• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Padirac
    KN75 skrev 2023-05-16 17:53:24 följande:

Att med subtila medel skapa stämning i syfte att påverka tittaren i en viss riktning, den riktning som producenten önskar, kan för mig aldrig beskrivas som opartiskt, utan precis tvärtom.

Men det omöjligt resonera vettigt med dig, omöjligt utbyta olika uppfattningar, för det verkar uppenbart att du väljer att dölja och förneka sanningen och du framstår som fullkomligt faktaresistent.

Dina ordval som du själv väljer att använda när du beskriver andra medlemmar, de får stå för dig. Återigen försöker du uttrycka dig på ett sätt som du tror ska visa något om din egen förträfflighet, och misslyckas återigen.

Du väljer uttrycka dig om mig att jag för ett teoretiskt resonemang som liknar ett barns, och om teoretiskt onanerande.
    Som svar till dig gällande ditt sätt att uttrycka dig om mig kan det ju vara intressant i jämförelse med vad du uttryckte om dig själv i den här tråden, och jag citerar ordagrant:
    ?-Jag vet redan jag är lååång över medel på intellekt, och genom folk berättar det om och om igen och i olika sammanhang.
    Och blivit anklagad för extremt hög slutledningsförmåga, den var udda faktiskt och den läkaren tyckte ändå illa om mig då hon valde att ljuga om diagnoser som inte existerade och att jag överbevisa läkaren(av fakta) och tvingade VC att ändra anteckningarna i journalen.

Min fråga till dig, som helt följer på ditt eget inlägg, är: Tycker du ärligt talat att det är ok att uttrycka dig så nedvärderande om mitt sätt att resonera mot bakgrund hur du själv resonerade den gången?

Ett par saker:

jag skriver att ditt resonemang liknar ett barns eller ett teoretiskt onanerande. Jag skriver ingenting om dig som oerson bara om sättet det resoneras på.

Du har tidigare anklagat andra i tråden för att skriva om slutledningsförmåga och annat som du citerar ordagrant. Jag föreslår att du tittar på verm som skrivit vad istället för hitta på sk*tsaker.

Så, vad skriver då SVT om bakgrundsmusik

www.svt.se/kontakt/horbarhet-och-bakgrundsljud-i-svt

"
    Bakgrundsljud

SVT har regler för hur program ska mixas när det gäller bakgrundsmusik tillsammans med tal. Det är alltså inte förbjudet med bakgrundsmusik tillsammans med tal, men det är naturligtvis av yttersta vikt att talet ska kunna uppfattas.

Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå. Så länge som musiken är väl vald och har svag nivå jämfört med tal samt inte frekvensmässigt stör talet, brukar det inte vara störande för tittarna. Programmen leveranskontrolleras internt hos SVT före sändning, och det är en subjektiv värdering som avgör om hörbarheten hos tal är godkänd eller inte."

• Padirac
    Bakgrundsmusik eller inte, det finns inget annat än politiserats tyckande som pekar på att PS nyheter är partiska.

www.svt.se/kultur/ny-forskning-public-service-nyheter-ar-opartiska

"
    Baserat på 19 svenska och internationella studier drar tio svenska forskare slutsatsen att public service bidrar till att göra medborgarna bättre informerade, och att nyhetsförmedlingen från public service är opartisk.

Däremot finns det forskningsluckor för hur det ser ut med opartiskheten i programmen som går utanför den direkta nyhetsbevakningen, rapporterar Ekot.

? Fördjupande, magasinsliknande program vet vi mycket mindre om vilken typ av frågor som tas upp och hur de kontextualiseras, säger Johannes Bjerling, redaktör för forskningsöversikten.

Public service i valtider

Frågan om public service-nyheter i valtider tas också upp i forskningsöversikten. Med svenska studier av valrörelsenyheter från 1960-talet fram till idag som underlag drar man slutsatsen att det inte finns stöd för någon systematisk partiskhet, varken åt höger eller åt vänster.

Vilka partier som gynnas eller missgynnas skiftar, och vilka som får mest exponering i medierna avgörs av vad medierna för tillfället prioriterar. Det gäller både public service och kommersiella nyhetsmedier, menar forskarna."

• Padirac
    KN75 skrev 2023-05-11 10:02:41 följande:
    Jag och andra hittade snabbt och utan problem förra gången minst ett inslag som bevisade förekomsten.
    Den bevisade förekomsten har givetvis inte upphört, trollats bort eller på annat sätt försvunnit bara för att det har gått en tid.

Eller har du något belägg för att det sedan förra gången skulle ha upphört?

Jag vet att såväl jag själv som andra flera gånger under tiden som gått har kunnat konstatera att det fortfarande förekommer.
    Som sagt, om jag av en händelse återigen råkar stöta på det så ska jag självfallet uppmärksamma dig på detta, igen.
    Men du och andra extrema högljudda kommer, lika som förra gången, trots att det var enkelt att bevisa förra gången, även i framtiden vara fullkomligt faktaresistenta och vägra att acceptera ytterligare ett bevis. Det spelar ingen roll vilka bevis jag eller någon annan tar fram så döljer ni och förnekar förekomsten. Eller hur?

Därför är det omöjligt finna motivation för att resonera vettigt med dig och med dina extrema kamrater.

SVT själva har inget problem att erkänna och skriver själva om bakgrundsmusik CITAT:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt förra gången finna exempel som påvisade förekomsten.

Men som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.
    Nu har jag kollat på enbart dina inlögg . och jag ser inte att du någnstans i de inläggen har redovisat vilka nyhetsinslag du hittat i SVTs sändningar so m har bakgrundsmusik, jag hittar inte någon redovisning alls om några som helst nyhetsinslag som du hittat...   

Med vilket nick har du skrivit vilka nyhetsinlägg du hittat som du menar är partiska pga bakgrundsmusik?
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-05-17 17:15:38 följande:
    Nu har jag kollat på enbart dina inlögg . och jag ser inte att du någnstans i de inläggen har redovisat vilka nyhetsinslag du hittat i SVTs sändningar so m har bakgrundsmusik, jag hittar inte någon redovisning alls om några som helst nyhetsinslag som du hittat...   

Med vilket nick har du skrivit vilka nyhetsinlägg du hittat som du menar är partiska pga bakgrundsmusik?
    Tro du tittar på fel ställen. sedan kan du titta på migrations frågorna under 2014-2016, där alla som ville framföra något blev stämplad rasist, i princip allt som var lite negativt.
    -

Grindheim har undersökt norska och svenska journalisters partisympatier, och konstaterar att hela 70 procent av de svarande svenska journalisterna skulle rösta på Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet.

Här skulle man kunna diskutera studiens felmarginal eller hur journalisters arbete i regel styrs av redaktörer, chefer, verksamhetsmål och ren yrkesheder, men låt oss säga att studien stämmer till punkt och pricka och att journalisterna helst hissar röda fanor på villatomten efter varje deadline ? ser det ut att faktiskt påverka nyhetsförmedlingen?

Grindheim och Reimers vill mena det, men här har man rätt mycket mer att bevisa.

• klyban
    K Markatta skrev 2023-05-17 18:33:19 följande:

Skattebetalarna vinner 700 miljoner 2024:

www.svt.se/nyheter/snabbkollen/af-forlorar-700-miljoner-2024

Vad man inser med OT, det är att du bekräftar att SVT/SR är opartiska även denna gång.
    Så allting gick skrev 2023-05-17 18:46:40 följande:
    Tro du tittar på fel ställen. sedan kan du titta på migrations frågorna under 2014-2016, där alla som ville framföra något blev stämplad rasist, i princip allt som var lite negativt.
    -

Grindheim har undersökt norska och svenska journalisters partisympatier, och konstaterar att hela 70 procent av de svarande svenska journalisterna skulle rösta på Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet.

Här skulle man kunna diskutera studiens felmarginal eller hur journalisters arbete i regel styrs av redaktörer, chefer, verksamhetsmål och ren yrkesheder, men låt oss säga att studien stämmer till punkt och pricka och att journalisterna helst hissar röda fanor på villatomten efter varje deadline ? ser det ut att faktiskt påverka nyhetsförmedlingen?

Grindheim och Reimers vill mena det, men här har man rätt mycket mer att bevisa.

Användaren påstår saker och säger den gett detta redan, efter koll visade det sig att det inte existerade.

Så vilka ställen ska man titta på kn75 påstående som den säger den gett i tråden? :lol::lol::lol:

Vad man inser även här, det är att du ISTÄLLET börjar prata om annat igen.
    Det berättar för oss att du är medveten om att det inte ens existerar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-17 18:46:40 följande:
    -

Försöker du säga att det i diskussioner om migration 2014-2016 går att hitta de inlägg i tråden där KN75 listar vilka inslag som har bakgrundsmusik som gör inslagen partiska, och att det är vad Grindheim och Reimers vill mena?

Tomte
  • Så allting gick
    Padirac skrev 2023-05-17 20:10:08 följande:
    Försöker du säga att det i diskussioner om migration 2014-2016 går att hitta de inlägg i tråden där KN75 listar vilka inslag som har bakgrundsmusik som gör inslagen partiska, och att det är vad Grindheim och Reimers vill mena?

Tomte
    Handlar om tråden, är svt/ media opartisk.

Tar man migration under dessa tider var media partiska, man dömde alla som hade en motsatt åsikt som rasister, det fick även SD att växa ännu mer, tills idag när fler partier valt att ta ställning.

Det visar att media tar ställning och väljer sida.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-17 22:00:16 följande:

Tar man migration under dessa tider var media partiska, man dömde alla som hade en motsatt åsikt som rasister, det fick även SD att växa ännu mer, tills idag när fler partier valt att ta ställning.

Om du vill svara på 'det tråden handlar om' ska du kanske bemöta ett inlägg med någonting som är en replik på inlägget i sig? 

På vilket sätt menar du att ditt inlägg är ett svar på frågan KN75's påstående om att denne redovisat olika inslag i PS med partisk bakgrundmusik - om du trycker på visa endast för KN75 så hittar i alla fall jag ingenting som stödjer KN75s påstående...  

Frågan du tar upp är inte relevant för att belysa KN75s påstående som sant eller falsk - du pratar isyället om någonting helt annat - som visserligen har med tråden att göra, men inte med frågan du försöker replikera på.
    PADIRAC SKREV 2023-05-17 17:15:38 FÖLJANDE:
    Nu har jag kollat på enbart dina inlägg . och jag ser inte att du någnstans i de inläggen har redovisat vilka nyhetsinslag du hittat i SVTs sändningar so m har bakgrundsmusik, jag hittar inte någon redovisning alls om några som helst nyhetsinslag som du hittat...   

Public Service i Sverige har att förhålla sig till demokratiparagrafen - den som Åkessöner och rasiter kallar för vänsterliberal och partisk.   Så visst tar PS ställning på olika sätt, mot antidemokratiska och rasistiska uttalanden och påståenden.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2023-05-17 22:00:16 följande:

Så du väljer att prata om annat en gång till, vad är detta för kostnigt du hpåller på med.

För faktum kvarstår, kn75 har inte gett detta, så försöker du dra diskussionen till annat ställe, och där vi inte ska komma fram till det är nonsens?
    För varför annars skulle du börjar prata om annat för?

Och en sak inser vi, SVT/SR förblir opartiska även efter ditt inlägg.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?