• Anonym (Hejjjjhejj)

Hur sparar jag ihop 50.000?

Jag vill ha 50.000. Min lön= 14.000 efter skatt. Sju tusen i utgifter.

• Svar på tråden Hur sparar jag ihop 50.000?
  • Anonym (Mimmi)
    EnAnonumius skrev 2016-02-12 23:45:56 följande:
    Varför sitter du och tar för givet att det blir en dyrare begravning om man INTE är medlem i Svenska Kyrkan? Begravningsavgiften måste du betala oavsett om du är medlem i Kyrkan eller inte.

Kyrkan har inte ett skit med att göra vilken prislapp begravningen får.  Det avgölr de annhöriga om det skall vara en dyr eller billig begravning,
    Man kan ha en billig begravning även om den avlidne har önskat en borgerlig begravning.
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-02-11 21:36:18 följande:Klart man kan men det blir väldigt simpelt o anhöriga kanske vill ta ett fint avslut på en mera värdigt sätt .
    Man kan ha ett värdigt avslut även vid en s.,k brogelig begravning.

Om en person är ateist och önskar en borgerlig begravning så skulle det vara ett hån och vara rent ut sagt ovärdigt att ha en kristen begravning då man går emot den avlidnes önskan.

Men du kanske anser att DIN VILJA väger tyngre än den avlidnes önskan?Du skiter i att läsa förstår jag?  Ingen har hävdat att begravningsbyrån står för kostnaden. 
    Det som sas var att man anlitar en begravningsbyrå och man får stå för kostnaden och oftast så tas pengarna från den avlidnes pengar som blev över.
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-02-12 23:03:29 följande:Till en billigare kostnad ja
    Att sitta och upprepa en felaktighet om och om igen gör inte att felaktigheten blir rätt till slut.
    Det kommer aldrig att bli en billigare begravningskostnad bara för att man blandar in en Kyrka i begravningen. 

Lär dig läsa o tolka text , du tolkar tydligen allt på ditt eget sätt o lägger till lite mellan raderna
  • MEE83
    Anonym (Hejjjjhejj) skrev 2016-02-12 17:27:18 följande:
    Tänker du på hur du påverkar världen när du gör dina val här?
    Så kallad ansvarsfull kapitalförvaltning, eller etiska investeringar, är något som är på stark tillväxt, i Europa så finns det 13-14 miljarder USD under förvaltning hos aktiva fondförvaltare, som bland annat profilerar sig med sina hållbarhetsprinciper. Det är ju dock framförallt stora institutionella investerare som hoppat på "trenden".

Men det finns ju en rad faktorer man som sparare kan ta hänsyn till, miljön, vad för typ av bolag man investerar i, tobak, alkohol, försvarsindustrin/vapen, arbetsvillkor bland de anställda osv. 

Man måste vara väldigt omvärldsmedveten för att vara bra på det jag gör, eftersom allt egentligen kan påverka hur marknaderna utvecklas, allt från nederbörd till krig.

Som långsiktig investerare, så finns det ju ett enormt värde i att t ex kunna identifiera supertrender i ett tidigt skede, då uppsidan kan vara enorm om man är tidigt inne.

T ex miljötänket som verkligen är högt upp på agendan(ta t ex toppmötet i Paris som exempel), vad finns det för intressanta bolag, som har produktportföljer som kan få ett stort genombrott pga av policyskiftet man ser inom detta området? Det kanske finns(det finns det) bolag där ute med nya tekniklösningar som är miljövänliga inom t ex energiproduktion? 

När jag tar en trading position, så brukar jag inte ta hänsyn diverse etiska kriterier dock, då handlar det om att jag antingen A. har koll på ett case, det kan vara ett index, en aktie, en råvara etc där det föreligger triggers i närtid som kan få kursen att sticka eller dyka. eller B. helt enkelt trend trading, väldigt korta tidsperspektiv, ett par timmar(eller minuter), eller en dag, snabba avslut, snabba cash.

Man får vara flexibel, då det kan vara tvära kast, kolla på oljan idag t ex, Förenade Arabemiratens oljeminister Suhail Al-Mazrouei blir citerad i Wall Street Journal och terminspriset på WTI oljan tokrusar(11,98%) i handeln, har du dessutom balls nog att använda sig av hävstångsprodukter i ett sådant läge kan man som sagt plocka hem stora vinster, på väldigt kort tid. 

Det är det ultimata risk-reward yrket.

• EnAnonumius
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-02-12 23:50:57 följande:
    Lär dig läsa o tolka text , du tolkar tydligen allt på ditt eget sätt o lägger till lite mellan raderna
    Jasså så nu  sitter du och projicera dina tillkortakommande (läsa och tolka annans text)  på omgivningen.

Du jag är inte den enda som argumenterat emot dig och påtalat att du har fel i dina påstånden.

Ja jag kan läsa och jag kan tolka en text. Det är därför jag vet att du har fel i dina korkade påståenden som denna: 
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-02-12 07:08:11 följande:
    Du får betala allt i o med en begravning själv om du inte är medlem .
    Det blir knappast billigare rent ekonomiskt att ha en kyrklig begravning än en borgerlig begravning. Detta är ett falsk påstående från dig, oavsett hur du försöker med krampaktiga personangrepp som "Lär dig läsa och tolka en text".

