• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Padirac
    KN75 skrev 2023-05-10 18:59:47 följande:
    Förra gången detta var uppe i tråden så förnekade även den gången dessa extrema högljudda att det ens skulle förekomma.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt finna exempel som påvisade förekomsten.

som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

SVT själva har inget problem att erkänna och skriver själva om bakgrundsmusik CITAT:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.
    Det var då ett nyhetsinslag som ni efter mycket letande kunde lägga fram.  

Vilka nya inslag har du att lägga fram nu?
  • klyban
    KN75 skrev 2023-05-10 18:59:47 följande:
    Förra gången detta var uppe i tråden så förnekade även den gången dessa extrema högljudda att det ens skulle förekomma.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt finna exempel som påvisade förekomsten.

som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

SVT själva har inget problem att erkänna och skriver själva om bakgrundsmusik CITAT:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.

Så IGEN får vi ett inlägg som inte påvisar att SVT/SR skulle inte vara opartiska.
    Visst är det intressant?

Padirac skrev 2023-05-10 19:50:25 följande:

Antagligen INGET, då det inte heller kom denna gången.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Padirac skrev 2023-05-08 18:57:17 följande:
    Då detta diskuterades tidigare i tråden förekom det falska uppgifter om var SVT använde musik i nyhetsinslagen. Efter lite sökande hittades ETT inslag från SVTs nyheter där det förekom musik.

Hur det är nu vet jag inte, men du kanske kan länka till dessa inslag så att det går att veta vad du faktiskt refererar till.
    Lögnen om att det inte förekommer bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram är redan motbevisad.

Först förnekades det från vissa håll att det förekom bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram. När den lögnen inte längre var hållbar så byttes "det förekommer inte bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram" till "ge oss fler bevis annars kommer vi att fortsätta hävd att det inte förekommer bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram".

• Padirac
    nattuw skrev 2023-05-10 22:14:31 följande:
    Lögnen om att det inte förekommer bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram är redan motbevisad.

Först förnekades det från vissa håll att det förekom bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram. När den lögnen inte längre var hållbar så byttes "det förekommer inte bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram" till "ge oss fler bevis annars kommer vi att fortsätta hävd att det inte förekommer bakgrundsmusik i SVT:s nyhetsprogram".
    Den som påstår att det finns bakgrundmusik i nyhetsinslag måste naturligtvis ge belägg för detta - inte genom tyckande utan rimligen genom att länka till aktuella inslag där detta förekommer.

Förra gången detta var uppe så var det inte nyhetsinslag i SVTs sändrningar som det pekades på, det pekades på vinjetten till nyheterna, det pekades på programinslag på SVTs nät.

Sen hittades ETT nyhetsinslag från nyhetssändningarna som det pekades på och texten om att SVT kan använda bakgrunsmusik i nyhetsinslag för att förstärka nyheten.

För att det ska visas att det förekkommer partisk eller vinklad bagrundmusik s ska den som påstår det visa på två saker,

1. var detta förekommer 
    2. på vilket sätt den ev bakgrunsmusiken vinklar eller gör nyhetsinslaget partiskt.

Dessa två punkter begriper vem som helst som inte omfattar alternativ fakta eller eller andra desinformationstrategier.

Så.. var är länkarna till inslagen, på vilket sätt vinklar eller görs dessa inslag partiska?

Två väldigt enkla frågor som inte torde vara svåra att besvara och ge äför - om det inte är 'hot air' förståss Tomte
  • Padirac
    Två väldigt enkla frågor som inte torde vara svåra att besvara och ge belägg för - om det inte är 'hot air' förståss Tomte
  • KN75
    Padirac skrev 2023-05-10 19:50:25 följande:

Du skriver flitigt i tråden, du citerar och kommenterar flitigt,
    men du läser fruktansvärt dåligt.
    Som svar upprepar jag för din skull det jag tidigare skrev:

Om jag vid några tillfällen kommer kolla på SVT nyheter så är jag fullt övertygad att effektskapande bakgrundsmusik kommer att förekomma.
    Så var fallet förra gången som jag tittade och jag är övertygad ett det fortsätter att förekomma.

I så fall så ska jag givetvis försöka lägga märke till det och påpeka det här i tråden.

Men:
    Nu för tiden är det ganska sällan som jag väljer att titta på SVT:s nyheter.

Sakfel av dig.
    Jag behövde inte alls leta mycket förra gången. Det är en ren lögn av dig.
    Det räckte med att jag en eller två dagar följde SVT:s nyhetssändningar så dök det snabbt och enkelt upp ett mycket tydligt exempel.
    Om jag nu vid något tillfälle återigen orkar motivera mig att titta på SVT: s nyheter så kommer det säkerligen både snabbt och enkelt återigen dyka upp minst ett exempel.

Men jag är inte särskilt motiverad.
    Jag har redan gjort det en gång. Jag skaffade ett tydligt bevis.
    Men det spelade ingen roll för de extrema högljudda, de totalt faktaresistenta,  förnekade och försökte dölja fakta den gången,
    och kommer lika självklart göra det igen.
  • klyban
    KN75 skrev 2023-05-10 23:30:52 följande:

Om jag vid några tillfällen kommer kolla på SVT nyheter så är jag fullt övertygad att effektskapande bakgrundsmusik kommer att förekomma.
    Så var fallet förra gången som jag tittade och jag är övertygad ett det fortsätter att förekomma.

