• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2016-03-30 11:03:06 följande:
    Ja, det är ju alternativet. Att starta en ny, egen skola. Till sist har alla sin alldeles egen skola. För att vara fria från "tvånget" att finansiera den skola som andra har startat, innan man själv hade input på den.

Vilka "ni"?

Menar du mig också?

Jag har inget emot en liten stat, låga skatter och ett stort civilsamhälle med mycket frihet, men det innebär inte att jag inte kan se att även den där nattväktarstaten i princip blir samma sak, om igen, bara med nya herrar.

Precis. Det fanns en tid när det som nylibbarna strävar efter var sanning - när alla var egenföretagare och alla gjorde sin egen grej. Jag vill minnas att det kallades "medeltiden".
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Digestive skrev 2016-03-30 16:58:06 följande:
    Det går inte lika bra för Sveriges välfärdsstat vilket folk främst reagerar på. Det är svårt att få cancer upptäckt i tid av att konsumtionen ökar, känna trygghet med hjälp av en tillfällesrik fluktuationsstruktur på börsmarknaden eller finna en lämplig hyreslägenhet utplacerad av negativ reporänta.
    Och det beror blott och enbart på just de du gissningsvis röstar på - högern. Det är de som gjort "effektiviseringar" (läs: nedskärningar) på det mesta i välfärdsväg. Men det är alltid kul att skylla på någon annan.
  • Digestive
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-31 01:22:10 följande:

Och det beror blott och enbart på just de du gissningsvis röstar på - högern. Det är de som gjort "effektiviseringar" (läs: nedskärningar) på det mesta i välfärdsväg. Men det är alltid kul att skylla på någon annan.

Regeringsskiftet hade kunnat få vänta tills 2018 eller möjligtvis 2022. Jag är inte ideologiskt fjättrad utan röstar på det alternativ som anses ligga bäst till i tiden. Politiska ideologier är olika sorters verktyg för min del och inte image.
  • FDFMGA
    Det går inte lika bra för Sveriges välfärdsstat vilket folk främst reagerar på. Det är svårt att få cancer upptäckt i tid av att konsumtionen ökar, känna trygghet med hjälp av en tillfällesrik fluktuationsstruktur på börsmarknaden eller finna en lämplig hyreslägenhet utplacerad av negativ reporänta.
    Hur ligger Sverige till internationellt vid en jämförelse? cancervård är inte mitt område, men jag trodde nog att allt fler överlever längre och att allt fler blir helt friska samt att den viktigaste faktorn vid cancerbehandling är tidig upptäckt.
    Men du menar alltså att detta inte stämmer. Har Socialstyrelsen kännedom om dina forskningsrön?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-31 01:20:05 följande:
    Precis. Det fanns en tid när det som nylibbarna strävar efter var sanning - när alla var egenföretagare och alla gjorde sin egen grej. Jag vill minnas att det kallades "medeltiden".
    Om det är nyliberal "misär" du letar efter så kan du kolla in en ekonomi som Hong Kong. De mer än tiofaldigade sin BNP/capita på 50 år (jmf gärna med Kuba som stått kvar på samma nivå sedan 1950-talet) och ja, spädbarnsdödligheten i Hong Kong är extremt låg och medellivslängden är kanske den högsta i världen. Pisa-resultat i världsklass.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-03-31 08:01:05 följande:
    Hur ligger Sverige till internationellt vid en jämförelse? cancervård är inte mitt område, men jag trodde nog att allt fler överlever längre och att allt fler blir helt friska samt att den viktigaste faktorn vid cancerbehandling är tidig upptäckt.
    Men du menar alltså att detta inte stämmer. Har Socialstyrelsen kännedom om dina forskningsrön?

Jag beklagar. Socialstyrelsen publicerar en rapport idag om att medellivslängden fortsätter att stiga samt att femårsöverlevnaden i cancer fortsätter att öka.

De är tydligen inte informerade om dina forskningsrön.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-03-31 11:44:20 följande:
    Om det är nyliberal "misär" du letar efter så kan du kolla in en ekonomi som Hong Kong. De mer än tiofaldigade sin BNP/capita på 50 år (jmf gärna med Kuba som stått kvar på samma nivå sedan 1950-talet) och ja, spädbarnsdödligheten i Hong Kong är extremt låg och medellivslängden är kanske den högsta i världen. Pisa-resultat i världsklass.
    Det är alltid lätt att visa på guldkornen. Märkligt nog är ni inte lika pigga på att visa på nyliberala Chile, till exempel, under Pinochets dagar. Eller många afrikanska länder som frälsts av nyliberalismen.
  • felix le chat
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-31 20:31:16 följande:
    Det är alltid lätt att visa på guldkornen. Märkligt nog är ni inte lika pigga på att visa på nyliberala Chile, till exempel, under Pinochets dagar. Eller många afrikanska länder som frälsts av nyliberalismen.
    Exakt ungefär under vilka år anses det att Chile förde en nyliberal politik ?
    Du kan inte mena under Pinochet åren .....

• Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-31 20:31:16 följande:

Chile är det land i Sydamerika med längst medellivslängd, lägst spädbarnsdödlighet och högst BNP/capita, senast jag kollade. För 30 år sedan var landet urfattigt.
    Nu är det ju ingen laissez-faire-kapitalism som praktiserats i Chile, men ändå har man lyckats med vad andra länder i Sydamerika misslyckats med.

Finns mycket Sverige kan lära av Chile, t.ex. deras reformerade pensionssystem. (därmed inte sagt jag gillar det oliberala som genomfördes, som t.ex. tortera och döda oliktänkande)

Botswana är ett land på stark ekonomisk frammarsch, med stor ekonomisk frihet som på relativt kort tid gått från ett fattigt till medelinkomstland. Det är också det enda afrikanska land som inte är genomkorrumperat...

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-03-31 08:01:05 följande:

FDFMGA skrev 2016-03-31 12:59:22 följande:

Jag beklagar. Socialstyrelsen publicerar en rapport idag om att medellivslängden fortsätter att stiga samt att femårsöverlevnaden i cancer fortsätter att öka.

De är tydligen inte informerade om dina forskningsrön.

Ja, cancervårdens köer har kortats ner den senaste tiden men det är fortfande ganska extrema skillnader mellan olika landsting. Resursbristen är påtaglig och är främst en systemfråga. Allt blir inte löst av att ösa pengar på ett område utan förändringar kan behövas, ibland många ibland stora. En värlfärdsstats svaghet är att man för sällan ser och bejakar behövliga förändringar eller helt enkelt gör fel förändringar - medan styrkan med privat välfärd är att sådant förändrar sig självt och blir väldigt sällan fel i stort.

Polisväsendet lider exempelvis utav dåliga besult idag. Det behövs inte enbart mer pengar på det området utan i praktiken ett system och en situation som poliserna själva är nöjda med.

Det är inte alltid som det går att muta fram ordning i leden med pengar. Ibland vill man inte ha vad som erbjuds eller vad som körs ner i halsen på en - överhuvudtaget. Vilket all marxistisk ideologi är dålig på att acceptera.

Min poäng var att den senare tidens framgångar i Sveriges ekonomi inte betyder att välfärldsstaten har mött eller ens kommer att möta samma framgångar. Det är två helt skilda saker och som skor sig på helt skilda faktorer.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna