FDFMGA skrev 2016-03-31 08:01:05 följande:
Hur ligger Sverige till internationellt vid en jämförelse? cancervård är inte mitt område, men jag trodde nog att allt fler överlever längre och att allt fler blir helt friska samt att den viktigaste faktorn vid cancerbehandling är tidig upptäckt.
Men du menar alltså att detta inte stämmer. Har Socialstyrelsen kännedom om dina forskningsrön?
FDFMGA skrev 2016-03-31 12:59:22 följande:
Jag beklagar. Socialstyrelsen publicerar en rapport idag om att medellivslängden fortsätter att stiga samt att femårsöverlevnaden i cancer fortsätter att öka.
De är tydligen inte informerade om dina forskningsrön.
Ja, cancervårdens köer har kortats ner den senaste tiden men det är fortfande ganska extrema skillnader mellan olika landsting. Resursbristen är påtaglig och är främst en systemfråga. Allt blir inte löst av att ösa pengar på ett område utan förändringar kan behövas, ibland många ibland stora. En värlfärdsstats svaghet är att man för sällan ser och bejakar behövliga förändringar eller helt enkelt gör fel förändringar - medan styrkan med privat välfärd är att sådant förändrar sig självt och blir väldigt sällan fel i stort.
Polisväsendet lider exempelvis utav dåliga besult idag. Det behövs inte enbart mer pengar på det området utan i praktiken ett system och en situation som poliserna själva är nöjda med.
Det är inte alltid som det går att muta fram ordning i leden med pengar. Ibland vill man inte ha vad som erbjuds eller vad som körs ner i halsen på en - överhuvudtaget. Vilket all marxistisk ideologi är dålig på att acceptera.
Min poäng var att den senare tidens framgångar i Sveriges ekonomi inte betyder att välfärldsstaten har mött eller ens kommer att möta samma framgångar. Det är två helt skilda saker och som skor sig på helt skilda faktorer.