Hur sparar jag ihop 50.000?
Jag vill ha 50.000. Min lön= 14.000 efter skatt. Sju tusen i utgifter.
Jag vill ha 50.000. Min lön= 14.000 efter skatt. Sju tusen i utgifter.
Men det är ju inte så att man får begravningen betald för att man är med i kyrkan, hur tänkte du där? Bättre spara och lägga undan till begravning i så fall om man tycker det är viktigt.
Varför i hela friden ska jag ligga död i en kista när jag dör...ne usch det vill ja inte...o alla släktingar ska gå runt gråtandes runt kyrkan, nej tack för mig..
Nu antar jag att du inte är så insatt, annars så hade jag rekommenderat att ligga kort, marknaderna är dyngsura och det är blodbad överallt, slakt. Jag har kört rätt hårt med certifakt och tagit korta positioner med bla Nikkei 225 som underliggande i år med delar av min trading portfölj, japanska aktier har haft det tuffare än många andra, en del har verkligen dykt rätt ner i källaren. Jag ligger på ungefär +60% på de trading positionerna, och har realiserat vinster på ungefär 320 000 sedans mitten av januari genom att ligga kort(med olika instrument) på Nikkei.
Nu tror jag dock inte marknaderna kommer fortsätta vara så här sura, resten av året, men det är björnmarknad galore just nu.
Men, eftersom du frågar och jag då drar slutsatsen att du inte är så insatt, då bör du nog minimera din riskexponering, så då är det bäst att helt enkelt månadsspara på sparkonto.
7000 kvar efter utgifter alltså. Vad ska det täcka? Bara mat eller är det något mer med, typ telefon, prenumerationer, försäkring? Är det bara mat och nöjen det ska täcka borde du absolut kunna snåla ett tag och lägga undan 5000 per månad. Gör du det når du ditt mål innan året är slut.
Nu är det helg igen gott folk.
Visst kan du vinna på triss, men som någon skrev, chansen är liten att du vinner en större summa. Känner du att du har råd kan du ju köpa triss för 7000 kr och se om du vinner något, men det är inget jag rekommenderar. Om du har 7000 kr kvar efter att ALLT är betalt så sätt in dem på ett sparkonto, gärna i en annan bank så ser du dem inte och frestas att ta ut dem.
Kolla upp vilka banker som har högst ränta. Marginalen bank tipsade en kollega mig om för ett tag sen, men jag har inte kollat upp det själv. Vissa kreditkort, tex Q8 ska visst ha schysst ränta om man sätter in pengar på det och inte använder krediten. Du får kika runt lite och även fråga banker etc vad de kan tänka sig att ge i ränta om du sätter in tex 5000 kr per månad. Eller 7000 om du som sagt känner att du klarar dig bra på 7000 till allt annat. Oavsett vilken av de summorna så har du dina 50 000 kr innan året är slut.