• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Tyret1501

Fundersam, förstår hur du känner! Men det är din rättighet att få den vård du behöver under förlossningen. När du ringer nästa gång så berätta att du tog illa upp och hur du känner. Är det samma person, be om att få prata med någon annan. Va hård och "ta det du har rätt till" om personen inte visar förståelse. Fan för vårdpersonal som inte kan förstå att det man ofta är i en väldigt utsatt situation när man kontaktar vården! Stå på dig <3

• LovisaC
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-10-08 16:18:46 följande:

Ringde förlossningen nyss för jag har haft förvärkar i två veckor och de har blivit allt oftare. Idag har jag haft sd hela dagen fast jag inte alls brukar ha det. Låg i ett varmt bad i närmare en timme men det blev typ värre. Lite tryck neråt. Blev dumförklarad av de på fl. Nu vill jag aldrig dit.

Känn inte så. Tänk på att de finns där för att guida dig, hjälpa dig och förklara när du känner dig osäker. Du märker när det är allvar; då gör det så ont att du inte vill prata vid värkarna och måste koncentrera dig på andningen. 3 smärtsamma värkar på 10 minuter brukar vara tumregeln.

Jag hörde dock av mig vid sd utan någon som helst smärta nu eftersom det gick så fort med syster och pga prematur vattenavgång. 7h senare (bara 1.5h med förlossningsvärkar) var lillasyster här... Det behöver alltså inte vara "ingenting" vid sammandragningar.
  • orzia1
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-10-08 16:18:46 följande:

Ringde förlossningen nyss för jag har haft förvärkar i två veckor och de har blivit allt oftare. Idag har jag haft sd hela dagen fast jag inte alls brukar ha det. Låg i ett varmt bad i närmare en timme men det blev typ värre. Lite tryck neråt. Blev dumförklarad av de på fl. Nu vill jag aldrig dit.

Förstår dig. Men de är där för din skull. Ring igen
  • Anonym (Fundersam)
    Tyret1501 skrev 2016-10-08 20:28:12 följande:

Fundersam, förstår hur du känner! Men det är din rättighet att få den vård du behöver under förlossningen. När du ringer nästa gång så berätta att du tog illa upp och hur du känner. Är det samma person, be om att få prata med någon annan. Va hård och "ta det du har rätt till" om personen inte visar förståelse. Fan för vårdpersonal som inte kan förstå att det man ofta är i en väldigt utsatt situation när man kontaktar vården! Stå på dig <3

orzia1 skrev 2016-10-08 21:38:46 följande:

Förstår dig. Men de är där för din skull. Ring igen

LovisaC skrev 2016-10-08 20:33:51 följande:

Känn inte så. Tänk på att de finns där för att guida dig, hjälpa dig och förklara när du känner dig osäker. Du märker när det är allvar; då gör det så ont att du inte vill prata vid värkarna och måste koncentrera dig på andningen. 3 smärtsamma värkar på 10 minuter brukar vara tumregeln.

Jag hörde dock av mig vid sd utan någon som helst smärta nu eftersom det gick så fort med syster och pga prematur vattenavgång. 7h senare (bara 1.5h med förlossningsvärkar) var lillasyster här... Det behöver alltså inte vara "ingenting" vid sammandragningar.

Har varitin tidigare, då för minskade fosterrörelser. Tappen var då något kort, 26mm. Det var en månad sedan. Nu då värkar och sd blivit värre/kraftigare känner jag att jag vill kolla upp hur läget är med tappen. Det jag försökte förklara för henne. För jag förstår ju själv att fl inte är på gång riktigt än. Men min mamma hade liknande och var då öppen 6cm när hon åkte in. Då i vecka 36 när hon väntade mig. Hade bara haft fler sd och lite mer förvärkar.

Jag har knappt några sd i vanliga fall men då de blev värre av varmt bad och trycket neråt ökade kände jag att jag vill kolla läget. Men jag tappade helt lusten att åka in. Ska ta upp det med min bm på tisdag.
  • LovisaC
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-10-08 22:04:59 följande:

Har varitin tidigare, då för minskade fosterrörelser. Tappen var då något kort, 26mm. Det var en månad sedan. Nu då värkar och sd blivit värre/kraftigare känner jag att jag vill kolla upp hur läget är med tappen. Det jag försökte förklara för henne. För jag förstår ju själv att fl inte är på gång riktigt än. Men min mamma hade liknande och var då öppen 6cm när hon åkte in. Då i vecka 36 när hon väntade mig. Hade bara haft fler sd och lite mer förvärkar.

Jag har knappt några sd i vanliga fall men då de blev värre av varmt bad och trycket neråt ökade kände jag att jag vill kolla läget. Men jag tappade helt lusten att åka in. Ska ta upp det med min bm på tisdag.

Det kan helt enkelt vara så att de inte tycker att det är någon fara om tappen är påverkad nu. Bebis är ju så gott som färdig så de skulle nog bara låta förlossningen starta.

Min tapp var 17 mm i vecka 33, knappt två veckor senare kom ju tösen - men på morgonen för fl var tappen fortfarande lika lång. Påverkad tapp behöver inte betyda att fl är nära faktiskt.

De stoppade till och med in fingrar och bände upp min tapp lite för att slippa mjukna upp den med ballong - fy i helvete vad ont det gjorde!!!

Försök att se det som något positivt istället för att känna oro; en mjuk och påverkad tapp gör förlossningen lite enklare och förhoppningsvis går 1-6 cm lite fortare :)
  • Mamma100207

I fredags kväll 21:34 föddes våran tös Lowa! 5 dagar över tiden! Förlossningen gick snabbt, en tjej på 4130g och 51 lång. Lördag morgon va vi redan hemma hos stolta storasyskon. Är så glad hon har kommit och min hemska graviditet är över!

• orzia1
    Mamma100207 skrev 2016-10-09 16:28:03 följande:

I fredags kväll 21:34 föddes våran tös Lowa! 5 dagar över tiden! Förlossningen gick snabbt, en tjej på 4130g och 51 lång. Lördag morgon va vi redan hemma hos stolta storasyskon. Är så glad hon har kommit och min hemska graviditet är över!

Grattis. Så skönt allt gick bra och ni redan är hemma
  • Sabinac
    Mamma100207 skrev 2016-10-09 16:28:03 följande:

Grattis!! Har dina tidigare förlossningar också gått fort? Gick du över tiden med de andra med?
  • Mamma100207

Tack!
    Nej mitt första barn fick jag 9 dagar tidigt och mitt andra kom på bf. De har tagit ca 18 timmar med de andra.. och med sista nu så tog det fem timmar inne på förlossningen.. så lite skillnad :)

Svar på tråden BF Oktober 2016