Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-29 08:07:10 följande:
Tack Orzia1 och LillaLuna för svaren! =) jag funderar vidare, just nu lutar det åt att bita ihop och jobba till augusti och där ta nån vecka ledigt och sen jobbat tom sista september och sen ta ut resterande semester. BF är kring 15/10 .
Men helt klart ska vi försöka vara hemma tills barnet är ca 1.5 år. sa till min sambo att vi kanske skulle fundera på att testa att inte ta ut några dagar alls första året, han såg mkt skeptiskt ut.. ;) han har ju faktiskt en ok lön, jag tror han får ut ca 22000kr efter skatt. så det skulle kunna gå, frågan är om man vill leva på minimum under ett år? det kanske är värt i slutändan?
Jag ska inte säga att det fortfarande är så, men när jag var hemma med min dotter som nu är 8 år så var det när barnet fyllt 1 år var man tvungen att jobba de dagar man ej tog ut föräldrapeng, dvs tog jag ut 3 dagar så var jag tvungen att jobba 2... men innan hon var ett behövde jag inte det.som sagt det var ett tag sen så det kan ha ändrats.
Jag personligen hade ej velat levat på minimum ett helt år, bebisen kommer ju också kosta, blöjor är ingen liten utgift tex... visst man kan köpa mkt beg o man kanske har ngn släkting som skänker kläder, men sen behöver den ju också saker med tiden.. typ babygym o leksaker...