• orzia1

BF Oktober 2016

Alvsten skrev 2016-04-27 14:23:02 följande:

Allt gick jättebra! Var så häftigt att få se lilla bebisen sprattla runt :) Väldigt bra resultat från kub så nu kan jag verkligen börja få njuta över att vara gravid och våga tro på att det faktiskt är en liten bebis. Vi fick behålla vårt tidigare datum 30/10 :)

Vad skönt att allt såg bra ut, ja det är en mäktig känsla när man ser det lilla livet sprattla runt där inne..
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-04-27 16:38:51 följande:

Ja känslan var helt overklig när man såg den lilla <3 Var livrädd att det skulle vara helt tomt. Nu längtar jag till 3 juni när ja ska få se den igen på RUL.

Jag tror alltid man har den känslan innan man ser på ul.. har gjort en del UL och varje gång innan man får upp den på skärmen så har man hjärtat i halsgropen... tänk om där inte är något.. jag har mitt rul den 16 maj, längtar så.. och hoppas den vill visa om den är en tjej eller kille
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-28 08:45:32 följande:

Hej alla fina, skulle behöva få lite råd av er kloka.Har börjat fundera på föräldraledigheten och har förstått att det blir inte så mkt att leva på om man ska försöka spara dagar under första året.Jag har sparat ihop 7 v semester och tänkte först ta ut allt i slutet av juli och hela augusti eller borde jag fortsätta spara min semester och ta ut lite av den efter BF 15 oktober? samtidigt känner jag mig jvlig less på jobbet och skulle behöva en längre paus därifrån. Hur hade ni gjort?

Du har inget jobb som är fysiskt ansträngande så du kan få gravidpenning? Ja det suger en del med ersättning från f.k.. min man är en sk höginkomsttagare,, så vi kommer förlora närmre 1500 kr per dag de dagar han ska ta ut föräldrapeng. Så vi är också i valet och kvalet hur vi ska lägga vår föräldraledighet. Och som du skriver, man vill ju gärna ta ut så få dagar som möjligt så man kan vara hemma lite längre. Om vi har möjlighet så kommer vi försöka vara hemma tills bebisen är 1.5 år...

Om jag hade varit som dig hade jag nog lagt semestern i anslutning med b.f och bitit ihop på jobb under sommaren. Men det beror ju på vad ni tänker. Osv.. har en kompis som ville vara hemma i nästan 2 år, hon hade en del sem o komp så hon klarade det.
  • orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-04-28 15:20:11 följande:

Oj! Nu får jag ångest. Önskat tre veckor semester i sommar. Alltstå har jag en vecka kvar efter sommaren. Sambon har ingen värsting lön då han går på timmar och jobbar 50%. Vi har inte gemensam ekonomi, då det inte funkar för oss. Men självklart delar vi på alla kostnader som hör ihop med att leva tillsammans. Bara det att det jag får över kan gå till mina intressen eller önskemål och hans kan gå till det han vill utan att den andra kan ha några invändningar. Så har vi gemensamt sparande. Ska jag ändra och spara semester eller hur ska jag göra?

Jobbar i förskola, på en småbarnsavdelning. Är väldigt påfrestande för kroppen. Men hur tidigt och hur länge kan man få gravidpenning? Vill inte förlora allt för mycket på att gå hemma heller..

Vet ej hur tidigt man kan få sån gravidpenning, tror ngr månader innan förlossning, man blir ju inte heller rik på den, är väl 80% av sin lön? Jag tror du kan få sån i med du jobbar på småbarnsavdelning. Lättast är att gå in på f.k hemsida, där har de en sån planerings verktyg för föräldrapeng, man kan skriva in o se hur länge ens dagar räcker beroende på om man tar ut 2-6 dagar per v...
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-28 16:05:03 följande:

tack för svar. tyvärr har jag ett kontorsjobb så det är ju inte direkt ansträngande. =) ja vi måste verkligen sätta oss ned och fundera hur vi skal göra. fan vad surt att ni förlorar 1500kr per dag han är hemma, det blir mkt i slutändan! helt klart är ju det ultimata om man kan vara hemma tills barnet blir ca 1.5 år känns som en lagom ålder att börja på dagis.