I så fall så ska jag givetvis försöka lägga märke till det och påpeka det här i tråden.
    Men:

Sakfel av dig.
    Det räckte med att jag en eller två dagar följde SVT:s nyhetssändningar så dök det snabbt och enkelt upp ett mycket tydligt exempel.
    Om jag nu vid något tillfälle återigen orkar motivera mig att titta på SVT: s nyheter så kommer det säkerligen både snabbt och enkelt återigen dyka upp minst ett exempel.

Men det spelade ingen roll för de extrema högljudda, de totalt faktaresistenta,  förnekade och försökte dölja fakta den gången,

SÅ ett YTTERLIGARE ett inlägg till och där du inte påvisar att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

DU klarar inte heller av att påvisa det du försöker med(vad nu det är.) och två musik :eek:
    DU verkar lätt upprörd över inget.

Så vilka är alla dessa, för det verkar som du bara har en och EN, är det ett skämt?
    Undrar då en gång säger inget, kanske om man gjorde det dagligen och körde bethovens femma var gång man pratade om TDS-trumpnissar och deras fantasier.

Men dock är det bra, du för en "diskussion" om nått du inte ens klarar av att påvisa.
    Vad är det om? Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    KN75 skrev 2023-05-10 23:30:52 följande:

Men:

Sakfel av dig.

Jag läser att du tidigare tittade mer frekvent på nyhetssändningarna i svt, att du nu inte hittat inslag som stödjer ditt påstående, att du just nu inte har belägg för ditt påstående och att du inte kan förklara på vilket sätt en bakgrundsmusik skulle göra inslaget partiskt.  

Kan du länka till inlägget där du tidigare var motiverad att hitta belägg för ditt påstående?  Har du där förklarat på vilket sätt det skulle vara partiskt?

Belägg för påstående och motivering för påstående är självklart det minsta som kan begäras, detta oavsett du känner dig motiverad eller inte.
  • KN75
    Padirac skrev 2023-05-11 07:26:52 följande:
    Jag läser att du tidigare tittade mer frekvent på nyhetssändningarna i svt, att du nu inte hittat inslag som stödjer ditt påstående, att du just nu inte har belägg för ditt påstående och att du inte kan förklara på vilket sätt en bakgrundsmusik skulle göra inslaget partiskt.  

Kan du länka till inlägget där du tidigare var motiverad att hitta belägg för ditt påstående?  Har du där förklarat på vilket sätt det skulle vara partiskt?

Belägg för påstående och motivering för påstående är självklart det minsta som kan begäras, detta oavsett du känner dig motiverad eller inte.
    Jag och andra hittade snabbt och utan problem förra gången minst ett inslag som bevisade förekomsten.
    Den bevisade förekomsten har givetvis inte upphört, trollats bort eller på annat sätt försvunnit bara för att det har gått en tid.

Eller har du något belägg för att det sedan förra gången skulle ha upphört?

Jag vet att såväl jag själv som andra flera gånger under tiden som gått har kunnat konstatera att det fortfarande förekommer.
    Som sagt, om jag av en händelse återigen råkar stöta på det så ska jag självfallet uppmärksamma dig på detta, igen.
    Men du och andra extrema högljudda kommer, lika som förra gången, trots att det var enkelt att bevisa förra gången, även i framtiden vara fullkomligt faktaresistenta och vägra att acceptera ytterligare ett bevis. Det spelar ingen roll vilka bevis jag eller någon annan tar fram så döljer ni och förnekar förekomsten. Eller hur?

Därför är det omöjligt finna motivation för att resonera vettigt med dig och med dina extrema kamrater.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt förra gången finna exempel som påvisade förekomsten.

Men som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.
  • Padirac
    KN75 skrev 2023-05-11 10:02:41 följande:
    Jag och andra hittade snabbt och utan problem förra gången minst ett inslag som bevisade förekomsten.
    Den bevisade förekomsten har givetvis inte upphört, trollats bort eller på annat sätt försvunnit bara för att det har gått en tid.

Eller har du något belägg för att det sedan förra gången skulle ha upphört?

Jag vet att såväl jag själv som andra flera gånger under tiden som gått har kunnat konstatera att det fortfarande förekommer.
    Som sagt, om jag av en händelse återigen råkar stöta på det så ska jag självfallet uppmärksamma dig på detta, igen.
    Men du och andra extrema högljudda kommer, lika som förra gången, trots att det var enkelt att bevisa förra gången, även i framtiden vara fullkomligt faktaresistenta och vägra att acceptera ytterligare ett bevis. Det spelar ingen roll vilka bevis jag eller någon annan tar fram så döljer ni och förnekar förekomsten. Eller hur?

Därför är det omöjligt finna motivation för att resonera vettigt med dig och med dina extrema kamrater.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt förra gången finna exempel som påvisade förekomsten.

Men som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?