Hur sparar jag ihop 50.000?
Jag vill ha 50.000. Min lön= 14.000 efter skatt. Sju tusen i utgifter.
Jag vill ha 50.000. Min lön= 14.000 efter skatt. Sju tusen i utgifter.
Nu antar jag att du inte är så insatt, annars så hade jag rekommenderat att ligga kort, marknaderna är dyngsura och det är blodbad överallt, slakt. Jag har kört rätt hårt med certifakt och tagit korta positioner med bla Nikkei 225 som underliggande i år med delar av min trading portfölj, japanska aktier har haft det tuffare än många andra, en del har verkligen dykt rätt ner i källaren. Jag ligger på ungefär +60% på de trading positionerna, och har realiserat vinster på ungefär 320 000 sedans mitten av januari genom att ligga kort(med olika instrument) på Nikkei.
Nu tror jag dock inte marknaderna kommer fortsätta vara så här sura, resten av året, men det är björnmarknad galore just nu.
Men, eftersom du frågar och jag då drar slutsatsen att du inte är så insatt, då bör du nog minimera din riskexponering, så då är det bäst att helt enkelt månadsspara på sparkonto.
7000 kvar efter utgifter alltså. Vad ska det täcka? Bara mat eller är det något mer med, typ telefon, prenumerationer, försäkring? Är det bara mat och nöjen det ska täcka borde du absolut kunna snåla ett tag och lägga undan 5000 per månad. Gör du det når du ditt mål innan året är slut.
Klart man kan men det blir väldigt simpelt o anhöriga kanske vill ta ett fint avslut på en mera värdigt sätt .
Det finns inga snabba enkla pengar utan det krävs att man faktiskt gör något för att få ihop dem eller att man sparar under en längre tid.
Aktiehandel kräver att man lär sig hur det fungerar...och att man har pengar att förlora för den risken är ganska stor och man behöver lite läropengar. Man investerar tid och pengar för att i framtiden få en utdelning på investeringen. Precis som med det mesta man företar sig.
Varför behöver du 50000kr helt plötsligt? Varför kan du inte vänta 8 månader?
Det känns lite som att det är quick-fix:ar som lockar överlag? Tråkigt att vänta på att kunna spara ihop till skönhetsoperation du bestämt dig för. Operation i stället för att jobba långsiktigt med självförtroende (eller möjligen livsstil - vet ju inte vad det är du vill operera).
Vad gäller snabbt sparande handlar det om att sänka utgifter till lägsta uthärdliga nivå och spara resten. Eller höja inkomster, men det antar jag att du redan försökt?
Man ligger kort, om man tror på att ett index, eller t ex en aktie kommer att sjunka, och marknaderna är som sagt otroligt svaga just nu, i synnerhet visa av de asiatiska. Använder man sig av hävstångsprodukter, så kan det gå undan.
kl 7:00 / kl 7:30 / kl 12:35 / Sedan 31/12