Nej då kommer du nog inte ha chans att få gravidpeng. Som sagt du/ni får ju själva avgöra, vet hur det kan vara att gå till ett jobb man inte trivs på (har kompisar som inte alls gillar sina jobb) så förstår att det är tufft. Men utan att veta bakgrund eller era ekonomiska förutsättningar så om jag hade varit i din sits så hade jag lagt min semester i anslutning till b.f. men sen beror det också på hur många dagar i v ni tänker ta ut föräldrapeng osv.. med min dotter så tog jag ut allt mellan 3-5 dagar per v. Sen börja hon hos dagmamma när hon var ca 1 år, då vad vi dagar kvar så håg tog ut de under somrarna i samband med sem.. så jag fick längre ledighet under sommaren i 3 års tid... men just då funka det kanon för oss att göra så..

Ja det är surt, han har en försäkring som börjar gälla från 1 jan nästa år, så då täcker den upp ca 10 % av det han förlorar.. inga summor direkt, men bättre än inget
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-04-28 16:30:30 följande:

Jag har också börjat spåna lite på föräldraledighet. Jag kommer ha 4 veckors semester i juli, sen tar jag ut 18 dagars semester innan bf så kommer vara hemma typ hela oktober.

Därefter hoppas jag att jag kan ta ut 3 dagar/vecka av föräldradagarna när bebisen kommer. Hade tänkt vara hemma ett år och sen får fästmannen vara hemma. Vet inte hur länge han kan vara hemma men vi hoppas på 8 månader.

Det låter jättebra
  • orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-04-28 19:03:35 följande:

Jag som jobbar på dagis, just på småbarn kan ge min syn på det hela. Vi skolar in allt från nyblivna ettåringar till de som är 1,5år. Vissa ettåringar är mogna men långt ifrån alla är mogna för tempot och atmosfären på avdelningen. För dessa barn blirtiden på förskolan påfrestande. Så tråkigt för dem. Oftast har de långa dagar också. Så mitt tips är att vänta lite och/eller gå ner i arbetstid om du har långa dagar, eller din sambo. Så dagarna inte blir jättelånga. Vi har föräldrar som tagit ut föräldrardagar på fredagar för att veckan ska bli kortare och de som går ner till 75% (vilket man ska ha rätt till). Nu vet jag ju inte era arbetstider men jag hoppas jag kommit med något vettigt. :)

Jag har också jobbat några timmar per vecka på en småbarns förskola, och det du skriver stämmer verkligen. Vissa 1 åringar känns alldeles för små.. eller ja nästan alla på den avd jag var på... sen förstår jag att alla föräldrar inte kan vara hemma i flera år.. jag satte min dotter hos dagmamma när hon var ca 1 år, hade jag tagit förskola hade jag väntat minst ett halvår.. trots att min dotter ändå var förhållandevis "mogen" så hade jag aldrig valt om jag hat möjlighet att sätta barn på förskola när de är 1 år
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-04-29 07:34:23 följande:

Sista dagen i tajt klänning på jobbet innan det är dags att berätta för dem. Tänkte avvakta några veckor till...

Tycker du inte att det är svårt att dölja magen? Vilken vecka är du i nu?
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-29 08:07:10 följande:

Tack Orzia1 och LillaLuna för svaren! =) jag funderar vidare, just nu lutar det åt att bita ihop och jobba till augusti och där ta nån vecka ledigt och sen jobbat tom sista september och sen ta ut resterande semester. BF är kring 15/10 .

Men helt klart ska vi försöka vara hemma tills barnet är ca 1.5 år. sa till min sambo att vi kanske skulle fundera på att testa att inte ta ut några dagar alls första året, han såg mkt skeptiskt ut.. ;) han har ju faktiskt en ok lön, jag tror han får ut ca 22000kr efter skatt. så det skulle kunna gå, frågan är om man vill leva på minimum under ett år? det kanske är värt i slutändan?

Jag ska inte säga att det fortfarande är så, men när jag var hemma med min dotter som nu är 8 år så var det när barnet fyllt 1 år var man tvungen att jobba de dagar man ej tog ut föräldrapeng, dvs tog jag ut 3 dagar så var jag tvungen att jobba 2... men innan hon var ett behövde jag inte det.som sagt det var ett tag sen så det kan ha ändrats.

Jag personligen hade ej velat levat på minimum ett helt år, bebisen kommer ju också kosta, blöjor är ingen liten utgift tex... visst man kan köpa mkt beg o man kanske har ngn släkting som skänker kläder, men sen behöver den ju också saker med tiden.. typ babygym o leksaker...
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-04-29 10:12:12 följande:

Jo nu börjat det bli på gränsen faktiskt. Tänkte och och köpa några mamma-byxor för byxor passar liksom inte längre xD

Jag är i vecka 14 nu, blir vecka 15 på måndag.

Det var rena himmelriket för mig när jag börja använda mammatights...
Svar på tråden BF Oktober 2016