Digestive skrev 2016-03-30 13:40:16 följande:
Ibland så får man finnas sig i tillvaron och prioritera sin energi och tid på andra håll, ingenting nytt under solen där
Som i det samhälle vi har idag.
... eleven bidrar inte med finanser till skolan, varken som elev eller som senare inkomsttagare (om då denna inte vill det), utan föräldrarna som valde skola till eleven/sitt barn är de som bidrar med finanser till skolan.
I teorin, ja. I praktiken blir det ju omöjligt att välja bort den skola, eller den vårdcentral som de övriga i samhället finansierar eftersom det är just, ogörligt, att alla håller sig med sin egen.
Friheten i ett nattväktar-samhälle är en chimär pga de praktiska problemen med att hålla med sina egna institutioner.
Frivilligheten här, som du antyder den, ligger i att vi skulle kunna strunta i att skicka barnen till skolan, men den friheten skulle vi kunna uppnå redan idag om vi tog bort skolplikten.
Jag citerade två skribenter - du som gjorde uttalanden och Dorian Ertymexx som höll med dig i sak. Om du är uppmärksam så der du att jag längst ner, angående anarkistiska hjul, enbart adresserar en person, närmare bestämt den som tog upp anarkism.
Och just detta, att du skriver "ni" i stycke två men skiljer på oss och skriver "du" (uppenbart till den andre) i det tredje gör att jag utgår från att du verkligen blandar in mig i det där du skriver om
9 miljoner som lever likadant. Något jag inte tycker eller vill och därför inte ingår i det där "ni"..