligger ner. 
    Det känns som du beskriver, mina började så att magen blev hård och det känndes "konstigt" går inte att beskriva riktigt, fast mina gör ont nu och trycker nedåt. Det är ingen fara med sammandragningar så länge de inte känns smärtsamma. Ta upp det med din barnmorska tycker jag eftersom det är din första graviditet och du väntar två.
  • Liil
    almasmamma skrev 2016-01-13 12:42:33 följande:
    Det känns som du beskriver, mina började så att magen blev hård och det känndes "konstigt" går inte att beskriva riktigt, fast mina gör ont nu och trycker nedåt. Det är ingen fara med sammandragningar så länge de inte känns smärtsamma. Ta upp det med din barnmorska tycker jag eftersom det är din första graviditet och du väntar två.
    Jag tog upp det med barnmorskan igår när vi gjorde rul, hon sa att det inte var någon fara så länge det inte gjorde ont, jag får sluta oroa mig. Hon sa att eftersom livmodern är en muskel så tränar den sig under hela graviditeten. 
    Vi väntar en pojke och en flicka fick vi veta igår, härligt!
  • Nästanpålandet

Jag jobbade bara till vecka 24 med tvillingarna kände mig odödlig innan dess har mycket aktivt jobb klättrar på stegar hit och dit.
    men i ca vecka 22 blev magen helt spänd var nog kroppen som sa i från och då tog jag det lugnare.sen är man ju så stor kan vara skönt att vara sjukskriven och faktiskt vila upp sig.

• Liil
    Nästanpålandet skrev 2016-01-13 17:34:13 följande:

Jag jobbade bara till vecka 24 med tvillingarna kände mig odödlig innan dess har mycket aktivt jobb klättrar på stegar hit och dit.
    men i ca vecka 22 blev magen helt spänd var nog kroppen som sa i från och då tog jag det lugnare.sen är man ju så stor kan vara skönt att vara sjukskriven och faktiskt vila upp sig.

Jag har jobb som inte är en lugn minut från man kommer dit tills man går hem, finns ingen möjlighet till "vila". Visst hoppas jag på att få komma lite tidigare än vecka 32 när man kan få havandeskapspenning - det har inget blivit nekad på mitt jobb. Men får se om det finns anledning till sjukskrivning, sen är det väl om fk godkänner så man får sjukpenning.
  • MalBa

Allt normalt på NIPT-testet, skönt! Och det är en pojke. Måste erkänna att det känns lite konstigt eftersom jag är en "flickmamma"... Men det kommer säkert att kännas helt naturligt när bebisen väl är född Glad

Svar på tråden Gravid 35+