• Lillan090815

Gravid 35+

Hej på er. Vore kul att samla lite äldre gravida kvinnor här.

Själv är jag nyss fyllda 39 och har två barn innan; två söner på 4 och 6 år.

Än så länge är jag väldigt tidigt inne i graviditeten; någonstans i vecka 5.

Här kan vi dela tankar, känslor, krämpor,erfarenheter och vad helst ni vill som knyter an till graviditeten ???? Nu lade jag tråden i forum första trimestern. Det är ju där jag befinner mig, men egentligen spelar det ingen roll för mig var ni befinner er i eran graviditet.

• Svar på tråden Gravid 35+
  • Lulak1

Det är jätte skönt att allt är bra med NIPT testet !!

Jag har en hel del sammandragningar men hoppas det är normalt. 

VI köpte barnvagn igår, på Babyproffsen i Lindhagen finns bra rabatter tom söndag på Emmaljunga .

• MalBa
    Lulak1 skrev 2016-01-22 12:36:48 följande:

Det är jätte skönt att allt är bra med NIPT testet !!

Jag har en hel del sammandragningar men hoppas det är normalt. 

VI köpte barnvagn igår, på Babyproffsen i Lindhagen finns bra rabatter tom söndag på Emmaljunga .

Ja verkligen! Förra gången gjorde jag KUB och det låg på runt 1/500 - 1/600, vilket var låg risk enligt BM men samtidigt högre risk än de flera jag hade hört, var som en gråzon. NIPT är mycket bättre, men så klart dyrt.

Har vänner som haft mycket sammandragningar, verkar vara vanligt, men allt man funderar över tycker jag är värt att ta upp med BM. 

Roligt att köpa vagn! Vilket märke/modell blev det? Vi kommer att använda vår gamla vagn, en Teutonia.
  • Lulak1

Vi hade 1/ 1248 på KUB och de sa att det är låg risk, annars skulle vi göra NIPT men bm sa att det ingår, så skulle vara grattis.

Vi köpte en Edge duo med duo s air chassi . Bor i villa och vi behöver stabilt vagn som passar i skogen :)

• Tiana

Nu har inte vi gjort KUB, utan här erbjuda bara kvadrupelstest, dvs ungefär blodprovsdelen av KUB. Resultatet för oss blev 1:1106, vilket är lägre än min åldersgrupp generellt Glad Riktigt nöjd med den låga siffran. 

Väntar nu in RUL på måndag. Både spännande och skrämmande på samma gång.

• Liil

Det med kub test var ingen rolig historia! Kände mig helt psykiskt slut innan vi fick det gjort. Då jag blev 40 i början på året och vi gjorde kub i dec så hade man ju ine åldern på sin sida så att säga. 
    Väntar tvillingar, den ena fick 1/1618 och den andra 1/1648 när vi fick se siffrorna så började tårarna rinna av lycka! 
    Men vet att hade vi inte gjort testet så skulle man gått och funderat. Gjorde rul för 1½ vecka sedan, allt såg fortfarande så bra ut. 

• Curlingmorsan

Här där jag bor så erbjuds inte heller KUB. Men jag har bokat tid i Göteborg så ska dit för blodprovet nästa vecka och UL i mitten på februari. Eftersom det inte erbjuds här så vet jag inget om vilka värden som är bra/dåliga. Var går gränsen? Någon som kan förklara lite enkelt?

• Tiana
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 13:00:23 följande:

Här där jag bor så erbjuds inte heller KUB. Men jag har bokat tid i Göteborg så ska dit för blodprovet nästa vecka och UL i mitten på februari. Eftersom det inte erbjuds här så vet jag inget om vilka värden som är bra/dåliga. Var går gränsen? Någon som kan förklara lite enkelt?

Om jag minns rätt, så blir man här erbjuden fler undersökningar om man får sämre än 1:300,  eller kanske var det 1:250. Utöver det räknas det som låg risk.
  • Liil
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 13:00:23 följande:

Vi i Västmanland har inte heller kub, men jag tog blodprovet här i stan och dom skickade provet eller resultatet av provet till Uppsala, så efter en vecka ca åkte vi till Uppsala på ul och fick det glädjande svaret! 
    Som det i inlägget ovanför så är det 250 eller 300. Annat fall kan man gå vidare med fostervattenprov efter några veckor. 
    Lycka till!
Svar på tråden Gravid 35+