Är du en sådan person som vägra att begripa att du KAN ha fel och i desperat försök försöker rädda ditt okunskap och genom omogna personangrepp.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-02-12 23:50:57 följande:
    Lär dig läsa o tolka text , du tolkar tydligen allt på ditt eget sätt o lägger till lite mellan
    Dessutom pekar DU inte på vad man tolkat dig fel någonstans heller. OM det är nu en feltolkning som du hävdar.
    Så om du inte klara av detta så behöver man knappast lyssna på dig och ditt omogna personangrepp som du levererar i stället.

• EnAnonumius
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-02-12 07:18:16 följande:
    Om man inte är med i svenska kyrkan får man själv stå för sånt som hantering o transport av den avlidne tex
    Även om man är medlem i Svenska Kyrkan så får du betala transportkostnaden hanteringen etc..
    Det är begravningsbyrån som står för detta och INTE Svenska kyrkan.

Så även de som är medlem i Svenska Kyrkan får betala transport och hantering av den avlidne då det är begravningsbyrån som fixar detta. Begravningsbyråer är fristående från  Svenska Kyrkan.

Varför sitter du och tillskriver uppgifter på Svenska Kyrkan, som Svenska Kyrkan egentligen inte har? 

Skall du komma med korkade personangrepp nu som att man inte kan läsa och tolka text bara för att du sitter och sammanblandar vilka uppgifter Svenska Kyrkan och begravningsbyråerna har?

• Anonym (saga)

Du har 7 tusen att spara? Hur mycket äter du för? 2000 för mat och hushållsartiklar tänker jag, sen kan du spara 5 tusen i månaden. 10 månader senare har du 50 tusen. Inte svårt alls?

• lostinspace

Känns som om du behöver gå pm grundskolan? Hur svårt kan det vara?
     50 000/7000 = 7,14. Det tar dig alltså sju månader att spara ihop det. Om du vill ha 1000 kronor i månaden till nöjen så blir det 50000/6000=8,33 månader.

Bingo dingo...

• Anonym (Hejjjjhejj)
    lostinspace skrev 2016-02-13 22:00:57 följande:

Känns som om du behöver gå pm grundskolan? Hur svårt kan det vara?

50 000/7000 = 7,14. Det tar dig alltså sju månader att spara ihop det. Om du vill ha 1000 kronor i månaden till nöjen så blir det 50000/6000=8,33 månader.

Bingo dingo...

Du behöver framförallt gå om svenska-kursen vissa har varit bättre på att läsa mellan raderna också. Du tolkar bokstavligt. Båda typerna behövs i vår värld för att den ska fungera.
  • Dixie
    Anonym (Hejjjjhejj) skrev 2016-02-11 21:36:23 följande:
    Åh, men någon sabla gång måste jag vinna. Hästar då?? Ja, ok.
    om att som spelar/köper lotter hade vunnit så hade ju hela systemet slutat fungera.....
  • lostinspace
    Anonym (Hejjjjhejj) skrev 2016-02-14 01:18:10 följande:
    Du behöver framförallt gå om svenska-kursen vissa har varit bättre på att läsa mellan raderna också. Du tolkar bokstavligt. Båda typerna behövs i vår värld för att den ska fungera.
    Jo, för din svenska är ju alldeles fantastiskt välformulerad eller nått...

Du skrev följande inlägg:

"Jag vill ha 50.000. Min lön= 14.000 efter skatt. Sju tusen i utgifter."

Vad är det som skall läsas mellan raderna här menar du? Det finns liksom bara en rad, så ja, jag tolkar ditt inlägg bokstavligt. Vad är det du vill förmedla mer? Är det några andra förutsättningar? Kläm fram med dem isåfall om du nu vill ha någon hjälp...
  • Anonym (e)

MEE83: har du läst "Tänka snabbt och långsamt" av Kahneman? I så fall, hur ser du på hans syn på traders?

• MEE83
    Anonym (e) skrev 2016-02-16 12:02:11 följande:

MEE83: har du läst "Tänka snabbt och långsamt" av Kahneman? I så fall, hur ser du på hans syn på traders?

Ja, självklart, brukar ha en litterär backlog som är lite väl lång, men den har betats av, fast jag äger inte den svenska utgåvan. 

Nu var det ett par år sedan jag läste den, men det finns en del lärdomar som man kan ta till sig från Daniel Kahneman, han har många poänger. Man kan som sagt var aldrig riktigt veta exakt vad fan som kan hända, det går så snabbt ibland, och det finns så mycket som kan vara marknadspåverkande, och det är väldigt svårt(omöjligt) att beräkna för alla riskfaktorer, ingen har alla rätt, det är en bra tanke att ha i bakhuvudet, vi jagar alltid ören, så vi blir konstant effektivare på att eliminera risk, samtidigt leder utvecklingen tveklöst mot att vi även håller på att rationalisera bort oss själva från arbetsmarknaden, det är egentligen rätt underhållande. 

Nu har jag några års erfarenhet av utforma personligt anpassade handelsstrategier för kunder, och de som lyckas bäst, är de som är disciplinerade, det går inte alltid vägen(man får som sagt en käftsmäll med jämnda mellanrum), men om man avviker från de rationellt utformade strategierna, så blir det mer ofta fel än rätt.
  • MEE83
    Marknaderna har en kuslig förmåga att säga, "fuck you", och då har jag ändå under åren ackumulerat en rätt omfattande förståelse för tradingpsykologi och marknadens spelregler, och brinner för strategidesign och de mentala aspekterna av börshandel.
Svar på tråden Hur sparar jag ihop 50.000?