BF Oktober 2016
Har ni fått moderakapsintyg?! Jag fattar inte när man skulle få det..
Har ni fått moderakapsintyg?! Jag fattar inte när man skulle få det..
Känner mig lite smått töntig nu när barnvagnen är monterad och jag kör runt den i lägenheten. Längtar ännu mer tills bebisen kommer nu :)
Tycker för övrigt att tiden har börjat gå lite långsamt igen men tror det har att göra med att alla mina kollegor går på semester efter nästa vecka och jag ska jobba fyra veckor till innan det blir lite ledig. Dock bara en vecka eftersom jag läger resten innan bebben kommer :)
Hej alla! Hur mår ni?
Hur länge kommer ni vara lediga innan beräknad bf?
Särskilt ni med kontorsjobb.
Ni med mer fysiskt krävande jobb behöver säkert sluta jobba tidigare.
Vilka åldrar jobbar du med? Är också förskollärare, på en småbarnsavdelning. Har inte planerat än hur länge jag ska jobba men vill jobba så länge som möjligt. Mår ju superbra och har gjort det hela tiden.
Börjar bli så vansinnigt rädd för förlossningen! Har alltid varit förlossningsrädd men nu när jag vet att det närmar sig börjar jag känna mig pressad. Får typ panik. Och det hjälper ju knappast att Aftonbladet har en specialgranskning av bristerna inom förlossningsvården just nu, och att jag läser Födelsevrålets rapporter hela tiden. Läste nu att närmare 30 akutsjuksköterskor sagt upp sig här i Uppsala där jag bor...
Funderar på om man kan åka till något annat land och föda barn?
Inväntar remiss från Aurora men de har tydligen extremt ont om tider här i Uppsala...
Nej det smartaste är att låta bli att läsa men jag kan inte låta bli!
Förstår att det känns som att tiden rinner iväg, känner lika dant och man vet ju hur fullt upp de har på sommaren.
Jag vill föda vaginalt om det inte finns några komplikationer, typ sätesbjudning eller så. Men efter de där artiklarna börjar jag fundera på om man ska kolla upp riskerna med kejsarsnitt istället.... Hur vill du göra?
Den här otroliga oron jag får ibland över att bebis inte buffar.
Har ju bara känt två sparkar...tror jag?...resten typ knackningar.
Nyss låg jag på sängen en bra stund och vände och vred mig, inget...nu när jag skriver kom det två buffar...men fan tänk om det är tarmarna?
funderar på att ringa förlossningen och få komma in och göra typ ctg eller vad det heter och lugna mig
Nu har jag googlat och frågat runt och känner att jag har LITE mer koll.
Min bebis rör sig mest vid 21 tiden, just nu..Och då är det buffar..har känt två sparkar i typ v24.
Så det här är normen jag ska gå på.. I v25+6 ska man känna dagligen.
De som känt mer sparkar tidigare, ska gå på det.
Det finns nog inget mått för "När du ska bli orolig"; men jag tycker man ska ta det på allvar om bebisen är still en hel dag och en hel kväll, om bebis brukar vara aktiv.
Jag vet att läkare ofta säger att man ska vänta en dag till och se hur det är då.
Så igår började bebis igen vid 21 tiden, och nu i morse kör hen igång igen.
Så jag känner mig lugn.
Längtar tills min partner också får känna, så fort han lägger handen på så slutar det.
Jag skulle definitivt bli en sån som blir beroende av en sån där apparat som man kan lyssna på hjärtat med :)
Idag har den bara vänt på sig i magen typ, inga sparkar eller något som jag brukar känna. Önskar man kunde göra ultraljud hemma! ;)
På torsdag är det bara 100 dagar kvar för oss! Det är ju visserligen många dagar det också men också bara tre månader!!
Vad har ni andra för tankar i för förändringen? Vi har inga barn innan och känner typ inga i vår närhet med barn. Det är så svårt att ta till sig. Det gör mig mer tveksam och orolig om hur allt ska bli. Någon som har några bra tankar och idéer?
Jag var i kontakt med specMVC idag för mina blodsockervärden har gått upp. Ska träffa diabetesläkaren där nästa fredag så är väl rätt givet att jag kommer att börja med insulin nu.
Vad det verkar så kommer det bli TUL som jag ska göra. Första inom de kommande fem veckorna och andra lite senare. Skönt att veta att jag heller inte kommer att få passera 40+0.
Sista tredjedelen av graviditeten är påbörjad. TUL inbokat 1 augusti, i alla fall något positivt att se fram emot bland alla provtagningar och kontroller :)
Här är det blandat med rörelser. Lunga vissa dagar och mer liv andra. Känner ofta hur han rör sig. Han ligger gärna med ryggen utåt så antar att det blir en hel del sparkar inåt som jag inte känner av så mycket.
Var på TUL idag och allt så bra ut. Lillen ligger precis i mitten på normalkurvan
Skönt att höra att flera har varierande rörelser. Jag va faktiskt inne på sjukhuset för att jag var orolig för att det hade förändrats så mycket men allt såg bra ut. Han låg då med ryggen utåt. Nu känner jag typ mindre än då men har bestämt mig för att inte noja. Men samtidigt svårt då man ju faktiskt ska reagera på sånt...
Här blev det bebis igår natt efter en jättesnabb förlossning på tre timmar! Fick ryggbedövning då jag var 4 cm öppen men hon var ute en kvart senare innan den hunnit ta! Hon föddes i v33+0 och mår under omständigheterna bra! :) Har matsond och får ligga på värmekudde men andas hur bra som helst, är frisk och vägde drygt 2 kg när hon kom. Skrek direkt och hade apgar 9-10-10 :) Omtumlande! Som tur var så var jag på sjukhuset för övervakning över natten, hade nog inte hunnit in annars! Hon föddes alltså 5 dagar efter vattnet gick pga gbs.