Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

En käftsmäll till undergångsprofeterna

K Markatta skrev 2019-06-30 23:36:46 följande:
    Återhållsam rapport från SVT om kvällens monster under sängen:

"Antalet dödsskjutningar i Stockholmsområdet har varit ovanligt många i år, enligt polisen. Samtidigt är utvecklingen den motsatta på andra håll i landet visar en kartläggning av Ekot i Sveriges Radio."
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-07-02 00:40:32 följande:
    Har du något råd till de grannar som resonerar så här?

www.expressen.se/nyheter/krim/grannarna-i-sol.../

Grannarna i Sollentuna vill flytta efter dödsskjutningen

På söndagskvällen sköts två personer i Sollentuna, norr om Stockholm. En av dem, en 17-årig pojke, dog. Hans 23-årige släkting är skadad. Flera i området är kritiska till hur polisen hanterar gängen, och säger till Expressen att de inte känner sig trygga längre och vill flytta.

- Vi har anmält flera gånger att kriminella gäng uppenbart handlar med droger, men ingen bryr sig, säger Farzad Najafzadeh som bor i porten där männen sköts.

- Det var barn där och så skjuter dom på öppen gata, säger Tina Lindgren, också boende i området.
    Jag får återge det sakkunniga har sagt:

att det är väldigt liten risk att utomstående drabbas av gängens och nätverkens interna våld. Det är inte (längre) vanligt att de kriminella gör drive by's och skjuter vilt omkring sig utan det är riktade attacker mot de som är en del av gängen och nätverken.

Själv tänker jag att om det finns en reell risk att barn och ungdomar blir indragna i gängen och nätverken så är det föräldrarnas ansvar att till varje pris skydda barnen från att dras in  - att flytta kan definitivt vara en av flera olika insatser för att hålla barn och unga borta från kriminella. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-02 23:05:08 följande:

Hur definierar du >>sakkunniga<< - är det skrivbordskriminologen som dyker i statistik eller fältpolisen som varnar för att gå ute med dyrbarheter?

Och hur är ytterligare segregering en rimlig lösning för någonting på sikt?

Det är poliser i fält som sagt detta.

Gängens och nätverkens interns dödliga våld har mycket lite med de som är ute och går med dyrbarhetet, om inte de som har dyrbarheterna med sig är inblandade i Gängens och nätverkens kriminella aktiviteter förståss. Du tänker kanske på något annat än de dödliga skjutningar gängen och nätverken utsätter varandra för?

För de barn och ungdomar som riskerar att dras in i kriminalitet behövs direkta åtgärder. För att förebygga riskerna som finns i utsatta områden behövs naturligtvis långsiktiga lösningar. Det ena utesluter inte det andra.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-07-02 23:04:54 följande:
    Patetiskt svar, Padi. Oerhört patetiskt...!

Du kan tydligen inte bättre än så.
    Så vad tycker du är ett bättre svar på frågan AC?
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-07-03 23:44:37 följande:

Det, Padi, är jag HELT säker på att du vet...

Du får helt enkelt uppbringa modet att berätta och skriva det du tycker är ett bra svar på frågan. Var inte rädd, tveka inte.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-07-04 10:24:00 följande:

Modet..... Herregud Padi, vad fan inbillar du dig egentligen.

Nu är du RIKTIGT jävla patetisk.

Så du vill inte ange vad du tycker är ett bra svar på frågan?

Jaha, det är lätt att skriva herregud och patetiskt istället för att klämma ur sig det du påstår jag VET vad du tycker.

Nä, 'man och nöjd-underföstådda' påståenden om vad du tycker vill jag inte göra, du får istället uppbringa modet och berätta vad du tycker är ett bra råd till dem.
  • Padirac
    Tratte skrev 2019-07-04 22:34:07 följande:
    Sa du "Göteborg"? polischefen där måste rimligen gå till historien som en av de mest misslyckade i sin yrkesroll någonsin. Är det henoms finger som pekar ut din färdriktning så förstår jag att du gått vilse.

Hur många exempel behöver du innan du fattar att det finns allvarliga problem. 3 skjutningar på några timmar häromdagen. Tror du inte boende i samma kvarter blir oroliga? Nej, de läser Aftonbladet och allt är frid och fröjd. Iallafall till nästa vecka då det säkert smäller igen.

Är det "suffering" du yrar om? Isåfall är jag nöjd.
    även om det finns allvarliga problem och människor är rädda så betyder det inte att det är en stor risk att dödas av gängens och nätverkens inre dödliga uppgörelser.

Det är fler olika saker här som det 'underförstäs' om - som en nöjd man brukade uttrycka sig då han tillskrev andra olika uppfattningar som hade sin härkomst från hans inre. 
  • Padirac
    Tratte skrev 2019-07-05 00:29:45 följande:

Låt oss då diskutera de allvarliga problem som du erkänner finns. Eller vill du fortsätta stoppa dem under mattan?

Risken att bli dödad av gängvåld är ännu så länge liten, även om en student nyligen blev skjuten "av misstag".

Men sannolikheten för att någon i vänskapskretsen påverkas av gängens kriminalitet är så gott som 100%. Trygghet hanldar inte bara om risken för att bli dödad. Att bli hotad av kriminella hantverkare är inte heller så kul. Att barn blir rånade på sina mobiler, jackor, cyklar och mopeder är inte mycket att bygga ett homogent samhälle på.

Men låt oss sopa detta under mattan. Enligt polisen kommer gängvåldet att fortsätta öka. Narkotikamarknaden är stor och det finns horder av svagbegåvade som vill vara härre på den täppan.

Nu underförstår du en massa saker, påstår en massa saker om mina uppfattningar. Var inte du och jag förbi detta?
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-07-24 16:52:27 följande:

Ny rapport om En Vård I Världsklass ute nu:

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nytt-larm-fran-akuten-beskrivs-som-en-krigszon-varje-kvall

Den här gången är det Facket (S) som iklär sig rollen som Undergångsprofet. Från artikeln:

En kort tid efter att Arbetsmiljöverket granskat arbetsmiljön på akuten på Akademiska sjukhuset begär facket en ny inspektion. Den nuvarande situationen beskrivs som en krigszon varje kväll med personal som går på knäna och patienter som inte får tillgång till vårdplats.

Läser man vidare i länkad artikel framgår att det handlar om brist på öppna vårdplatser pga brist på personal.

Krigszon i bemärkelsen vapen och skottlossning är det alltså inte.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-07-24 19:08:05 följande:

Kontakta gärna Facket (S) och anmärk på deras språkbruk.

Jag noterar även att SVT inte ifrågasatte eller problematiserade ordvalet som de haft för vana att göra tidigare när någon exempelvis sagt "no-go-zon" och inte "krigszon".

Ordvalet var inte en fråga om vapen och skottlossning. Om du läst resten så skulle du sett att det handlade om antalet vårdbehövande per antalet vårdgivare.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna