• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • orzia1
    eagle87 skrev 2016-10-28 14:08:01 följande:

Är så trött på att ligga i sängen dagtid när mamma / mannen passar bebisen... ligga O försöka somna O kan inte somna skapar sååå mkt ångest... samtidigt orkar jsg inte vara uppe O göra ngt när jag e sååå trött... ingen kraft i kroppen O känns som hjärnan är full med bomull.... dagarna blir nätter som blir dagar.. Han e 8 dagar idag.. i och med att jag inte spenderar mkt tid me han förutom amning och blöjbyte så känns de intr heller som vi knutit an... tycker inte heller amningen e mysig.... snälla hjälp...

Första veckorna och tom månaderna är jobbiga. Ibland tror jag inte man ska pressa sig själv att ligga och försöka sova om man inte kan sova. Nu vet jag inte hur din sits är, eller dina övriga intresse, eller din allmänna energinivå. Men finns det ngt du kan göra som ger dig avslappning? Läsa en bok, ta en lång dusch, gå mindre promenader osv...

Amningen är också i början hemsk, och vissa trivs inte alls med det. Det man bör tänka på om man slutar amma är att flaska också kräver sin tid och bebiswn behöver närhet oavsett vilket.

Jag ammar också liggande och känns det skrämmande så kan man tom typ ligga vid sidan/på babynest och amma när bebis ligger där, sen när den sover så kan man lägga sig sidan om. Ett råd är att försök stå ut, dessa veckor i början är jobbiga.

Ett annat tips är att bära i sjal, hade det till storasyster, men vi börja lite försent och fick ej in rutin. Har börjat med det nu när dottern är snart 4 v, och idag somna hon längre stund nästan två tim o jag kunde laga mat och småplocka, dessutom kan man man amma i sjal.

Kanske kan du pumpa ut så din partner/namn kan ge med kopp el speciell nappflaska för bröstmjölk. Då får du också lite avlastning.

Som sagt plåga dig inte för mkt med att du måste känna si och så, som sagt det är jobbigt i början, men det blir enklare och roligare. (Jag gillar inte alls bebis tiden ha ha, utan mer där kring halvåret trots alla trots perioder)

Kram på dig
  • Lilla Luna

Nu är min lilla kille 5 dagar. Redan? De senaste nätterna har han fått för sig att ligga vaken och spana då vi lagt oss. Han vill liksom inte somna. nu är kloclan snart 1 och han spanar än. Då kan ju inte jag/vi sova. Lite jobbigt då han lär vilja äta om 1-2h. Jag hoppas inte han fastnar i den där dygnsrytmen. :o

• LovisaC
    Lilla Luna skrev 2016-10-29 00:53:32 följande:

Nu är min lilla kille 5 dagar. Redan? De senaste nätterna har han fått för sig att ligga vaken och spana då vi lagt oss. Han vill liksom inte somna. nu är kloclan snart 1 och han spanar än. Då kan ju inte jag/vi sova. Lite jobbigt då han lär vilja äta om 1-2h. Jag hoppas inte han fastnar i den där dygnsrytmen. :o

Min är kvar där och hon är 7 veckor imorgon......... :/ Bara att lägga sig tidigare så man orkar.
  • Carina86
    LisenB skrev 2016-10-27 19:57:52 följande:

... Jag känner efter att träffat en femmånaders och en treåring nu dessa dagar att jag vill inte ens veta att det kommer fortsätta. Jag tycker att det är jobbigt nu och vill inte veta att detta kommer pågå i månader och år.. Jag vet - det är så det är att ha barn. Men tanken att "vad har vi gjort" blir starkare...

Åh det blir bättre, jag lovar, lovar, lovar! Jag tyckte att de första tre månaderna var svinjobbiga, men det blir verkligen bättre (och roligare!) när de blir större. Sen får de lite faser emellanåt när det blir jobbigt igen, men de blir lättare och kortare och mindre frekventa ju äldre de blir. Betänk att det kan ju faktiskt bli bra också, det är långt ifrån alla som inte får sova en hel natt på x antal år. Sen runt 3 år så kan de äta, klä på sig själva, leka med kompisar och på det stora hela sköta sig själva hyfsat bra. Det gyllene mantrat med barn är "Inget varar för evigt". Tatuera det på hornhinnan!
  • LisenB
    Carina86 skrev 2016-11-02 20:25:15 följande:
    Åh det blir bättre, jag lovar, lovar, lovar! Jag tyckte att de första tre månaderna var svinjobbiga, men det blir verkligen bättre (och roligare!) när de blir större. Sen får de lite faser emellanåt när det blir jobbigt igen, men de blir lättare och kortare och mindre frekventa ju äldre de blir. Betänk att det kan ju faktiskt bli bra också, det är långt ifrån alla som inte får sova en hel natt på x antal år. Sen runt 3 år så kan de äta, klä på sig själva, leka med kompisar och på det stora hela sköta sig själva hyfsat bra. Det gyllene mantrat med barn är "Inget varar för evigt". Tatuera det på hornhinnan!
    Tack så himla mycket!! Även fast man på något sätt vet hur det är så vill och behöver man höra det där. Det är jobbigt nu men man hoppas ju att man får tillbaka mer och mer :)
  • Carina86
    LisenB skrev 2016-11-04 10:33:46 följande:

Tack så himla mycket!! Även fast man på något sätt vet hur det är så vill och behöver man höra det där. Det är jobbigt nu men man hoppas ju att man får tillbaka mer och mer :)

Varsågod Det är verkligen jättesvårt att ha perspektiv när man är mitt uppe i eländet. Nu har det gått några dagar, hur mår ni?
  • orzia1

Har alla bebisar kommit nu? Eller är där ngn som har en envis bebis som ej vill komma ut?

• LisenB
    Carina86 skrev 2016-11-11 12:45:13 följande:
    Varsågod Det är verkligen jättesvårt att ha perspektiv när man är mitt uppe i eländet. Nu har det gått några dagar, hur mår ni?
    Ja det rullar på.. Ganska stressiga och hjärndöda dagar. Timmar går och jag sitter mest och eller stressar i mig mat medan han skriker eller måste ammas/hållas i...
    Nätterna har blivit värre då han inte sover i 1-3h nu utan knappt alls. Magen sol börjat spöka. Fasar så för att han inte ska sova..
    Då är man sugen på att börja med ersättning också eller pumpa ut så man kan dela på nätterna...
  • eagle87
    LisenB skrev 2016-11-11 20:19:34 följande:
    Ja det rullar på.. Ganska stressiga och hjärndöda dagar. Timmar går och jag sitter mest och eller stressar i mig mat medan han skriker eller måste ammas/hållas i...
    Nätterna har blivit värre då han inte sover i 1-3h nu utan knappt alls. Magen sol börjat spöka. Fasar så för att han inte ska sova..
    Då är man sugen på att börja med ersättning också eller pumpa ut så man kan dela på nätterna...
    Känner precis likadant.... fattar inte hur länge man ska orka kroppen bara värker o konstant dimma i hjärnan
Svar på tråden BF Oktober 2016