En käftsmäll till undergångsprofeterna
Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 15:23:36 följande:
Varför måste jag VÄLJA mellan de två alternativen du räknar upp?Jag har inga som helst problem med att BÅDE se att de dödsskjutnas sociala status och samhällsposition (unga män med invandrarbakgrund från arbetarklassen eller från socialgrupper lägre än klassisk arbetarklass boende i utsatta förorter eller stadsdelar) spelar roll för de bristande reaktionerna och insatserna mot deras interna våld (som jag tidigare upprepat också flera gånger drabbat unga män som inte ens är aktiva i ett kriminellt gäng) OCH att inse att det inte finns någon enkel lösning som omedelbart skulle lösa problemet.
Stärkt vittnesskydd, att underlätta för avhoppare från de kriminella gängen, att de människor som köper droger av de kriminella gängen i betydligt högre utsträckning än idag lagförs för det, att sätta in mer polisiära resurser, att överhuvudtaget locka fler till polisyrket eftersom det behövs fler poliser överlag är några exempel på saker som skulle kunna förbättra sutuationen.
Att förhindra och förebygga rekrytering till de kriminella gängen är förstås också en viktig bit.
Men nej, någon enkel Quick Fix har jag inte och att jag inte har det kommer inte att få mig att sluta prata om dödsskjutningarna .
Den "regeln" gäller nämligen inget annat samhällsproblem som det inte heller fick någon enkel Quick Fix för.
Svaret på mina frågor var alltså en annan uppfattning - ingenstans har jag tvingat dig välja då de tre frågorna tillsammans var öppna till sin karaktär.
Vem har haft avsikten att tysta dig i fråga om dödsskjutningarna, menar du?
Vem har satt upp en regel om att man inte får prata om dödsskjutningarna? I den här tråden har det diskuterats flitigt - bla annat av mig - och alla är så vitt jag vet välkomna